Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-04, 04:01
Medlem
Meysam,

Ja, om själva premissen är att mat ska "rankas" så fyller ju Michelin, bib etc. sin funktion. Det är själva kvantifieringen jag reagerar på och att "Michelin-kultur" ställs mot lokal och regional husmanskost som vi sedan ska gaffla om vilken som är "bäst"...
Citera
2026-01-04, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrotroll
Meysam,

Ja, om själva premissen är att mat ska "rankas" så fyller ju Michelin, bib etc. sin funktion. Det är själva kvantifieringen jag reagerar på och att "Michelin-kultur" ställs mot lokal och regional husmanskost som vi sedan ska gaffla om vilken som är "bäst"...

Enig.
Det är jättekonstigt att någon hävdar att dansk mat är bäst för att Danmark har flest stjärnrestauranger.
Men tråden handlar inte om vad ’Vi’ tycker, utan om vilket nordiskt kök som är högst ’rankat’ internationellt.

Du skrev att krogar med stjärnor osv i michelinguiden inte har något med husmanskost och regionala kök att göra, jag menar att du har fel.
Jag har ätit på stjärnkrogar i alla nordiska länder där husmanskosten är högst närvarande.
Citera
2026-01-04, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det beror på..
Alltså att olika länder har olika förutsättningar.

Island har fisk, får och lite till.
Svea rike har ju älg, ren, björn, vildsvin (för mycket!), havskräftor (Antagligen finns det runt Island också?), blåbär, lingon etc och etc.

Som sagt så har länder olika förutsättningar.
Olika länder har också olika kockar.

I Sverige har kockarna "gått ner sig" med olika skräp, alltså halvfabrikat och liknande.
Antagningen på Island också. Om man talar om krögare.

Vilka kockar är det som har ’gått ner sig’?
Citera
2026-01-04, 10:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meysam
Vilka kockar är det som har ’gått ner sig’?

Många.
Allt från "vardagskockar" som använder fejkade råvaror, jag pratar om "kocken på krogen runt kvarteret", kantiner i skolorna och ålderdomshem till vanligt folk som köper "vanlig mat" som vardagsmat och kokar ihop någonting att livnära sina familjer.

Kockar, "på TV" som har vunnit sin "fame" med bara för att rida på "vågen", typ experiment med idiotiska kompositioner som är vidriga. Ett annat exempel vara att få någonting att smaka som kött men är ärtor/ärtprotein. "Baristor" som "kokar kaffe" med det är "surr" på olika rötter med mera, med mera.

Bra kök håller sig till bra produkter, genuina produkter OCH håller sig till berövande recept.
-Det är så det isländska, det svenska, italienska, franska köket etc får sina fina rätter att "slå publiken med häpnad". -Inte att "fuska" med konstiga recept som smakar illa, fuska med köttet och fisken, fuska med kaffet som är inte kaffe utan är cikoria, fuska med mjölk som inte är mjölk utan havre eller sojabönor..

Vart är världen på väg tiil? -Inte någonting gott tror jag.. Olika kök ska utvecklas givetvis, men till det bättre, inte till det sämre.

Söndagsmaten puttrar på spisen när jag skriver det här , det blir kalops i dag, jag är i köket nu.
Citera
2026-01-04, 23:51
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Fast nu jämför du trots allt två kök i bottenskiktet av skalan. Skillnaden mellan det danska och det svenska köket är inte stor. Det är samma fokus på fett, griskött, potatis och kål och samma avsaknad av kryddor. Sedan är det danska köket lite rikare eftersom Danmark ligger längre söderut och är bördigare. Det finska köket är ännu erbarmligare än det svenska då det ligger långt norrut och består av ännu mer kolhydrater från rotfrukter än det svenska men inget av dem vinner några smakpriser. Att Svenne tycker att kålpudding är gott beror på uppväxt och smakminnen från barndomen. Britterna vill ha blodkorv till frukost av samma anledning.

Nejdå Sverige har en fantastisk matkultur Kalops Fläsk med löksås köttbullar div olika fisk osv osv. Rent trams påstå vi är sämre än Danmark.

Finsk matkultur kan jag inte uttala mig om då jag knappt ätit finsk mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in