Citat:
Ursprungligen postat av
blown
Jag måste ändå säga att italienska köket gör mig mer och mer förbannad. Det är så sjukt jävla överskattat OCH de har miljoner töntiga regler för hur saker "måste" göras för annars blir de indignerade.
Beställer man en espresso på kvällen kan man lika gärna bara läggas in på psyket direkt, totalt orimligt.
Ha både gul och vit lök i maten? Haha, är du helt cp?!
Har du en annan rökt fläskbit i din carbonara än guincale (ja, eller pancetta, de är inte ens själva överens) – straight to jail.
Nä, pretentiöst jävla skit. Och inte utvecklas det heller. De travar runt i kokade tomater och olivsås med samma recept sedan romarriket föll.
Håller med till 100%. Mest det pretentiösa som stör mig. Det verkar finnas nåt samband med hur uselt ett land är idag med hur mycket fokus man sätter på att ens mat skulle vara världsbäst. Italien är på det hela ett skitland med 15 000 kronor i medellön per månad, så de enda de håller kvar vid är att deras mat iaf är god. Lite samma sak med länder som blir överstolta när deras landslag spelar fotboll och dylikt.
En vanlig butik i Sverige innehåller alla ingredienser för att göra all möjlig god mat och oändligt med variatoner. Vad bönder och folk har ätit historiskt i olika länder är ganska ointressant. Maten på bättre restauranger håller exakt samma kvalité och smak som de flesta europeiska länder om inte bland de bästa. Danmark är väl ok. Norge och Finland har väl en okej restaurangscen.