2025-03-26, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Räknade upp finska rätter som inte finns i Sverige bara, ingen attack alls mot dig. Jag gav bara förslag på finska rätter jag tycker dom gör bra och som inte finns i Sverige.

Men ok, i Finland hittar du absolut inte Isterband med stuvad potatis, fisken Makrill, smörgåskaviar och en massa annat i mitt tycke god mat.
Finland är ju sannolikt influerade mer av ryska och östeuropeiska kök än Sverige.det finns en finsk maträtt jsg älskar nämligen finsk kålrotslåda.
Citera
2025-03-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Svenska köket är sannolikt kändare internationellt än finska.tror inte amerikaner ,japaner och italienare gillar era blodkorvar och korvsoppq.
Både det Svenska och Finska köket är betydligt hälosammare och enligt mig godare än det flottiga katastrofala Amerikanska köket, det italiens köket är trist enligt mig, pizza är en kalorichock och japansk mat är iofs gott och nyttigt men det kan man bara äta ibland för att inte tröttna.
Vad cocacoladrickande fettdrypandeburgar-ätande kaxiga jänkare tycker om svensk eller finsk mat struntar jag i.
Citera
2025-03-26, 19:11
Medlem
Citat:
Finland är ju sannolikt influerade mer av ryska och östeuropeiska kök än Sverige.det finns en finsk maträtt jsg älskar nämligen finsk kålrotslåda.
Kålrotslåda är ok men akta dig för leverlåda (maksalaatikko). Och inkokt braxenpanka vågar jag inte prova. Annars är nästan allt ok med det Finska köket säger jag som etnisk svensk boendes i Sverige.
Citera
2025-03-26, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Kålrotslåda är ok men akta dig för leverlåda (maksalaatikko). Och inkokt braxenpanka vågar jag inte prova. Annars är nästan allt ok med det Finska köket säger jag som etnisk svensk boendes i Sverige.
Finländarna är bättre än oss svenskar på korv och bröd.
Citera
2025-03-26, 19:26
Medlem
Är palt med smör och lingonsylt tillräckligt unikt för att göra internationell succé?
Citera
2025-03-26, 19:33
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Är kalops och janssons frestelse internationellt kända svenska rätter?

En japansk dam (som jag tidigare nämnt i tråden) bekant till mig visste faktiskt vad jansson var. Gjorde mig förvånad.
Citera
2025-03-26, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
En japansk dam (som jag tidigare nämnt i tråden) bekant till mig visste faktiskt vad jansson var. Gjorde mig förvånad.
Fransmännen gillar ju gräddiga gratänger som janssons frestelse..skulle jag bjuda japaner på ngt svenskt skulle jag nog välja fisk av ngt slag.
Citera
2025-03-26, 19:40
Medlem
muppliberals avatar
Ballingslöv!
Citera
2025-03-26, 19:53
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Kunde du inte besvara min fråga på ett adekvat sätt istället för att gå till motattack?

Kan du på ett adekvat sätt förklara hur Jonkebonkes inlägg kan uppfattas som att gå till motattack?

Förklara det för mig, jag lider inte av autism

För övrigt så håller jag med om Jonkebonke. Finsk mat har massa att erbjuda som ni inte känner till, eller vågar smaka. Såna är ni!
Senast redigerad av EastClintfood 2025-03-26 kl. 19:57.
Citera
2025-03-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Kan du på ett adekvat sätt förklara hur Jonkebonkes inlägg kan uppfattas som att gå till motattack?

Förklara det för mig, jag lider inte av autism
Han försökte överbevisa mig att finska köket är överlägset det svenska..bara i syfte att trycka ner mig upplevde jag det som.men vi autister kan misstolka saker ibland.
Citera
2025-03-26, 19:57
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag måste ändå säga att italienska köket gör mig mer och mer förbannad. Det är så sjukt jävla överskattat OCH de har miljoner töntiga regler för hur saker "måste" göras för annars blir de indignerade.

Beställer man en espresso på kvällen kan man lika gärna bara läggas in på psyket direkt, totalt orimligt.

Ha både gul och vit lök i maten? Haha, är du helt cp?!

Har du en annan rökt fläskbit i din carbonara än guincale (ja, eller pancetta, de är inte ens själva överens) – straight to jail.

Nä, pretentiöst jävla skit. Och inte utvecklas det heller. De travar runt i kokade tomater och olivsås med samma recept sedan romarriket föll.
Håller med till 100%. Mest det pretentiösa som stör mig. Det verkar finnas nåt samband med hur uselt ett land är idag med hur mycket fokus man sätter på att ens mat skulle vara världsbäst. Italien är på det hela ett skitland med 15 000 kronor i medellön per månad, så de enda de håller kvar vid är att deras mat iaf är god. Lite samma sak med länder som blir överstolta när deras landslag spelar fotboll och dylikt.

En vanlig butik i Sverige innehåller alla ingredienser för att göra all möjlig god mat och oändligt med variatoner. Vad bönder och folk har ätit historiskt i olika länder är ganska ointressant. Maten på bättre restauranger håller exakt samma kvalité och smak som de flesta europeiska länder om inte bland de bästa. Danmark är väl ok. Norge och Finland har väl en okej restaurangscen.
Citera
2025-03-26, 19:59
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Han försökte överbevisa mig att finska köket är överlägset det svenska..bara i syfte att trycka ner mig upplevde jag det som.men vi autister kan misstolka saker ibland.

Jag kan förstå dig, men du behöver inte uppfatta allt som hot, gå emot dig. Öppna istället dina vyer och du ser världen!

Har editerat mitt inlägg.. Du borde förstå att allt är inte av ondo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in