2025-05-18, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan

Svårt att säga vilket kök som är det bästa men jag är personligen väldigt svag för Balkanköket. Det är en smältdegel av kulturer och influenser både från Europa och Mellanöstern. Mycket kött, mycket sås, paprika, frukter och grönsaker.

Balkanköket är en urvattnad version av osmanska / turkiska köket och kan inte konkurrera med detta. Tyvärr...
Citera
2025-05-18, 20:29
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ja, öststatsmat är rätt trist. Mycket mjöl, deg, ägg och salt. Framförallt salt. Allting smakar bara salt.

Det är märkligt eftersom ett land som Ryssland är så stort och spänner från Finland till Japan. Man borde kunna ha ett rikt kök och inte basera allting på lök och mjöl. Det ligger sannolikt i det ryska kynnet att inte intressera sig för omvärlden utan hålla fast vid det egna. Här har Sverige varit bra, man har tagit in influenser från hela världen och även om den svenska ”versionen” ofta är vekare än orginalet så finns även ursprungsversionen oftast att få.

Svårt att säga vilket kök som är det bästa men jag är personligen väldigt svag för Balkanköket. Det är en smältdegel av kulturer och influenser både från Europa och Mellanöstern. Mycket kött, mycket sås, paprika, frukter och grönsaker.

Undrar vad din idol Putin tycker om rysk mat? Tror du Putin vill prova pad thai?

Håller med om att Balkan-maten är bra. Särskilt Bulgarien och Serbien och Grekland. Bäst mat har nog Italien.

Men jag gillar den mesta maten. Brukar ofta laga gulasch med surkål hemma. Ungersk mycket god rätt.
Citera
2025-05-18, 20:31
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Balkanköket är en urvattnad version av osmanska / turkiska köket och kan inte konkurrera med detta. Tyvärr...
Möjligen, men jag gillar blandningen. Det är ett himla sammelsurium av allting från alla håll och jag uppskattar variation. Det är därför jag tycker att husmanskost är så tråkigt. Ja, kålpudding är gott men det är bara sisådär många rätter man man göra på köttfärs och vitkål och servera med brunsås och kokt potatis innan det känns som same same med annat omslagspapper.
Citera
2025-05-18, 20:39
Medlem
Citat:
Möjligen, men jag gillar blandningen. Det är ett himla sammelsurium av allting från alla håll och jag uppskattar variation. Det är därför jag tycker att husmanskost är så tråkigt. Ja, kålpudding är gott men det är bara sisådär många rätter man man göra på köttfärs och vitkål och servera med brunsås och kokt potatis innan det känns som same same med annat omslagspapper.

Nästan all husmanskost är sk. acquiered taste. Man älskar smaken för den tar en tillbaka till barndomen eller skapar en trygghetskänsla.

Av naturliga skäl blir det svårare att uppskatta dessa rätter om man inte har "en historia" med dessa - dvs kommer från en annan kultur.

Vissa smakkombinationer kan också göra sig väldigt bra ihop och "gifter sig" fast de på pappret är ganska tråkiga. Som sill och potatis exempelvis. Eller persilja och citron med feta köttbitar.
Citera
2025-05-19, 09:26
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Det är absolut inget av detta - förutom Smörgåsbordet - som håller ännu.

Smörgåsbordet är den svinigaste delen av svensk kokkonst. Ett gargantuanskt joxande med disparata beståndsdelar, värdigt Mr. Creosote.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in