2025-03-25, 23:27
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Om du skrållar tillbaka i denna tråd ser du en finländare som hävdar att finland är före sverige i matkultur men det är väl inte sant?

Man får lära sig att ta allt vad en finne säger med en nypa salt, de har ett enormt lillebrors komplex så allting från Finland är det bästa som finns, albanen verkar också lida av samma fenomen där det räcker med att det är gjort i deras land för att det ska vara det bästa i världen men det blir svårt att hitta någon utöver dem själva som håller med.

Terva Leijona, lakritspastiller som smakar tjära, är en typisk såndär grej som finnen gärna vill framhäva är det bästa som finns. Det är mer kopplat till finnens enorma begär att ständigt framhäva sig som manlig än att de faktiskt är särskilt goda. Jag antar att det blir så när stoltheten blir så stor att den går över förståndet.

Till det vill jag förstås tillägga att det är inget som helst fel på finsk hemlagad mat, men kulinariska upplevelser som fiskrens inbakat i ett stort mörkt bröd t.ex eller rispiroger inte direkt lämnar några större ringar på det kulinariska världshavet. Det är mycket av finnens generella attityd att skjut rådjuret, torka det i röven, salta och lägg på en tallrik annars är det för bögar som genomsyrar det mesta.
Senast redigerad av Maxima95 2025-03-25 kl. 23:36.
Citera
2025-03-25, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
Man får lära sig att ta allt vad en finne säger med en nypa salt, de har ett enormt lillebrors komplex så allting från Finland är det bästa som finns, albanen verkar också lida av samma fenomen där det räcker med att det är gjort i deras land för att det ska vara det bästa i världen men det blir svårt att hitta någon utöver dem själva som håller med.

Terva Leijona, lakritspastiller som smakar tjära, är en typisk såndär grej som finnen gärna vill framhäva är det bästa som finns. Det är mer kopplat till finnens enorma begär att ständigt framhäva sig som manlig än att de faktiskt är särskilt goda. Jag antar att det blir så när stoltheten blir så stor att den går över förståndet.

Till det vill jag förstås tillägga att det är inget som helst fel på finsk hemlagad mat, men kulinariska upplevelser som fiskrens inbakat i ett stort mörkt bröd t.ex eller rispiroger inte direkt lämnar några större ringar på det kulinariska världshavet. Det är mycket av finnens generella attityd att skjut rådjuret, torka det i röven, salta och lägg på en tallrik annars är det för bögar som genomsyrar det mesta.
Svenska köket måste ju vara internationell kändare är norska och finska köket.även om svenska köket inte lyckats marknadsföra sig så bra som vissa andra europeiska länder internationellt..
Citera
2025-03-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95

Jag har för mig att finländarna kopierat vår svenska husmanskost som tore wretman skapat.
Citera
2025-03-26, 01:30
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Är invandrare. Svensk mat i sig är inte dålig. Finns många rätter som är väldigt goda, speciellt husmanskost som man kan göra allt möjligt med. Problemet är att Svensken nöjer sig med billiga råvaror. Är bara att kolla vilket gatukök som helst. Råvarorna är under all kritik. Smakar bara fett.

Jag håller med dig till fullo, problemet med svensk mat är inte själva maten utan att svenne nöjer sig med sämre kvalitet då vi har en enorm industriell matmaskin och äta bra och gott med kvalitet är något som kostar i Sverige. Till den grad har svenskens smaklökar hjärntvättats att de hellre äter industriköttbullar framför hemlagade. Kärleken till högkvalitativa råvaror finns, men inte hos den vanliga svensken utan de som är väldigt matintresserade eller har det väldigt gott ställt. I Danmark, som ett exempel, behöver du varken vara rik eller kunnig inom mat för att äta gott för det är liksom normalen är lite utav min poäng.

Bara att en sån sak som "lantkorv" existerar att köpa på hyllorna i mataffären är ett bevis på detta, det är en slags sämre falukorv gjord med maskinurbenat kött till ett lägre pris. Jag tror varken finnen eller dansken ens funderat på att sätta ut en sådan produkt till försäljning men i Sverige är det någonstans accepterat. Våran matnivå är väldigt hög men våran lägstanivå för vad som är acceptabelt som människoföda är också fruktansvärt låg. Någon dennis-korv (eller värre) hade aldrig överlevt i varken Danmark eller Finland för de är inte vana vid sånt.

Jag tror Sverige har varit bra på att hjärntvätta svensken sen industrialiseringen hur mycket "tid" hemmafruarna sparade genom frysvaror och microrätter så den ena produkten efter den andra blev en inne-grej och standard och man kände sig lite modern när man hade någon havrevälling på frukostbordet eller öste ut lite frukt från konserv till efterrätt. Kvinnorna skickades mer och mer ut i arbetslivet och tiden blev mindre och mindre till matlagning så det här tänket med att det ska gå snabbt har nog blivit rotat.

Sen en annan sak som jag tycker ingen nämner, fast många brukar nämna att vi anammat den amerikanska snabbmatskulturen vilket är sant också och vad jag tror är en del i detta, är att vi har ett rikt föreningsliv i Sverige där alla ungar kan hålla på med olika grejer utan att föräldrarna behöver vara mångmiljonärer och ska skjutsas och hämtas till träningar, musikskolan eller vad det nu är vilket leder till att man inte samlas som familj och äter vid vissa tider för det är alltid någon som har något att göra. Det är inte ovanligt att en unge spelar i orkester, den andra spelar hockey och den tredje kör motocross och det är något som i andra länder hade varit omöjligt att finansiera så mer tid spenderas hemma med familjen bara av en sån sak. Sen har vi många ensamhushåll också där väldigt få verkar tycka det är "värt" att ställa sig att göra riktig mat om det bara är en själv som ska ha. Det är också en bieffekt av att vi haft det såpass gott ekonomiskt ställt att man som helt ensam kunnat driva runt ett hushåll med allt vad det kostar vilket vore otänkbart på många andra ställen.

Jag tror man kan summera det såhär, när en svensk ser "ekologiskt" på en förpackning så tänker han, för det mesta, jaha här en produkt som kostar mycket mer än den redan svindyra maten och kommer inte smaka som jag "tycker den ska" och är van vid eftersom den innehåller mindre smakförstärkare och kemikalier och den här produkten smakar mer äkta, det gillar inte jag. Dansken, som är jävligt intresserade av det här med ekologiskt, tänker istället "ekologiskt? ja det är minst så det ska va, väljer jag en sämre produkt är det för jag är alkoholist, fattig eller går på socialen"
Senast redigerad av Maxima95 2025-03-26 kl. 01:42.
Citera
2025-03-26, 15:36
Medlem
Är kalops och janssons frestelse internationellt kända svenska rätter?
Citera
2025-03-26, 15:56
Medlem
Sladdarens avatar
Måste väl va Sverige ? Svenska mäster kockar vinner väl väldigt ofta olika utmärkelser relativt övriga Norden. Känns ochså som de förädlar svenska rätter hela tiden med nya inslag att kombinera andra kulturella blandningar med svensk kostkombo och husmans och skapar nytt i diverse korsningar

Om vi tänker oss Norge som har allt fin-fiske i världen att göra bra rätter ifrån, men får inte till det riktigt med några höjdar recept därifrån och nyheter på nya rätter känns det som där man gör riktigt fina fiskrätter

Finland å Danmark är nig delad andra plats och sen
Island
Norge
Citera
2025-03-26, 17:33
Medlem
blowns avatar
Citat:
Det är din subjektiva åsikt..rent objektivt är sverige bra även om vi aldrig kan mäta oss med Franska och italienska köket.jag anser svensk husmanskost vara underskattad.

Jag måste ändå säga att italienska köket gör mig mer och mer förbannad. Det är så sjukt jävla överskattat OCH de har miljoner töntiga regler för hur saker "måste" göras för annars blir de indignerade.

Beställer man en espresso på kvällen kan man lika gärna bara läggas in på psyket direkt, totalt orimligt.

Ha både gul och vit lök i maten? Haha, är du helt cp?!

Har du en annan rökt fläskbit i din carbonara än guincale (ja, eller pancetta, de är inte ens själva överens) – straight to jail.

Nä, pretentiöst jävla skit. Och inte utvecklas det heller. De travar runt i kokade tomater och olivsås med samma recept sedan romarriket föll.
Citera
2025-03-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Jag måste ändå säga att italienska köket gör mig mer och mer förbannad. Det är så sjukt jävla överskattat OCH de har miljoner töntiga regler för hur saker "måste" göras för annars blir de indignerade.

Beställer man en espresso på kvällen kan man lika gärna bara läggas in på psyket direkt, totalt orimligt.

Ha både gul och vit lök i maten? Haha, är du helt cp?!

Har du en annan rökt fläskbit i din carbonara än guincale (ja, eller pancetta, de är inte ens själva överens) – straight to jail.

Nä, pretentiöst jävla skit. Och inte utvecklas det heller. De travar runt i kokade tomater och olivsås med samma recept sedan romarriket föll.
Jag kan inte så mkt om italienska köket.men jag vet att i italienska köket läggs mkt fokus på råvaror av hög kvalité medans i franska köket är kocken viktigare än råvarorna.
Citera
2025-03-26, 18:23
Medlem
Citat:
Svenskarna var väl före finska köket med både köttbullar, kåldolmar,smörgåstårta, gravad lax.
Och Finland är före Sverige när det gäller Ruisleipä, Tampere mustamakkara, Karjalan Piirakka med Munavoi och nu till påsk äter man Memma med Kuohukerma och dricker Kotikalja eller sima.
Det finns hur många finska rätter som helst som saknar motsvarighet i Sverige.
Den enda finska rätt jag har svårt för är Maksalaatikko.
Citera
2025-03-26, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Och Finland är före Sverige när det gäller Ruisleipä, Tampere mustamakkara, Karjalan Piirakka med Munavoi och nu till påsk äter man Memma med Kuohukerma och dricker Kotikalja eller sima.
Kunde du inte besvara min fråga på ett adekvat sätt istället för att gå till motattack?
Citera
2025-03-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Svenska köket är sannolikt kändare internationellt än finska.tror inte amerikaner ,japaner och italienare gillar era blodkorvar och korvsoppq.
Citera
2025-03-26, 18:44
Medlem
Citat:
Kunde du inte besvara min fråga på ett adekvat sätt istället för att gå till motattack?
Räknade upp finska rätter som inte finns i Sverige bara, ingen attack alls mot dig. Jag gav bara förslag på finska rätter jag tycker dom gör bra och som inte finns i Sverige.

Men ok, i Finland hittar du absolut inte Isterband med stuvad potatis, fisken Makrill, smörgåskaviar och en massa annat i mitt tycke god mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in