2025-03-28, 16:06
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
Det är ett manligare salt, med Sisu i, för det är från Finland. Jag märker att det inte ens går att diskutera en kanelbulle utan att det ska börja pratas om vilket hårt och manligt namn det har i Finland 😂

Jag hänvisar till mitt inlägg tidigare i tråden, det slår aldrig fel.

Så sant!
https://quickbutik.imgix.net/6760v/products/66640e580475d.png

Korvapuusti är fint det med!

Edit:

Hittade fin foto på Sigge! :

https://d3i6fh83elv35t.cloudfront.net/newshour/app/uploads/2017/07/GettyImages-535787147-742x1024.jpg
Senast redigerad av EastClintfood 2025-03-28 kl. 16:27.
Citera
2025-03-28, 17:15
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
När det kommer till ölen och köttet så behåller danskarna de bra grejerna själva, skräpet exporterar de till oss. Gå och köp dig en Carlsberg Sort Guld på bolaget och jämför sen det rävpisset med en Sort Guld köpt i Danmark så ska du få se. Den lågkvalitativa danska fläskfilén som vi ser snett på här hemma, av god anledning, är ingenting som dansken tycker är topnotch och äts hos dem.

Öl som öl - det finns premium- hantverks och bruksöl i alla länder. Det finns ingenting imponerande med Carlsberg, och Danmark sticker inte ut på något särskilt sätt. Har druckit några hundra liter öl i Danmark hittills. Lite samma med kött. Spenderar tid i Danmark varje år och köttkvalitet är ingenting man slås över.
Citera
2025-03-28, 17:31
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Hej på dig min älskling! Hur mås det idag?

Det är visst bara sverige som har bäst öl, kött och grönsaker i hela världen?
Mjölk har ni bovaer i, som ni är så stolta över! Vaccin var en till grej som ni är stolta över!

Det som väntar er härnast är:

https://d3i6fh83elv35t.cloudfront.net/newshour/app/uploads/2017/07/GettyImages-535787147-742x1024.jpg

Det märks att du är gammal, du är extremt tråkig när du försöker trolla
Citera
2025-03-28, 19:14
Medlem
Är stekt fläsk med löksås en unikt svensk maträtt?
Citera
2025-03-29, 02:24
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Är stekt fläsk med löksås en unikt svensk maträtt?

Det är det säkert, men det är ingenting som kommer tillhöra svensk matkultur då snart halva barnkullen antingen är muslimer eller veganer så det kommer inte serveras i skolorna. Inom en snar framtid är det få som ens har ätit det och mängden gamlingar som letar efter det på restaurang dör av för varje dag.
Citera
2025-03-29, 11:11
Medlem
Citat:
Det är det säkert, men det är ingenting som kommer tillhöra svensk matkultur då snart halva barnkullen antingen är muslimer eller veganer så det kommer inte serveras i skolorna. Inom en snar framtid är det få som ens har ätit det och mängden gamlingar som letar efter det på restaurang dör av för varje dag.
Ärligt talat äter jag själv inte griskött och kräftdjur pga att jag anser dom som orena födoämnen.
Citera
2025-03-29, 11:21
Bannlyst
Självklart det Svenska köket. Lutfisk, salt sill, lax med potäter, lingon blåbär, rädisor och västerbottenost, Havregrynsgröt. Havre överallt - Bra energi-kolhydrater som man matade gladiatorer med på colloseum, inga bilringar där inte med Havre. Liksom Salt, peppar, johannesört med mera. Vår kost är är för krigare och hjärnforskare och bidragit till att vi är det bästa folket på planeten Tellus. Om man reser runt världen utanför norden så smakar andra folks mat likadant i stort sätt.

Men Svenska maten är helt unik i världen. Och det beror också på att vi använda våra råvaror på ett kreativt sätt som ger vår mat en tydlig säregenhet. Eskimåer dom saknar matkultur, dom äter köttet rott utan bordskick också. Dessa invandrare till Danska ön Grönland. Ett naturfolk.

Vi Svenskar är så kreativa så vi har kanske det enda unika köket i världen, och vi gillar när turister tycker det smakar illa. Då har vi lyckats med vår säregna kök.
Senast redigerad av Hav122 2025-03-29 kl. 11:28.
Citera
2025-03-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hav122
Självklart det Svenska köket. Lutfisk, salt sill, lax med potäter, lingon blåbär och västerbottenost, Havregrynsgröt. Salt, peppar, johannesört med mera. Vår kost är är för krigare och hjärnforskare och bidragit till att vi är det bästa folket på planeten Tellus. Om man reser runt världen utanför norden så smakar andra folks mat likadant i stort sätt.

Men Svenska maten är helt unik i världen. Och det beror också på att vi använda våra råvaror på ett kreativt sätt som ger vår mat en tydlig säregenhet. Eskimåer dom saknar matkultur, dom äter köttet rott utan bordskick också. Dessa invandrare till Danska ön Grönland. Ett naturfolk.
Jag misstänker ändå att dannmark slår det svenska köket.
Citera
2025-03-31, 13:55
Medlem
blowns avatar
Vi har glömt att prata om något jag tror är unikt för Sverige – Mårten gås! Svartsoppan, krås och helstekta gåsen. Det är ju rysligt gott och trevligt. Tyvärr kanske inte det vanligaste längre, men det här vill man ju slå ett slag för!

Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Jag misstänker ändå att dannmark slår det svenska köket.

Smörrebrödet är en hel fauna av fantastiska skapelser. Ribbestek är bland det bästa jag vet.

Men annars vet jag inte? De har väl inte så mycket distinkt danskt annars, som är unikt för landet?
Citera
2025-03-31, 18:16
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Vi har glömt att prata om något jag tror är unikt för Sverige – Mårten gås! Svartsoppan, krås och helstekta gåsen. Det är ju rysligt gott och trevligt. Tyvärr kanske inte det vanligaste längre, men det här vill man ju slå ett slag för!

Smörrebrödet är en hel fauna av fantastiska skapelser. Ribbestek är bland det bästa jag vet.

Men annars vet jag inte? De har väl inte så mycket distinkt danskt annars, som är unikt för landet?

Stjerneskud, (Røde) pølser, Frikadeller, Hakkeböf, Flæskesteg.. Ja, listan kan göras lång
Citera
2025-04-03, 01:50
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Gå nu och ät korvsoppa och melankoli, stackare

OT, men det där var förbaske mig det snyggast formulerade fuck-off jag har hört i mitt liv. Kommer nog att återanvända det i min vardag utan att kunna erbjuda dig royalties.

OnT: Frågan är lite vag. Högst rankat i fråga om Michelinstjärnor (som inte brukar regna över traditionellt nordiskt kök, utan mest över hippt och omstöpt New Nordic Cuisine, som knappast är nationsbundet annat än i fråga om lokala råvaror) eller i fråga om allmän uppskattning inklusive populasens åsikter? (Och om allmänheten räknas blir det skevt, eftersom deras förkunskaper om de skilda länderna är så olika.)

Finland, Island och Färöarna kan nog vi avskriva med en gång, alldeles oavsett. Även om finnarna gör världens bästa bröd och kålrots- och leverlådorna är magiska tycks de inte ha slagit utomlands. Och de har ju inte heller försökt lansera sig på samma sätt som Sverige och Danmark. Plus att rätt mycket av det finska köket i övrigt är ganska deprimerande på samma sätt som det baltiska/polska köket. Jag skulle nog säga Sverige trots allt, inte minst på grund av den rikare tillgången på intressanta råvaror här. Man hittar inte mycket ren, älg eller björn i Danmark. Inte fjällkvanne, åkerbär eller hjortron heller. Men vad har danskarna som inte finns i Sverige?
Senast redigerad av Saltkatt 2025-04-03 kl. 01:54.
Citera
2025-04-03, 20:29
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
OT, men det där var förbaske mig det snyggast formulerade fuck-off jag har hört i mitt liv. Kommer nog att återanvända det i min vardag utan att kunna erbjuda dig royalties.

OnT: Frågan är lite vag. Högst rankat i fråga om Michelinstjärnor (som inte brukar regna över traditionellt nordiskt kök, utan mest över hippt och omstöpt New Nordic Cuisine, som knappast är nationsbundet annat än i fråga om lokala råvaror) eller i fråga om allmän uppskattning inklusive populasens åsikter? (Och om allmänheten räknas blir det skevt, eftersom deras förkunskaper om de skilda länderna är så olika.)

Finland, Island och Färöarna kan nog vi avskriva med en gång, alldeles oavsett. Även om finnarna gör världens bästa bröd och kålrots- och leverlådorna är magiska tycks de inte ha slagit utomlands. Och de har ju inte heller försökt lansera sig på samma sätt som Sverige och Danmark. Plus att rätt mycket av det finska köket i övrigt är ganska deprimerande på samma sätt som det baltiska/polska köket. Jag skulle nog säga Sverige trots allt, inte minst på grund av den rikare tillgången på intressanta råvaror här. Man hittar inte mycket ren, älg eller björn i Danmark. Inte fjällkvanne, åkerbär eller hjortron heller. Men vad har danskarna som inte finns i Sverige?

Det är lugnt

Annars håller jag med i allt du skriver, har försökt förklara samma sak i tråden förgäves.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in