Bismillah
Nickep
Det ar sjutton lite snirkligt att hitta till ratt inlagg att svara pa nu, ar sa mycket sopor i traden. Men jag hittade till slut och jag har lovat dig en kommentar och har kommer den.
Ja det ar ett oerhort viktigt omrade. Later ok.
Var gar granserna? Julpyssel som sags vara tradition men som manga tror harror till Jesu fvoh fodelse, lar da inte kvarstar pa schemat antar jag? Det borde saledes racka med att julkrubbshistorien ingar i avd Kristendom, under religonstimmarna? Nagra andra ideer du har har?
Forsok att forestalla dig ett tvartom scenario. DU flyttar till ett land dar en hel del ar annorlunga an vad du ar van vid. Och du ombes 'glom vad du ar VAN vid nu ar det annat som galler'. HUR tror du att DU kommer att ma? Du far ge upp en hel del av vad du tror pa, dina varderingar osv, du kommer troligtvis inte att ma sa bra psykiskt, i slutandan. Sa att forsoka fa manniskor eller tvinga manniskor att komma till det stadiet sa det handlar om att sla naven i bordet och saga 'HAR gor vi sa HAR, take it or leave it' later manniskoforaktande for mig. Da handlar det ju snarare om att BARA man ar anpassningsbar och utplanar sig sjalv och sina varderingar, men iom det anpassar sig till sekulariseringen, sa ar att frid och frojd for det svenska samhallet...? Nagot som inte stammer i den har bilden.
Da tal det att tanka pa.
Jag forvantar mig nar det galler den har typen av diskussion som da skulle vara aktuell, inte kommer att innehalla deltagare som inte ar intresserade av att debattera. Som det finns en det pa FB. DET vore atminstone det onskavarda och nagot att efterstrava, en hogre niva pa debatterandet och funderandet.
Nickep
Det ar sjutton lite snirkligt att hitta till ratt inlagg att svara pa nu, ar sa mycket sopor i traden. Men jag hittade till slut och jag har lovat dig en kommentar och har kommer den.
Citat:
Later ok.
Den grundläggande principen för sekularisering ligger i att stat och kommun är klart skilda från religiös påverkan. Det åligger å andra sidan staten att värna åsiktsfriheten, vilket innebär att olika religiösa grupperingar skall tillåtas spelrum och fritt kunna tillämpa sin religion främst i hemmets hägn.
Citat:
Ett viktigt område är skolan - rätten att bestämma formerna för ämnesinnehåll, disciplin, betygssättning etc. skall naturligtvis förbehållas staten.
Ja det ar ett oerhort viktigt omrade. Later ok.
Citat:
Lite oklart vad det innebar pa mer detaljniva nar det galler 'fri fran konfession'.
Friheten att tillämpa olika pedagogiska metoder skall dock ligga på skolledningen, därigenom uppnås pedagogisk utveckling. Det innebär vidare att stat, kommun och privata initiativtagare skall kunna starta skolor helt fria från konfessionrelaterad undervisning.
Var gar granserna? Julpyssel som sags vara tradition men som manga tror harror till Jesu fvoh fodelse, lar da inte kvarstar pa schemat antar jag? Det borde saledes racka med att julkrubbshistorien ingar i avd Kristendom, under religonstimmarna? Nagra andra ideer du har har?
Citat:
Jag tycker det ar fel. Man kan ha alla ordinare amnen som allmanna skolan har, darutover har man religionstimmar for eleverna. Lite langre skoltid per dag ar vad det lar resultera i. Men man maste kunna valja.
Religiösa skolor förbjuds av självklara skäl.
Citat:
Man kan ha klader pa sig pa gymnastiken. Att rora sig ar bra for alla.
Alla elever skall jämställas, vilket innebär att de, oavsett religiös tillhörighet och kön, på lika villkor skall delta i all undervisning. Det betyder bl.a. deltagande i religionshistoria, biologi, gymnastik osv. Undantag av religiösa skäl skall inte tillåtas.
Citat:
Den har biten i ditt inlagg tycker jag inte om. For du verkar utga fran att man inte kan vara religios och samtidigt bo och leva i ett icke muslimskt samhalle. Alltsa att man maste upphora att vara 'inbiten' muslim for att det ska fungera. Och har kan jag direkt saga att du har helt fel. Det gar alldeles utmarkt. Man behover saledes INTE ge avkall pa sin tro, alltsa bli sekulariserad, for att det ska ga runt.
Egentligen är skolan den viktigaste grunden för sekulariseringen av unga muslimer - det är hos dessa det börjar. I sin tur kommer de unga att utöva naturligt inflytande på den vuxna generationen invandrade muslimer. Sekulariseringen tar sin början!
Citat:
Jag har varit anpassad val till det svenska samhallet, 'trots' att jag ar muslim. Har levt val i socialt umgamge med mina landsman. Och da menar jag inte socialt jamstallt med att ga ut pa puben och ta en ol, utan i den normala dagsrytmens sociala sammanhang. Och det har jag gjort UTAN att ge avkall pa det jag star for. Den biten ar NOG sa viktig for att man ska KUNNA fungera socialt.
Så i en framtid skulle du: "Som en vanlig medborgare, med samma rattigheter och skyldigheter som alla andra medborgare" kunna lättare anpassa dig till det svenska samhället och inte minst viktigt, det svenska samhällets militanta element (som det nu börjar se ut) skulle äntligen kunna passificeras. Det skulle innebära att du som muslim slutligen skulle kunna leva i fred med din omgivning och också lättare uppleva socialt umgänge med svenskarna i övrigt.
Forsok att forestalla dig ett tvartom scenario. DU flyttar till ett land dar en hel del ar annorlunga an vad du ar van vid. Och du ombes 'glom vad du ar VAN vid nu ar det annat som galler'. HUR tror du att DU kommer att ma? Du far ge upp en hel del av vad du tror pa, dina varderingar osv, du kommer troligtvis inte att ma sa bra psykiskt, i slutandan. Sa att forsoka fa manniskor eller tvinga manniskor att komma till det stadiet sa det handlar om att sla naven i bordet och saga 'HAR gor vi sa HAR, take it or leave it' later manniskoforaktande for mig. Da handlar det ju snarare om att BARA man ar anpassningsbar och utplanar sig sjalv och sina varderingar, men iom det anpassar sig till sekulariseringen, sa ar att frid och frojd for det svenska samhallet...? Nagot som inte stammer i den har bilden.
Citat:
Ga till mosken? Bara den kladsel jag vill? Forhandla mig till att fa extra langt lunchrast pa fredagar? Ha tillgang till halal-mat?
Vad gäller hur ditt: "Islam i Sverige" skulle se ut, kunde du se fram mot att avspänt kunna utöva din religion, i ett land som även i framtiden kunde bibehålla demokratin.
Da tal det att tanka pa.
Citat:
Haller med, det ar viktigt att muslimer som bor i Sverige ar delaktiga och framforallt KANNER sig valkomna i samhallet. Att dom behandlas lika som alla andra. Jag TROR inte vi ar dar annu...
För att uppnå förståelse mellan stat, samhälle och muslimska grupperingar, krävs etablering av effektiva kommunikationsvägar och en klar vilja från alla parter till öppna diskussioner - svåra saker, det har vi inte minst förstått på detta forum!
Jag forvantar mig nar det galler den har typen av diskussion som da skulle vara aktuell, inte kommer att innehalla deltagare som inte ar intresserade av att debattera. Som det finns en det pa FB. DET vore atminstone det onskavarda och nagot att efterstrava, en hogre niva pa debatterandet och funderandet.