2025-03-27, 21:44
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Håller du nån sorts tävling att bevisa att det inte finns någon som helst matkultur och traditionellt kök i våra nordiska länder?
Jag måste fråga ett par saker: skäms du över det svenska köket? Är du en "snabbmatsgourmet"? Vad är problemet med finskt käk? Ingen tvingar dig att äta det, du väljer själv.

Du är för fan helt jävla efterbliven. Det enda jag gör i denna tråd är att försvara svensk mat.
Om en alkoholiserad finne påstår att finsk mat är mer ansett än svensk mat - vilket objektivt sätt är inkorrekt - så får han svar på tal.
Citera
2025-03-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Av Sverige,Finland,dannmark, Norge vilket av dom ländernas kök är högst rankad internationellt?jag har fått för mig att Sverige ligger före norge och Finland och att enda konkurrenten är dannmark.

Jaha vad menar du med kök? N*bia AB, Svenskt är väl de som är bäst och störst, i alla fall Europa.
Citera
2025-03-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Jaha vad menar du med kök? N*bia AB, Svenskt är väl de som är bäst och störst, i alla fall Europa.
Jag menar mat som är djupt rotad i vår svenska matkultur.tror du förstår det.
Citera
2025-03-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Du är för fan helt jävla efterbliven. Det enda jag gör i denna tråd är att försvara svensk mat.
Om en alkoholiserad finne påstår att finsk mat är mer ansett än svensk mat - vilket objektivt sätt är inkorrekt - så får han svar på tal.
Då jag jag som svensk tillbringat halva livet i Finland kan jag säga att mycket mat och råvaror är bättre i finland. Hur det finska köket anses internationellt (eller det svenska) skiter jag i, huvudsaken är att jag gillar både svensk och finsk mat. Och en massa annan mat.
Har du missat din medicinering på sistone?
Citera
2025-03-27, 22:16
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Då jag jag som svensk tillbringat halva livet i Finland kan jag säga att mycket mat och råvaror är bättre i finland. Hur det finska köket anses internationellt (eller det svenska) skiter jag i, huvudsaken är att jag gillar både svensk och finsk mat. Och en massa annan mat.
Har du missat din medicinering på sistone?

Jasså, vilka då? Vilka varor är det som är så totalt överlägsna att det ens går att nämna i sammanhang där Sverige och Danmark diskuteras?
Har du missat vad tråden handlar om? Du förstod uppenbarligen ingenting av det jag skrivit, så jag måste fråga
Citera
2025-03-27, 22:46
Medlem
Citat:
Jasså, vilka då? Vilka varor är det som är så totalt överlägsna att det ens går att nämna i sammanhang där Sverige och Danmark diskuteras?
Har du missat vad tråden handlar om? Du förstod uppenbarligen ingenting av det jag skrivit, så jag måste fråga
Jag kan ge ett random exempel: i Finland finns gråsaltade charkuterier. Alltså utan nitrit och nitratsalter som orsakar magkräfta.
Dessa kemikalier är lag på att det måste vara i charkuterier i Sverige. Detta för att grejerna ska klara usel hantering och kylkedja och ha en rosa färg trots att korven, pastejen eller kasslern är kokt. Eller rimmat stekfläsk, eller whatever charkvara.

Gråsaltad joulukinkku smakar bra mycket bättre än svensk nitratjulskinka trots den rosa syntetiska färgen. Bara som exempel.
Citera
2025-03-27, 23:42
Medlem
Citat:
Jag kan ge ett random exempel: i Finland finns gråsaltade charkuterier. Alltså utan nitrit och nitratsalter som orsakar magkräfta.
Dessa kemikalier är lag på att det måste vara i charkuterier i Sverige. Detta för att grejerna ska klara usel hantering och kylkedja och ha en rosa färg trots att korven, pastejen eller kasslern är kokt. Eller rimmat stekfläsk, eller whatever charkvara.

Gråsaltad joulukinkku smakar bra mycket bättre än svensk nitratjulskinka trots den rosa syntetiska färgen. Bara som exempel.
Man borde öppna en resturang som serverar det bästa från finska,danska, norska och svenska köket
Citera
2025-03-28, 01:00
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:

Och det har med människors åsikter om svensk vs finsk mat internationellt att göra? Gråsaltade charkuterier? Really?
Citera
2025-03-28, 09:27
Medlem
Citat:
Och det har med människors åsikter om svensk vs finsk mat internationellt att göra? Gråsaltade charkuterier? Really?
Du ställde en fråga där jag gav ett exempel som svar. Jag har inget mer att tillägga. Tack och hej.
Senast redigerad av jonkebonke 2025-03-28 kl. 09:36.
Citera
2025-03-28, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Man borde öppna en resturang som serverar det bästa från finska,danska, norska och svenska köket
Då alla tre köken (och även det norska) har stora likheter pga geografisk närhet skulle det bli en bra sammanfattning av det nordiska köket, kan vara en bra ide.. Alla 4 länder har sina specialiteter dock, men maten i allmänhet är rätt liknande i de nordiska länderna. Det kök som mest liknar det svenska är enligt mig det finska köket.
Förslag på meny:
Norsk får i kål.
Finska muikut med mos.
Svensk isterband med stuvad potatis.
Menyn kan göras oändlig med förrätter, huvudrätter och desserter.

Det isländska köket känner jag inte till.
Senast redigerad av jonkebonke 2025-03-28 kl. 09:45.
Citera
2025-03-28, 10:17
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Vart ifrån har ni fått för sig att Danmark har bra kött?

När det kommer till ölen och köttet så behåller danskarna de bra grejerna själva, skräpet exporterar de till oss. Gå och köp dig en Carlsberg Sort Guld på bolaget och jämför sen det rävpisset med en Sort Guld köpt i Danmark så ska du få se. Den lågkvalitativa danska fläskfilén som vi ser snett på här hemma, av god anledning, är ingenting som dansken tycker är topnotch och äts hos dem.
Senast redigerad av Maxima95 2025-03-28 kl. 10:19.
Citera
2025-03-28, 10:26
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:

Det är ett manligare salt, med Sisu i, för det är från Finland. Jag märker att det inte ens går att diskutera en kanelbulle utan att det ska börja pratas om vilket hårt och manligt namn det har i Finland 😂

Jag hänvisar till mitt inlägg tidigare i tråden, det slår aldrig fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in