Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
IbnHazm, det som intresera mig är inte vad som är sant i koranen eller inte utan att att för mig att övertyda mig att Islam kan sammexistera med det svenska samhället ...
Så min fråga är ...
1. Har ni någon begrepps värld som skiljer er från terroristerna? altså många dra likamed tecken mellan islam och terrorism, det vore bra om ni hade några begrepp man kan använda ... Att prata teologi är inte tillräckligt kraftfullt, tänk om både jehovas vittnen och protostanter skulle kallade sig kristna och inget annat då har man ju inga begrepp att skilja dem åt, altså vad jw gör kommer även att fall över protostanterna. (inte för att jag säger att jehovas vittnen är dåliga det är bara ett exempel)
Så min fråga är ...
1. Har ni någon begrepps värld som skiljer er från terroristerna? altså många dra likamed tecken mellan islam och terrorism, det vore bra om ni hade några begrepp man kan använda ... Att prata teologi är inte tillräckligt kraftfullt, tänk om både jehovas vittnen och protostanter skulle kallade sig kristna och inget annat då har man ju inga begrepp att skilja dem åt, altså vad jw gör kommer även att fall över protostanterna. (inte för att jag säger att jehovas vittnen är dåliga det är bara ett exempel)
Nu jämför du islam med JV/protestanism vilket är fel. För att förstå islam måste man läsa om den religionen för att själv se om terroristernas handlande verkligen stämmer med islam eller inte. Ta tex. självmordsbombning, den har inga belägg i islamskällor vilket tyvärr inte många som vet om det.
Citat:
Självklart ska man ta avstånd från dom som mördar oskyldiga.
2. Tillåts alla muslimer få access till moskern även terrorister? i denna fråga vill jag ser om ni tar avständ från terroristerna
Citat:
3. Hur långt kan muslimerna komprimisa? eller kommer ni altid att forsätta att kämpa för sharia lagar .... I denna fråga tänker jag lite längre fram i tiden ....
Nu som sagt att jag inte kan svara i alla muslimernas namn. Men kampen om att få kilafah uppstå igen kommer att ske före domedagen enligt vad som står i profetens Saw tradition.3. Hur långt kan muslimerna komprimisa? eller kommer ni altid att forsätta att kämpa för sharia lagar .... I denna fråga tänker jag lite längre fram i tiden ....
Iran är inte ett shariah land. Ett shariah land innebär att en kalif måste utses vilket Iran inte har. Ej heller finns ett enda shariah land i världen.