FyFan
Citat:
Spelar väl ingen roll egentligen. Alla som är bokstavstrogna och anser sin religiösa skrift vara ofelbar ägnar sig åt fundamentalism, vare sig det är ett negativt laddat ord eller inte. Islamister vill ha ett teokratiskt samhällsstyre, och det sticker ju vare sig du eller ibnhazm under stol med att ni tycker är drömlandet.
Det ar nog ganska givet att om man hanger sig helhjartat at sin tro, dvs det man tror pa, sa anser man att det man foljer ar det korrekta och darmed ofelbart. Det ar ju en process man genomgatt for att komma fram till det slutmalet. Jag ar muslim och vill garna ha en islamisk stat styrt me Shari'ah att leva i, det ar ratt uppfattat. MEN motsatter mig det som antagligen du och ovriga sammankopplar med ordet islamist. Darfor bor orden anvandas med tillforsikt. Dvs ordet islamist ger en hel del assocationer som jag inte star for.
Citat:
Tyvärr så kan man ju inte styra människors medfödda naturliga drifter och begär med lagar. I synnerhet inte kärleken. Och kärlek som religion, är ju något man kan offra sitt liv för. Vilket alternativ skulle du offra ditt liv för nutid? Vad kommer först för dig, kärlek eller religion?
Du tar karlek som exempel, jag var mer inriktad pa den nivan dar det sitter manniskor och bestammer over vara liv, genom att felaktigt anvanda sig av det som star dem tillbuds att doma efter.
Genom religion kanner jag en oerhord karlek till allt runt omkring mig. Det gor mig odmjuk for allt som jag fatt och far. Det ar inget jag tar for givet. Utan jag kanner tacksamhet for varje dag som jag far vara delaktig av det. Alhamdulillah.
Citat:
Ser du motsägelsen i dina tre meningar?
Det kanske ar for att du inte forstar vad jag skrivit. Jag menar att om man frangar given lag, och gar efter att tex fylla egen ficka med slantar - bara ett exempel, sa ar man villig att tanja pa lagen, och da rakar andra manniskor i klam, man och kvinnor, pa bekostnad av att den enskilde framhaver egna intressen fore rattvisans gang.