2006-10-12, 16:37
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Med tanke på din uppfattning om människans fria vilja och att hon begåvats med en hjärna att tänka med och innan jag går in på ditt senaste inlägg, vill jag gärna höra om du kan påminna dig vilka epokgörande, vetenskapliga arbeten eller uppfinningar som tillkommit i ett genuint, muslimskt land?
Jag skulle vilja svara dig via den har artikeln som ar val sammanfattande och rik i sin variation.
http://www.muslimaccess.com/articles/misc/west_debt_to_islam.asp
Citera
2006-10-12, 16:58
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Jag skiter fullständigt i vem som tycker vad.

för allah och muhammed är taqyya en lag. Och det är det jag utgår ifrån. Och som du ser så är nutid knäpptyst om detta och vägrar svara på mitt senaste inlägg till henne...

Så, nutid (eller IbnHamz), vad tycker du/ni om taqyya? eller ska ni strunta i den frågan, precis som ni vägrar svara på om vad ni tycker om stening?
Inlagg skrivet av dig till Blackstone men ser att du lyckats klamma in mig pa ett par punkter.

Peter, om du inte borjar att skarpa till dig, kommer jag osa an mer Bibel verser over dig. Jag tycker du borde stanna upp nu och borja tanka lite pa HUR du skriver. Detta ar ett debattforum inte nagot gladiotorspel dar den som har tyngsta slaggan ar den haftigaste.

Sa du kan BORJA med att BRY DIG OM, vem som tycker vad, istallet for tvartom.

Knapptyst...man learn...

Stening har jag svarat pa ratt manga ganger, las inlagg jag skriver sa blir du uppdaterad.

Jag ar muslim och maste du klassa mig som nagot sa far det bli sunni muslim. Jag tror darfor inte pa taqiyyah och praktiserar det darfor inte heller.

Lat mig ge ett exempel pa din taktik. Lat saga att du TROR att Jesus fvoh ar Guds uppenbarelse i kottet. Och andra fullstandigt sk...ter i det som du uttrycker det och standigt patalar att DIN asikt ar att du INTE tror det. OCH vad varre ar - standigt UTGAR fran det.
Ar det ett korrekt och uppriktigt satt att bemota de man debatterar med? Fundera lite over det och sen over hur DU gar in i framforallt inlaggen till mig, men aven en hel del andra.
Citera
2006-10-12, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Jag skiter fullständigt i vem som tycker vad.

för allah och muhammed är taqyya en lag. Och det är det jag utgår ifrån. Och som du ser så är nutid knäpptyst om detta och vägrar svara på mitt senaste inlägg till henne...

Så, nutid (eller IbnHamz), vad tycker du/ni om taqyya? eller ska ni strunta i den frågan, precis som ni vägrar svara på om vad ni tycker om stening?

Din perceptionsförmåga är något subjektiv vilket förklarar ditt något onödiga hackande på nutid/IbnHamz gällande denna paragraf. Av läsningen från wikipedia framgår tydligt att taqqiya inte är någon egentlig lag utan något som feltolkats och sedan levt vidare i en religiös-kulturell form. Vari ligger nu oklarheterna?
Citera
2006-10-12, 19:28
Medlem
Relays avatar
Nutid
Läs och njut är detta det riktiga bilden av Islam eller ljuger tidningen enligt dig?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=580170&previousRenderType=2
För min del så visar detta att så fort ett land blir islamiststyrt så går utvecklingen tillbaka. Islam framstår alltmer som en religös form av kommunism.
Citera
2006-10-12, 19:50
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
Din perceptionsförmåga är något subjektiv vilket förklarar ditt något onödiga hackande på nutid/IbnHamz gällande denna paragraf. Av läsningen från wikipedia framgår tydligt att taqqiya inte är någon egentlig lag utan något som feltolkats och sedan levt vidare i en religiös-kulturell form. Vari ligger nu oklarheterna?

Taqiyya är ett etablerat begrepp inom Islam, sprunget ur Muhammeds egna ord. Att endast Shiiter skulle se dennna doktrin som legitim stämmer inte då dess koranverser och ahadith är allmänt vedertagna inom både Shia och Sunni. Ortodoxa sunniter som Salafister drar sig inte för att nyttja doktrinen. Något utlåtande om att doktrinen skulle vara en "feltolkning" har jag inte sett, det låter långsökt med tanke på hur många muslimer upplever sin plats i dagens värld.
Citera
2006-10-12, 21:11
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Jag skulle vilja svara dig via den har artikeln som ar val sammanfattande och rik i sin variation.
http://www.muslimaccess.com/articles/misc/west_debt_to_islam.asp
Gammal skåpmat i stil med alla Kinas grundläggande uppfinningar (boktryckarkonsten t.ex. hundratals år före Gutenberg, olika former av tidmätare, varmluftsbalongen, krut, raketer, checksystemet mellan mandarinerna som gjorde behovet av guld i fickan onödigt, olika standarder som karat osv.). Vad gäller matematiken var väl uppfinningen av nollan och de siffror vi använder bland de främsta arabiska bidragen. Det intressanta är hur all den samlade kunskapen från greker, latinare och övriga världen (däribland bidragen som du refererar till) sammanfattades och gav upphov till de epokgörande vetenskapliga och tekniska framstegen fram till modern tid:

- ångmaskinen, som grundlade ångdrivna tåg, båtar och bilar, vävmaskiner etc.

- förbränningsmotorn som möjliggjorde bilar, motorcyklar, bussar, motorbåtar och flygmaskiner

- elektriciteten som gav glödlampan, till att revolutionera belysningstekniken med allt vad det innebar

- elmotorn som möjligjorde moderna spårbundna transportmedel (tåg , spårvagnar etc.), hissar, modern industri

- elektronik, som möjliggjorde telefon, radio, bandspelare, TV, video, DVD, datorer, Internet

- optiken som möjligjorde studier av universum

- ljuskänslig film som möjliggjorde fototekniken

- den rörliga bilden, fimkameran som möjliggjorde filmindustrin

- kärnteknik som möjliggjorde kärnkraftverk etc.

- utvecklingen av av alla de teknologier som möjliggjorde rymdfarten

Utöver detta en mängd områden t.ex. epokgörande medicinska upptäckter och terapier som bot för en rad kultursjukdomar och andra för vilka människor tidigare avled.

Nutid du måste inse att alla dessa epokgörande, vetenskaper, tekniker och uppfinningar, som alla härrör från västvärlden, aldrig hade sett dagens ljus, i varje fall inte som vi i nutid kunnat uppleva, om även västländerna varit muslimska. Det inser var och en med minsta kunskaper i ämnet statistik.
Citera
2006-10-12, 21:53
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Nutid
Läs och njut är detta det riktiga bilden av Islam eller ljuger tidningen enligt dig?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=580170&previousRenderType=2
För min del så visar detta att så fort ett land blir islamiststyrt så går utvecklingen tillbaka. Islam framstår alltmer som en religös form av kommunism.
Varfor skriver du att jag ska njuta?

Det handlar inte om ifall tidningen ljuger eller inte, det ar inte alltid latt att veta.
Vad jag ser sa handlar inte artikeln om en tillbakagang, utan att det just nu kampas om makten i landet.

Nar det ar kaos sa ar det svart att ha allt rullande. Se bara vad som hande i tex Afghanistan nar USA kom och bombade, helt plotsligt var det kaos och infrastrukturen obefintlig.

Dock hoppas jag att det blir lugn och fred snarast.
Citera
2006-10-12, 21:53
Medlem
Darwins avatar
STOPP OCH BELÄGG!!

Nollan och de "arabiska" siffrorna kom från INDIEN!!

...och glöm inte evolutionsteorin för bövelen.
Citera
2006-10-12, 22:02
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Taqiyya är ett etablerat begrepp inom Islam, sprunget ur Muhammeds egna ord. Att endast Shiiter skulle se dennna doktrin som legitim stämmer inte då dess koranverser och ahadith är allmänt vedertagna inom både Shia och Sunni. Ortodoxa sunniter som Salafister drar sig inte för att nyttja doktrinen. Något utlåtande om att doktrinen skulle vara en "feltolkning" har jag inte sett, det låter långsökt med tanke på hur många muslimer upplever sin plats i dagens värld.
Jag borjar nagot kanna att vad JAG, som muslim, har att 'tillfora' utifran min vinkel, dvs Islam, borjar kannas nagot overflodig.
Jag sager 'jag praktiserar inte taqiyyah' och laser sen vad du skrivit 'ar ett ETABLERAT begrepp inom Islam'. Slutsats du maste ha ratt och jag maste saledes ljuga nar jag skriver att jag inte anvander det. SubhanAllah.
Ha en trevlig kvall.
Citera
2006-10-12, 22:05
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
STOPP OCH BELÄGG!!

Nollan och de "arabiska" siffrorna kom från INDIEN!!

...och glöm inte evolutionsteorin för bövelen.
Så inte ens de arabiska siffrorna kommer från Arabien!

P.S.
Siffrorna speds åtminstone från Arabien till väst, även om de ursprungligen kommit från Indien!
Citera
2006-10-12, 22:07
Medlem
Bismillah

Skapmat eller inte, du verkar missa poangen.
JAG har inga problem med vem som uppfunnit vad, jag har inget behov av 'jag ar bast' argumentet, utan for mig ar det mer vasentligt att ALLA mannsikor kan ta del av de ron som gors.

Citat:
Nutid du måste inse att alla dessa epokgörande, vetenskaper, tekniker och uppfinningar, som alla härrör från västvärlden, aldrig hade sett dagens ljus, i varje fall inte som vi i nutid kunnat uppleva, om även västländerna varit muslimska. Det inser var och en med minsta kunskaper i ämnet statistik.
Vad spelar det for roll VEM som gjort det? Ar det viktigare an ATT det blir gjort? Jag tycker det ar bra att manniskan kan utveckla sadant som ar till nytta och gagn for oss.
Citera
2006-10-12, 22:11
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Jag borjar nagot kanna att vad JAG, som muslim, har att 'tillfora' utifran min vinkel, dvs Islam, borjar kannas nagot overflodig.
Jag sager 'jag praktiserar inte taqiyyah' och laser sen vad du skrivit 'ar ett ETABLERAT begrepp inom Islam'. Slutsats du maste ha ratt och jag maste saledes ljuga nar jag skriver att jag inte anvander det. SubhanAllah.
Ha en trevlig kvall.

Nu hänger jag inte med, nutid. Inte representerar väl du alla världens muslimer och islam som helhet? På vilket sätt står Taqiyyah som etablerat begrepp i kontrast med ditt eget avståndstagande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in