2025-05-03, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Jeg har lest hele denne tråden og med forbehold om at jeg har blitt fullstendig dement, så kan jeg ikke huske å ha sett en eneste en som har frikjent SM. Det jeg derimot har sett, er at noen ikke har forhåndsdømt han basert på at politiet har siktet og fått han varetektsfengslet og at en del av pressen har vært veldig lite objektive frem til nå.
Nei, men vi har en bruker her inne som fremmer konspirasjonsteorier om at politiet skal være ute etter SM. Jeg vil minne om at SM har brutt vesentlige vilkår knyttet til permisjon fra en forvaringsdom. Dette vil få konsekvenser for både videre permisjoner, eventuell prøveløslatelse og løslatelse. Jeg vil også påpeke at SM soner en dom for å ha utført et bestillingsdrap. Forvaring får en domfelt når hen anses som farlige og en vedvarende trussel mot samfunnet. Fordi:
1. Det er høy risiko for nye, alvorlige forbrytelser.
2. Lovbruddet er særlig alvorlig.
3. Vanlig fengselsstraff anses som utilstrekkelig. Forvaring gir myndighetene mulighet til å holde personen innesperret så lenge vedkommende er farlig – også etter utløpet av minstetiden.
4. Det er fare for gjentakelse.
Det er for samfunnets beste, men også SM sitt beste at politiet hentet ham inn nå. Han er mistenkt for drap eller medvirkning. Om han ikke er skyldig i noe av dette får vi tro at han er interessert i å motbevise dette for politiet. Og ja, jeg er klar over at det er politiet som har bevisbyrden. Men du skjønner hva jeg mener.
Citera
2025-05-03, 09:44
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Jeg har hørt at de SM og MB har hatt møter, ja, men at dette var i skogen med avslått mobil, har jeg ikke hørt om. Hva jeg derimot har hørt, er at MB skulle møte noen og at han ble funnet i et lite skogholt/parkområde med mobilen avslått.

Såvidt jeg forstår av det som har vært skrevet i media, fins det ingenting som beviser at SM var på åstedet da drapet skjedde. Det kan også se ut som om de første opplysningene media formidlet, gikk ut på at SM og MB hadde en avtale på åstedet samme kveld som drapet. Så har dette blitt justert til at MB hadde en avtale med "noen" på samme åsted, samme kveld.

Etter min oppfatning kan det nesten se ut som om SM er blitt brukt både av drapsmennene og av politiet. Til samme formål - å føre hverandre bak lyset.

Så gjenstår det å se hvor komplisert eller enkel saken virkelig er. Man sier "drapet var planlagt" men kanskje det bare baserer seg på at man har funnet ut at noen snakket sammen i forkant. For alt man vet kan det tenkes at drapet skjedde spontant, i akutt sinne. Når det er mye knark i omløp står gjerne også psykosene i kø.
Citera
2025-05-03, 11:22
Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
Nei, men vi har en bruker her inne som fremmer konspirasjonsteorier om at politiet skal være ute etter SM. Jeg vil minne om at SM har brutt vesentlige vilkår knyttet til permisjon fra en forvaringsdom. Dette vil få konsekvenser for både videre permisjoner, eventuell prøveløslatelse og løslatelse. Jeg vil også påpeke at SM soner en dom for å ha utført et bestillingsdrap. Forvaring får en domfelt når hen anses som farlige og en vedvarende trussel mot samfunnet. Fordi:
1. Det er høy risiko for nye, alvorlige forbrytelser.
2. Lovbruddet er særlig alvorlig.
3. Vanlig fengselsstraff anses som utilstrekkelig. Forvaring gir myndighetene mulighet til å holde personen innesperret så lenge vedkommende er farlig – også etter utløpet av minstetiden.
4. Det er fare for gjentakelse.
Det er for samfunnets beste, men også SM sitt beste at politiet hentet ham inn nå. Han er mistenkt for drap eller medvirkning. Om han ikke er skyldig i noe av dette får vi tro at han er interessert i å motbevise dette for politiet. Og ja, jeg er klar over at det er politiet som har bevisbyrden. Men du skjønner hva jeg mener.
Lykke til med å prøve fremme fornuft. Hvis noen til nå ikke ha klart å få med seg disse tingene, er nok løpet kjørt. SM blir vel heller innstilt av enkelte her inne til Kongens fortjenstemedalje.
Noen har ikke fått med seg en pøkk om noe som helst.
Senast redigerad av Linselus 2025-05-03 kl. 11:43.
Citera
2025-05-03, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linselus
Hørt om overvåking? Eller bare elektroniske spor, om webcams fra parkerte biler, fra T bane, fra private boliger. Politiet har ikke bare stukket fingeren i lufta og sagt de føler SM er i nærheten.
Det finnes en mellomting mellom å tvile eller være usikker på at SM er GM i akkurat dette tilfelle, og å fremstille ham som et offer som igrunnen bare har lidd seg gjennom livet.

Helt enig! Som jeg spurte om her tidligere, om noen trodde han ble satt i VT i 4 uker hvis han kun var på besøk hos foreldrene sine. Da er du rimelig naiv, konspiratorisk og paranoid. Eller velger å være det fordi man har en dårlig opplevelse av norsk politiarbeid personlig. Er jo ikke sånn at de ikke har en mengde data, KK på enkelte, video, etc. etc. av folk som ferdes rundt i dette landet. Jeeeezzzez..
Citera
2025-05-03, 13:40
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thommsen71
Helt enig! Som jeg spurte om her tidligere, om noen trodde han ble satt i VT i 4 uker hvis han kun var på besøk hos foreldrene sine. Da er du rimelig naiv, konspiratorisk og paranoid. Eller velger å være det fordi man har en dårlig opplevelse av norsk politiarbeid personlig. Er jo ikke sånn at de ikke har en mengde data, KK på enkelte, video, etc. etc. av folk som ferdes rundt i dette landet. Jeeeezzzez..

Jeg lurer jo litt på dette opplegget med fetteren, som angivelig skal ha vært under etterforskning i mange måneder. Her slipper man altså "Norges farligste mann" ut på perm, som da treffer denne fetteren som arrangerer møter med MB - som de også hevder å ha under oppsyn.

I tillegg er det altså flere i kretsen rundt disse personene som vet hva som foregikk, om den påståtte meglingen i en gjengkonflikt. Man begynner jo å lure på hva som er MB og SM sine roller i dette. Har SM også blitt advart mot å møte i skogen? Hva er grunnen til at han nekter å forklare seg som siktet? Venter han på at fetteren skal bli pågrepet? Og hva med kjæresten i Horten? Vet hun noe, og kan det tenkes at hun også er i fare?
Citera
2025-05-03, 14:05
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg lurer jo litt på dette opplegget med fetteren, som angivelig skal ha vært under etterforskning i mange måneder. Her slipper man altså "Norges farligste mann" ut på perm, som da treffer denne fetteren som arrangerer møter med MB - som de også hevder å ha under oppsyn.

I tillegg er det altså flere i kretsen rundt disse personene som vet hva som foregikk, om den påståtte meglingen i en gjengkonflikt. Man begynner jo å lure på hva som er MB og SM sine roller i dette. Har SM også blitt advart mot å møte i skogen? Hva er grunnen til at han nekter å forklare seg som siktet? Venter han på at fetteren skal bli pågrepet? Og hva med kjæresten i Horten? Vet hun noe, og kan det tenkes at hun også er i fare?
Jeg mener å huske at SM sin advokat sa at han anbefalte sin klient å ikke uttale seg.
Nå fant jeg det på skrift forresten:

…etter råd fra advokaten.”

“Millehaugen har ikke ønsket å forklare seg til politiet etter at han ble pågrepet, etter råd fra advokaten. Han ville heller ikke svare på politiets spørsmål i rettsmøtet tirsdag ettermiddag.

Han er derimot avhørt som et vitne i saken. Avhøret skjedde langfredag.”

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...-fri/17664010/
Citera
2025-05-03, 14:28
Umulig å vite om denne saken har en sammenheng, men man får om ikke annet et bittelite inntrykk av metoder.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-...ntere/83036764
Senast redigerad av Linselus 2025-05-03 kl. 14:31.
Citera
2025-05-03, 14:55
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Umulig å vite om denne saken har en sammenheng, men man får om ikke annet et bittelite inntrykk av metoder.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-...ntere/83036764
Det rör sig troligen om en utländsk medborgare som varit frihetsberövad under en längre tid, utan att det nödvändigtvis har någon betydelse för sammanhanget i detta fall...
Citera
2025-05-03, 15:03
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Det rör sig troligen om en utländsk medborgare som varit frihetsberövad under en längre tid, utan att det nödvändigtvis har någon betydelse för sammanhanget i detta fall...
Sant, jag kan häller inte se någon sammanhang. Edit, jag ble intresserat då det var i sammanhang med et stulit parti narkotika. Dom kjenner nog varandra i dessa grupperingar.
Senast redigerad av Linselus 2025-05-03 kl. 15:54.
Citera
2025-05-03, 15:31
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jeg mener å huske at SM sin advokat sa at han anbefalte sin klient å ikke uttale seg.
Nå fant jeg det på skrift forresten:

…etter råd fra advokaten.”

“Millehaugen har ikke ønsket å forklare seg til politiet etter at han ble pågrepet, etter råd fra advokaten. Han ville heller ikke svare på politiets spørsmål i rettsmøtet tirsdag ettermiddag.

Han er derimot avhørt som et vitne i saken. Avhøret skjedde langfredag.”

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...-fri/17664010/

Ikke usannsynlig at forklaringsnekten bunner i at han angivelig ble siktet bl.a. pga. at han var tatt i løgn i vitneavhøret. I såfall kan det jo tenkes at siktelsen kom overraskende på ham. Uten at jeg vet hva han evt. løy om i vitneavhøret, så har han kanskje vridd på sannheten fordi han ikke ønsket å bli satt i befatning med drapet. Altså - han vet noe, men fryktet å bli trukket inn nærmere hvis han snakket sant.
Citera
2025-05-03, 15:48
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ikke usannsynlig at forklaringsnekten bunner i at han angivelig ble siktet bl.a. pga. at han var tatt i løgn i vitneavhøret. I såfall kan det jo tenkes at siktelsen kom overraskende på ham. Uten at jeg vet hva han evt. løy om i vitneavhøret, så har han kanskje vridd på sannheten fordi han ikke ønsket å bli satt i befatning med drapet. Altså - han vet noe, men fryktet å bli trukket inn nærmere hvis han snakket sant.
Det er nok for lett å si feil ting, uten at det betyr at SM i nøyaktig dette tilfellet er GM. Men han er vel ikke ekspert i ikke å avsløre seg selv i avhør heller, selv om han ljuger generelt så det renner av ham.
Det har blitt spekulert i om den drepte var involvert i Bama saken. Det er mulig, men det er dessverre en del smugling med store partier inn til Norge. Jeg kom over denne saken om et stjålet narkotika parti, uten at det betyr at den drepte hadde noe med den å gjøre. Men han kan ha surret seg inn i noe lignende.
“Nyhetsstudio - Mann ble kidnappet og banket opp - to av tre frikjent”
https://www.dagbladet.no/studio/nyhe...87?post=176403
Senast redigerad av Linselus 2025-05-03 kl. 15:50.
Citera
2025-05-03, 16:35
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det er nok for lett å si feil ting, uten at det betyr at SM i nøyaktig dette tilfellet er GM. Men han er vel ikke ekspert i ikke å avsløre seg selv i avhør heller, selv om han ljuger generelt så det renner av ham.
Det har blitt spekulert i om den drepte var involvert i Bama saken. Det er mulig, men det er dessverre en del smugling med store partier inn til Norge. Jeg kom over denne saken om et stjålet narkotika parti, uten at det betyr at den drepte hadde noe med den å gjøre. Men han kan ha surret seg inn i noe lignende.
“Nyhetsstudio - Mann ble kidnappet og banket opp - to av tre frikjent”
https://www.dagbladet.no/studio/nyhe...87?post=176403

Det nevnes et "mye omtalt drap på 2000-tallet" i artikkelen. Skulle visst hvilket drap og hvem den drapsdømte er. Det kan nok ikke være drapet på "Jeddi", for der var vel straffene 21 års forvaring og 20 års fengsel på de to dømte. Ingen av dem var vel fri da saken over fant sted (2018). KAS var vel ute på den tiden, men tror det raskt hadde blitt omtalt i media hvis han var involvert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in