Citat:
Ursprungligen postat av
SiggeSpringnota
Gå nu och ät korvsoppa och melankoli, stackare

OT, men det där var förbaske mig det snyggast formulerade fuck-off jag har hört i mitt liv. Kommer nog att återanvända det i min vardag utan att kunna erbjuda dig royalties.
OnT: Frågan är lite vag. Högst rankat i fråga om Michelinstjärnor (som inte brukar regna över traditionellt nordiskt kök, utan mest över hippt och omstöpt New Nordic Cuisine, som knappast är nationsbundet annat än i fråga om lokala råvaror) eller i fråga om allmän uppskattning inklusive populasens åsikter? (Och om allmänheten räknas blir det skevt, eftersom deras förkunskaper om de skilda länderna är så olika.)
Finland, Island och Färöarna kan nog vi avskriva med en gång, alldeles oavsett. Även om finnarna gör världens bästa bröd och kålrots- och leverlådorna är magiska tycks de inte ha slagit utomlands. Och de har ju inte heller försökt lansera sig på samma sätt som Sverige och Danmark. Plus att rätt mycket av det finska köket i övrigt är ganska deprimerande på samma sätt som det baltiska/polska köket. Jag skulle nog säga Sverige trots allt, inte minst på grund av den rikare tillgången på intressanta råvaror här. Man hittar inte mycket ren, älg eller björn i Danmark. Inte fjällkvanne, åkerbär eller hjortron heller. Men vad har danskarna som inte finns i Sverige?