2006-09-04, 12:43
Medlem
FyFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
FyFan

Ja da tycker vi olika, jag tycker Ibn Hazm skriver mycket rediga svar, och ar artig dessutom

Så bra då. Då kan du kanske (för 4? gången) be ibnhazm att reda ut begreppen islamist-muslim för oss.
Du vill inte bli kallad islamist. Ibnhazm påstår som arabisktalande att islamist och muslim betyder samma sak.
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Och eftersom jag är arabisktalande så kan jag inte se någon skillnad på orden muslim och islamist.

Citat:
Det ar knappast det som det handlar om. Utan snarare om ett kulturellt fenomen. Vilket naturligtvis inte ar acceptabelt, men som dessvarre sakerligen forekommer. Men det betyder a andra sidan, om det handlar om islamiska lander, att man knappast lever som man lar. For da vore skandande inte en skam som ska gommas undan utan nagot som skall tas till domstolen.

Ja tyvärr är nog ”att leva som man lär” en utopi. Dom utbredda kvinnoförtryckande normerna, speciellt i dom underutvecklade länderna är nog starkare än alla andra lagar tillsammans.
Men man kan ju tycka att en så ”human och rättvis religion" som islam borde ha en mer stärkande inverkan för kvinnornas säkerhet och rättskydd i dessa länder.
Citera
2006-09-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Såg denna ramsa på tv med hizbolla sympotisörer

Försöker Hizbollah vara något/någon annan?

Jag visste inte att du kunde arabiska/persiska men du är nog duktigare än vad jag trodde
Citera
2006-09-04, 14:09
Medlem
IbnHazms avatar
Bästa Nickep!

Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Det skulle man kunna kalla för understatement!
Det kan du inte kalla det hur som helst eftersom det handlar om en stiftad lag av Allah Swt. Så enkelt är det inte hur mycket du än försöker bortförklara ett brott med hänvisning till vad västvärlden har för moraliskanormer att sex utanför äktenskapet är lagligt och därför inte ska bli straffbar eftersom. Att den handlingen inte medför stora konsekvenser (enligt västnormer) därför är det kanske vanligt med familjsplittring, mord pga avundsjuka (En variant av hedersmord), aborter, barnmord, alkoholism, narkotika, psykiska problem etc etc som är ett reslutat av otrohet vilket många struntar i att ta upp till debatt, eller kanske en del inte vet så mycket om, inte kan förstå eller inte vilja förstå. Missförståndet ligger minsann här att försöka bilda sig en uppfattning utifrån västsramar. Men du kan i så fall vända på steken och ställa samma fråga om t ex. tidalag och få se vilken respons du får av dom kulturer som har straff på grymma handlingar mot djur.

Citat:
I sin tur överför dessa råheten på befolkningen, som tillåts bevittna och tvingas acceptera eländet.
Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg som du kanske inte läst noga eller kanske inte förstod vad jag menade då jag försökte ställa frågor till att börja med, för att komma till en punkt där du som icke muslim få bilda dig en uppfattning gällande det handlandet och självklart domen ifall den skulle fällas. Jag förväntade mig dock inte vad DU skulle anse om straffet utan jag förväntade mig en kommentar på att det är riktigt ett äktenskapsbrott skulle OMÖJLIGT att fällas om inte gärningsmannen erkänner brottet, vilket inte hände/händer så ofta. Fyra fall i fyra hundra år och inga vittne utan det var erkännanden av gärningsmännen är imponerande, och som bevisar och förstärker mitt argument.

Citat:
Vi talar dock inte om mordiska brottslingar, utan om människor som idkar sexuellt umgänge!!!
Äktenskapsbrott som du försöker visa vara en liten bagatell är inte mindre viktigt än mord enligt islamisklag, om inte värre, eftersom konsekvenserna på ett mord begränsas så fort mördaren fälls men vid ett äktenskapsbrott når dess konsekvenser hela samhället, och det som gör hot mot samhället måste bestraffas hårt. Det är kanske något vi är överrens om, hoppas jag.

Citat:
Du inser säkert innerst inne orimligheten i orsak och verkan inom den muslimska lagstiftningen!
Jag anser tvärrtom att en sådan dom är tillräcklig skräckande att om någon har den minsta tanke på att begå ett äktenskapsbrott ska tänka sig 100 gånger innan h*n tar första steget. Tro inte jag försöker förklara för att övertyga dig utan jag skriver för att ännu en gång hävda att domen på ett äktenskapsbrott är omöjlig att fälla. Det är det som är det viktigaste punkten i hela debatten.

Citat:
Det spelar ingen roll vilket - det finns naturligtvis inget rimligt förhållande mellan "brott" ocn straff hur man än resonerar
Det spelar visst en roll om inte en stor roll att ta del av tanken bakom brottet. En äktenspasbrytare som med avsikt bryter mot lagen blir tillfrågad och granskas speciellt av psykologer för det kanske handlar om någon psykisk sjukdom, och i det fallet blir det en annan dom.

Citat:
Återigen inom den muslimska världen förekommer dessa dödsstraff fortfarande i modern tid
Hade man den kunskapen att kunna bedöma dom fall som förekommit i en del muslimska länder så skulle man komma fram till att dessa domar handlade om något annat än vad som står i shariah, med tanke på det jag skrev ovan att ett äktenskapsbrott är omöjlig att fälla. Ta t ex. den våldtagna kvinnan som blev dömd, hade man en aning om att våldtagna är i själva verket offer så skulle man kanske tänka efter vad domen handlade om, kanske handlade den om makt, egoism, pengar etc. Tyvärr tror jag inte vi kommer att få svar på det.

Citat:
Den kritik som riktas mot Islam i dessa avseenden har inte det minsta med västlig skräckpropaganda att göra utan syftar till att sakligt förmedla information om förhållanden som visar att muslimska makthavare tillämpar en etik som allvarligt skiljer sig från den i väst.
Kanske det, men att kritisera lagar utifrån ens egna lagar som egentligen är människliga lagar som ändras ständigt är ett befängt argument från västsida. Vad har väst för makt att utöva kritik på andra länder förstår jag bara inte. Varför är dom västerländska normerna är bättre än andra normer är en sak som jag kanske respekterar, men att hävda att dessa normer är dom bästa och att andra samhälle och kulturer ska följa dom är något jag inte förstår och ej alls acceptabelt.

Citat:
Med tanke på att du råkar vara konvertit, måste du själv, dessförinnan, haft likartade tankegångar som mina.
Jag var anti-islam, men inte på det viset att hävda att mina värderingar är bättre än alla andra och att alla måste följa dom annars är dom grymma.

Citat:
Min förvåning ligger i att den muslimska lagstiftningen inte ristat djupare spår i ditt sinne än du nu visar upp.
Nja, jag föredrar att min debattspartner inte antyder saker om mitt sinne som bara Skaparen och jag vet om. Jag är en kvinna som är kapabel och har förmågan att skilja på vad som är rätt och vad som är fel. Visst instämmer vi inte med varandra i kanske en hel del frågor men det betyder inte att vi inte försöker mötas halvvägs för att kunna åtminstonde förstå varandra, håller du inte med?

Citat:
Du ger faktiskt intrycket att den för din del är fullt acceptabel! Har jag fel eller rätt i det antagandet?
Du har rätt i det när du först förstår min ståndpunkt att lagen är för att skräcka, men om du tror att jag gör det för att (du antyder saker om mitt sinne) jag tycker så är ett fel antagande.

Sutligen så hoppas jag att jag klargjorde frågan på ett förståeligt sätt, och blev det inte så, så tror jag det brodde på att jag varit oförståelig, har ett barn som har feber och jag tror du förstår hur en förälder har det vid detta läget.

Må Väl/ Ibn Hazm Al-Qurtobi
Citera
2006-09-04, 14:15
Medlem
IbnHazms avatar
Islamist och muslim är enligt arabiska inte har någon skillnad då båda orden refererar till att man tillhör islam som religion. Islamist som betyder islami på arabiska och muslim kommer båda två från roten silm. Men om väst har gett en annan beskrivning för ordet isalmist än muslim så tror jag visst det skiljer sig från ordet muslim. Det är samma sak som att kalla muslimer för muhammedaner vilket är egentligen en fel benämning eftersom vi fick bli kallade muslimer enligt koranen, inte muhammedaner. Själv accepterar jag inte någon annan benämning än muslim även om islami betyder samma sak enligt arabiska språket.
Citera
2006-09-04, 14:16
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Såg denna ramsa på tv med hizbolla sympotisörer

Försöker Hizbollah vara något/någon annan?
Vad menar du med försöka vara något/någon annan?
Citera
2006-09-04, 15:39
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
JAg sa det för att hjälpa dig att förstå vad jag menar, altså jag försökte aldrig göra den jämnförelsen ...

Frågan kvarstår!, Hur kan man skapa en begreppsvärld för att skilja vanliga muslimer från terrorister som är like stark som skillnaden mellan protestantism och katolikism ....
Citera
2006-09-04, 15:45
Bannlyst
Citat:
Vad menar du med försöka vara något/någon annan?

Att man försöker vara minst lika stor som allah om inte större?

Hizbollah = Guds Parti

Nasr + Allah (Jag antar du vet vad nasr står för?)

Muslimer dör hellre för hizbollah än allah...

För dom vet dom får fet mycket med pengar i ersättning

Det är förbjudet att avbilda allah/profeten. Men hizbollas religösa ledare utmålar man som nån slags gud med högre makter

Att vara någon/något annat anses väl vara shirk med? Även om man gör något för allah, är det inget som säger man inte gör det för sin egen vinning?

Varför denna strävan av makt och kontroll?
Citera
2006-09-04, 15:53
Medlem
FyFans avatar
Citat:
Tro inte jag försöker förklara för att övertyga dig utan jag skriver för att ännu en gång hävda att domen på ett äktenskapsbrott är omöjlig att fälla. Det är det som är det viktigaste punkten i hela debatten. -

Fyra fall i fyra hundra år och inga vittne utan det var erkännanden av gärningsmännen är imponerande, och som bevisar och förstärker mitt argument.

Var det kanske några av dom här fallen?
Dessa exempel (nedan) inträffade omkring 1990-2006. Skulle dagens tolkning av sharia vara strängare än för 400 år sedan?

Citat:
[b]I augusti i år så hängdes en sextonårig flicka i Iran. Hon dömdes till döden efter att ha anklagats för att ha haft utomäktenskaplig sex. Ingen hänsyn togs till att hom var psykiskt sjuk. Mannen dömdes till piskrapp, varken mer eller mindre.

En 34-årig tvåbarnsmor i Iran kan komma att avrättas genom stening, sedan hon dömts som skyldig till äktenskapsbrott. I maj stenades två kvinnor till döds, även de dömda för äktenskapsbrott.

De båda kvinnorna Abbas Hajizadeh och Mahboubeh Moham-madi avrättades i maj genom stening. Över 100 medlemmar i Revolutionära gardet och den paramilitära styrkan Bassij uppges ha deltagit i stenandet.

Sex tjuvar fick sina fingrar amputerade och andra fångar tvingades att se på.
I somras blev två män och två kvinnor stenade till döds sedan de fällts för äktenskapsbrott.
12 dervischer (islamiska munkar) hängdes i Hamadan misstänkta för att ha etablerat korruptionscentra.

Enligt Sharialagen ska en kvinna som döms till att stenas först få sina händer bundna bakom ryggen. Sedan lindas hela kroppen in i lakan och hon placeras i en grop. Gropen fylls igen upp till brösthöjd. Sedan samlas bödlarna runt kvinnan och börjar kasta stenar på hennes huvud och överkropp.

Förklädd till en vanlig afghansk kvinna fick hon uppleva regimens grymhet gentemot kvinnor och barn. Flickor som fyllt åtta år är bannlysta från skolan, kvinnliga lärare är inte tillåtna och sjukhusen har tömts på kvinnlig personal. Kvinnor blir offentligt avrättade för "brott" som prostitution och äktenskapsbrott.

Finns säkerligen ett stort antal till att redovisa om man vet var man ska söka.
Enbart afghanistan torde få upp statistiken betydligt.

Varför du sitter med näbbar och klor och försvarar en sådan här rättskipning som oftast för kvinnan ensam innebär ett stort lidande är en stor gåta.
Citera
2006-09-04, 16:01
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Att man försöker vara minst lika stor som allah om inte större?

Hizbollah = Guds Parti

Nasr + Allah (Jag antar du vet vad nasr står för?)

Muslimer dör hellre för hizbollah än allah...

För dom vet dom får fet mycket med pengar i ersättning

Det är förbjudet att avbilda allah/profeten. Men hizbollas religösa ledare utmålar man som nån slags gud med högre makter

Att vara någon/något annat anses väl vara shirk med? Även om man gör något för allah, är det inget som säger man inte gör det för sin egen vinning?

Varför denna strävan av makt och kontroll?
Nasr är örn. Nasrallah = allahs örn.
Citera
2006-09-04, 16:23
Medlem
FyFan

Citat:
Så bra då. Då kan du kanske (för 4? gången) be ibnhazm att reda ut begreppen islamist-muslim för oss.
Du har fatt forklaring ser jag. Talamod ar den dygd tror jag...

Citat:
Du vill inte bli kallad islamist.

Av precis den anledningen som IbnHazm hanvisat till. Ordet har av vast blivit ett misskrediterande ord. Och dess betydelse, enligt vast, ar inte detsamma som muslim.

Citat:
Ja tyvärr är nog ”att leva som man lär” en utopi. Dom utbredda kvinnoförtryckande normerna, speciellt i dom underutvecklade länderna är nog starkare än alla andra lagar tillsammans.
Tyvarr sa forhaller det sig sa i manga fall. Vilket ar en tragedi for bade man och kvinnor som drabbas och i slutandan aven for de som faller for egna lustar och for maktbegar istallet for att folja lagen.

Citat:
Men man kan ju tycka att en så ”human och rättvis religion" som islam borde ha en mer stärkande inverkan för kvinnornas säkerhet och rättskydd i dessa länder.
Alldeles korrekt, Islam ar bade en human och rattvis religion, nar man ar beredd att folja den. Och ar man det inte sa rakar manniskor i klam, galler bade man och kvinnor.

Sa egoism och maktlystenhet ar en mycket stor bov i dramat idag, som inte ser till manniskans rattigheter i forsta hand, utan till egen rattighet i forsta hand. Och det galler overlag, inget som ar unikt for islamiska stater.
Citera
2006-09-04, 16:24
Medlem
Nickeps avatar
...
Citera
2006-09-04, 16:48
Bannlyst
Citat:

Av precis den anledningen som IbnHazm hanvisat till. Ordet har av vast blivit ett misskrediterande ord. Och dess betydelse, enligt vast, ar inte detsamma som muslim.

Varför har ordet sionist blivit så populärt mot judar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in