Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Ni säger det inte finns tvång i Islam
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=569872&rss=1400
Så begår al-qaida shirk genom att låtsas vara någon annan... shirk handlar inte bara om gåvor? Även vara något/någon annan?
Eller är det helt ok dom gör detta, för dom gör det ju för allah trots allt? Eller gör dom det för sin egen vinning?
Jag vill inte hela jävla världen ska se ut som Sudan/Talibaneran
Artikeln du hanvisar till: genom att uppmana nagon att bli muslim, det ar inte shirk.
Man ska inte forringa vad Islams laror sager angaende de som fornekar dess budskap. Men skulle man inte tala om hur det forhaller sig, sa skulle man ju lura manniskor har och nu.
Som kristenheten ibland kan gora, som jag uppfattar det. Lovar guld och grona skogar till alla, utan att tala om konsekvenserna, enligt kristen lara, for de som inte foljer Kristendomen och tror pa det kristna budskapet. DET tycker jag ar dubbelmoral. Battre att saga HUR det ar och sen far alla ta stallning till hur dom vill gora. Alla kort pa bordet, det ar det arliga sattet.
Shirk ar, vilket jag redan forklarat och som redan tidigare forklarats av Ibn Hazm, nar man satter nagon eller nagot vid Allahs SWT sida.
Rent generellt sa ar det sa att man som muslim talar om Islam, som har pa FB dar det stalls fragor om Islam. Man kan aven upplysa om felaktigheter som sags och sprids om Islam. Och det gor man for det ar ens plikt.
MEN att tvinga nagon till att bli muslim, sa fungerar det inte. Man kan inte bli muslim bara for att man uttalar trosbekannelsen utan att kanna det medgivandet ocksa i sitt hjarta. Darutover har man plikter att utfora, som att be, fasta osv.
Sa att beratta om nagot, ma det vara Islam, Kristendom, eller fordelarna med att ga i en privatskola osv, ar ju inte sa konstigt. Men om man utover info tar till tvangsmetoder, (vilket det inte handlar om i den artikeln du satt ut) da har man overskridit gransen for det tillatna.
Daremot sa ar det manga som finner Islams budskap tilltalande, kanske nar dom insett hur felaktig bild som sprids av Islam i tex media och sjalva satt sig in i vad dess laror sager. Men det handlar ju inte om tvang, utan ett aktivt sokande att sjalv komma till insikt om dess sanning.