2025-03-26, 20:02
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Håller med till 100%. Mest det pretentiösa som stör mig. Det verkar finnas nåt samband med hur uselt ett land är idag med hur mycket fokus man sätter på att ens mat skulle vara världsbäst. Italien är på det hela ett skitland med 15 000 kronor i medellön per månad, så de enda de håller kvar vid är att deras mat iaf är god. Lite samma sak med länder som blir överstolta när deras landslag spelar fotboll och dylikt.

En vanlig butik i Sverige innehåller alla ingredienser för att göra all möjlig god mat och oändligt med variatoner. Vad bönder och folk har ätit historiskt i olika länder är ganska ointressant. Maten på bättre restauranger håller exakt samma kvalité och smak som de flesta europeiska länder om inte bland de bästa. Danmark är väl ok. Norge och Finland har väl en okej restaurangscen.

Utan vanlig bondemat hade ni inte uppskattat all mat ni får idag. Dessa la grunden till allt vi äter idag. Skäms på dig!
Citera
2025-03-26, 20:07
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Utan vanlig bondemat hade ni inte uppskattat all mat ni får idag. Dessa la grunden till allt vi äter idag. Skäms på dig!
Fair enough, men särskilt gott eller smakrikt kan man inte påstå att klassisk svensk mat är. Skulle du vilja käka som man gjorde i början på 1900-talet?
Citera
2025-03-26, 20:09
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Fair enough, men särskilt gott eller smakrikt kan man inte påstå att klassisk svensk mat är. Skulle du vilja käka som man gjorde i början på 1900-talet?

Ja!

Utan alla dessa jävla kemikalier vi får i oss idag. Tycker du dagens mat är så mycket godare?
Citera
2025-03-26, 20:19
Medlem
Det är väl tore wretman som lagt grunden för dagens husmanskost.
Citera
2025-03-26, 20:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Han försökte överbevisa mig att finska köket är överlägset det svenska..bara i syfte att trycka ner mig upplevde jag det som.men vi autister kan misstolka saker ibland.
Jag har inte skrivit att det finska köket är överlägset, jag drog upp en del goda grejer från Finland som inte finns i Sverige, och det finns mycket mer.

Sverige är bättre på andra grejer men vi har börjat överge vår traditionella mat till fömån för pizza, kebab och Amerikansk dynga där allt är friterat och rinner i olja och flott vilket är en kulturell och hälsomässig katastrof. Folk blir allt fetare och fetare. Att jag väljer bort både den nya blattematen och det amerikanska sk. köket och tar till mig min egen matkultur (finsk och svensk) är inte konstigt. Jag får tillaga det själv då riktig nordisk mat knappt går att hitta på restauranger numera. Iaf som inte kostar en förmögenhet.

Dessutom är jag trött på alla som dissar det svenska och finska köket. Jag kan inte fatta att så många svenskar dissar vårat eget kök och hyllar snabbmat på Donken och KFC.

Detta skrivet utan avsikt att trycka ner dig! Hajjar'u
Citera
2025-03-26, 20:42
Medlem
EastClintfoods avatar
Edit: Jag ger upp
Senast redigerad av EastClintfood 2025-03-26 kl. 20:45.
Citera
2025-03-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag har inte skrivit att det finska köket är överlägset, jag drog upp en del goda grejer från Finland som inte finns i Sverige, och det finns mycket mer.

Sverige är bättre på andra grejer men vi har börjat överge vår traditionella mat till fömån för pizza, kebab och Amerikansk dynga där allt är friterat och rinner i olja och flott vilket är en kulturell och hälsomässig katastrof. Folk blir allt fetare och fetare. Att jag väljer bort både den nya blattematen och det amerikanska sk. köket och tar till mig min egen matkultur (finsk och svensk) är inte konstigt. Jag får tillaga det själv då riktig nordisk mat knappt går att hitta på restauranger numera. Iaf som inte kostar en förmögenhet.

Dessutom är jag trött på alla som dissar det svenska och finska köket. Jag kan inte fatta att så många svenskar dissar vårat eget kök och hyllar snabbmat på Donken och KFC.

Detta skrivet utan avsikt att trycka ner dig! Hajjar'u
Okej
Citera
2025-03-26, 20:44
Medlem
Citat:
Tror du på det? Han besökte väl olika bondgårdar och smaka av deras specialiter dom ätit sen länge?
Jag har läst att wretman gjorde revolution i svenska köket och tog fram rätter som dillkött och toast skagen mm
Citera
2025-03-26, 20:49
Avslutad
Citat:
Kan du på ett adekvat sätt förklara hur Jonkebonkes inlägg kan uppfattas som att gå till motattack?

Förklara det för mig, jag lider inte av autism

För övrigt så håller jag med om Jonkebonke. Finsk mat har massa att erbjuda som ni inte känner till, eller vågar smaka. Såna är ni!
Exakt. Finns massor av Svennar som knappt vågar smaka på strömming med potatismos numera. Ännu mindre finsk mat.
Skräp mat från sunkpizzerian, Donken och kebabkiosken går hem däremot. Fy fan vilket skit folk sätter i sig och samtidigt dissar mina kök, det svenska och det finska.
Citera
2025-03-26, 20:52
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Det är väl det svenska köket tänker jag spontant?

Sverige är dock kända för IKEAs köttbullar, inget fel i det förvisso.

Norge kan vara känt för lax och skaldjur?

Danmark har väl smörrebröd som inte är helt okänt.

Vad Finland har som flyger över världen är dock mer oklart
Finska piroger.
Citera
2025-03-26, 20:55
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Exakt. Finns massor av Svennar som knappt vågar smaka på strömming med potatismos numera. Ännu mindre finsk mat.
Skräp mat från sunkpizzerian, Donken och kebabkiosken går hem däremot. Fy fan vilket skit folk sätter i sig och samtidigt dissar mina kök, det svenska och det finska.

Jag har vän som har asperger, jag sa till honom efter att fått höra han åt bara makaroner med korv, ketchup till. Kom hem till mig, då hade jag låtit finsk köttsoppa sjuda i flera timmar och sa. Smaka? han älskade den, sen försiktigt visa upp andra rätter som asiatiska. han började gilla de med!

Vi är få som kan läsa av folk, och hjälper.
Senast redigerad av EastClintfood 2025-03-26 kl. 20:57.
Citera
2025-03-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TzOn
Finska piroger.
Finska piroger har dom stulit från ryska köket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto