2006-10-09, 12:20
Medlem
Bismillah

Nickep

Det ar sjutton lite snirkligt att hitta till ratt inlagg att svara pa nu, ar sa mycket sopor i traden. Men jag hittade till slut och jag har lovat dig en kommentar och har kommer den.

Citat:
Den grundläggande principen för sekularisering ligger i att stat och kommun är klart skilda från religiös påverkan. Det åligger å andra sidan staten att värna åsiktsfriheten, vilket innebär att olika religiösa grupperingar skall tillåtas spelrum och fritt kunna tillämpa sin religion främst i hemmets hägn.
Later ok.

Citat:
Ett viktigt område är skolan - rätten att bestämma formerna för ämnesinnehåll, disciplin, betygssättning etc. skall naturligtvis förbehållas staten.

Ja det ar ett oerhort viktigt omrade. Later ok.

Citat:
Friheten att tillämpa olika pedagogiska metoder skall dock ligga på skolledningen, därigenom uppnås pedagogisk utveckling. Det innebär vidare att stat, kommun och privata initiativtagare skall kunna starta skolor helt fria från konfessionrelaterad undervisning.
Lite oklart vad det innebar pa mer detaljniva nar det galler 'fri fran konfession'.
Var gar granserna? Julpyssel som sags vara tradition men som manga tror harror till Jesu fvoh fodelse, lar da inte kvarstar pa schemat antar jag? Det borde saledes racka med att julkrubbshistorien ingar i avd Kristendom, under religonstimmarna? Nagra andra ideer du har har?

Citat:
Religiösa skolor förbjuds av självklara skäl.
Jag tycker det ar fel. Man kan ha alla ordinare amnen som allmanna skolan har, darutover har man religionstimmar for eleverna. Lite langre skoltid per dag ar vad det lar resultera i. Men man maste kunna valja.

Citat:
Alla elever skall jämställas, vilket innebär att de, oavsett religiös tillhörighet och kön, på lika villkor skall delta i all undervisning. Det betyder bl.a. deltagande i religionshistoria, biologi, gymnastik osv. Undantag av religiösa skäl skall inte tillåtas.
Man kan ha klader pa sig pa gymnastiken. Att rora sig ar bra for alla.

Citat:
Egentligen är skolan den viktigaste grunden för sekulariseringen av unga muslimer - det är hos dessa det börjar. I sin tur kommer de unga att utöva naturligt inflytande på den vuxna generationen invandrade muslimer. Sekulariseringen tar sin början!
Den har biten i ditt inlagg tycker jag inte om. For du verkar utga fran att man inte kan vara religios och samtidigt bo och leva i ett icke muslimskt samhalle. Alltsa att man maste upphora att vara 'inbiten' muslim for att det ska fungera. Och har kan jag direkt saga att du har helt fel. Det gar alldeles utmarkt. Man behover saledes INTE ge avkall pa sin tro, alltsa bli sekulariserad, for att det ska ga runt.

Citat:
Så i en framtid skulle du: "Som en vanlig medborgare, med samma rattigheter och skyldigheter som alla andra medborgare" kunna lättare anpassa dig till det svenska samhället och inte minst viktigt, det svenska samhällets militanta element (som det nu börjar se ut) skulle äntligen kunna passificeras. Det skulle innebära att du som muslim slutligen skulle kunna leva i fred med din omgivning och också lättare uppleva socialt umgänge med svenskarna i övrigt.
Jag har varit anpassad val till det svenska samhallet, 'trots' att jag ar muslim. Har levt val i socialt umgamge med mina landsman. Och da menar jag inte socialt jamstallt med att ga ut pa puben och ta en ol, utan i den normala dagsrytmens sociala sammanhang. Och det har jag gjort UTAN att ge avkall pa det jag star for. Den biten ar NOG sa viktig for att man ska KUNNA fungera socialt.

Forsok att forestalla dig ett tvartom scenario. DU flyttar till ett land dar en hel del ar annorlunga an vad du ar van vid. Och du ombes 'glom vad du ar VAN vid nu ar det annat som galler'. HUR tror du att DU kommer att ma? Du far ge upp en hel del av vad du tror pa, dina varderingar osv, du kommer troligtvis inte att ma sa bra psykiskt, i slutandan. Sa att forsoka fa manniskor eller tvinga manniskor att komma till det stadiet sa det handlar om att sla naven i bordet och saga 'HAR gor vi sa HAR, take it or leave it' later manniskoforaktande for mig. Da handlar det ju snarare om att BARA man ar anpassningsbar och utplanar sig sjalv och sina varderingar, men iom det anpassar sig till sekulariseringen, sa ar att frid och frojd for det svenska samhallet...? Nagot som inte stammer i den har bilden.

Citat:
Vad gäller hur ditt: "Islam i Sverige" skulle se ut, kunde du se fram mot att avspänt kunna utöva din religion, i ett land som även i framtiden kunde bibehålla demokratin.
Ga till mosken? Bara den kladsel jag vill? Forhandla mig till att fa extra langt lunchrast pa fredagar? Ha tillgang till halal-mat?
Da tal det att tanka pa.

Citat:
För att uppnå förståelse mellan stat, samhälle och muslimska grupperingar, krävs etablering av effektiva kommunikationsvägar och en klar vilja från alla parter till öppna diskussioner - svåra saker, det har vi inte minst förstått på detta forum!
Haller med, det ar viktigt att muslimer som bor i Sverige ar delaktiga och framforallt KANNER sig valkomna i samhallet. Att dom behandlas lika som alla andra. Jag TROR inte vi ar dar annu...

Jag forvantar mig nar det galler den har typen av diskussion som da skulle vara aktuell, inte kommer att innehalla deltagare som inte ar intresserade av att debattera. Som det finns en det pa FB. DET vore atminstone det onskavarda och nagot att efterstrava, en hogre niva pa debatterandet och funderandet.
Citera
2006-10-09, 15:03
Medlem
Nickeps avatar
På frågan om konfessioslös undervisning svarar du:
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
...Jag tycker det ar fel. Man kan ha alla ordinare amnen som allmanna skolan har, darutover har man religionstimmar for eleverna. Lite langre skoltid per dag ar vad det lar resultera i. Men man maste kunna valja.
Där har jag en totalt avvikande uppfattning. Skolan, som vanligen är skattefinansierad, skall inte kunna utnyttjas som bas för särskild undervisning av viss religion. Det ligger inte i de svenska skattebetalarnas intresse att riskera delta i uppmuntrandet av religioner, som starkt avviker från det som motsvarar svensk kultur. Vad som sker privat i hemmet eller utom skoltiden privatfinansierat, är en annan sak. Sverige är ett fritt land.

Min uppfattning om skolans och de ungas betydelse för sekulariseringen besvarar du med:
Citat:
...Den har biten i ditt inlagg tycker jag inte om. For du verkar utga fran att man inte kan vara religios och samtidigt bo och leva i ett icke muslimskt samhalle. Alltsa att man maste upphora att vara 'inbiten' muslim for att det ska fungera. Och har kan jag direkt saga att du har helt fel. Det gar alldeles utmarkt. Man behover saledes INTE ge avkall pa sin tro, alltsa bli sekulariserad, for att det ska ga runt.
Huvuddelen av begreppet sekularisering ligger enligt min mening i att religion och politik måste skiljas åt. Det är just vad majoriteten av Irans befolkning önskar och som möjligen embryot till kan vara på väg i dagarna se:

http://www.antimullah.com/

För att säkra den sekularisering som Sverige uppnått under årens lopp (som delvis ligger bakom vår positiva utveckling) är viktigt att våra ungdomar förstår varför. Sharia-lagar är inte önskvärda i vårt samhälle. De antydningar från namnkunniga muslimer i Sverige som redan förekommit, om tillämpning av dessa på svenska muslimer, måste med alla medel förhindras nu och i framtiden. Sekulariseringstankarna måste ske i unga år bl.a. via skolan. Utövandet av religion för den enskilda människan är en helt annan sak, den skall självklart vara frivillig.
Citat:
Jag har varit anpassad val till det svenska samhallet, 'trots' att jag ar muslim. Har levt val i socialt umgamge med mina landsman. Och da menar jag inte socialt jamstallt med att ga ut pa puben och ta en ol, utan i den normala dagsrytmens sociala sammanhang. Och det har jag gjort UTAN att ge avkall pa det jag star for. Den biten ar NOG sa viktig for att man ska KUNNA fungera socialt.
Självklart och den rätten ändras ju inte heller!
Citat:
Forsok att forestalla dig ett tvartom scenario. DU flyttar till ett land dar en hel del ar annorlunga an vad du ar van vid. Och du ombes 'glom vad du ar VAN vid nu ar det annat som galler'. HUR tror du att DU kommer att ma? Du far ge upp en hel del av vad du tror pa, dina varderingar osv, du kommer troligtvis inte att ma sa bra psykiskt, i slutandan. Sa att forsoka fa manniskor eller tvinga manniskor att komma till det stadiet sa det handlar om att sla naven i bordet och saga 'HAR gor vi sa HAR, take it or leave it' later manniskoforaktande for mig. Da handlar det ju snarare om att BARA man ar anpassningsbar och utplanar sig sjalv och sina varderingar, men iom det anpassar sig till sekulariseringen, sa ar att frid och frojd for det svenska samhallet...? Nagot som inte stammer i den har bilden..
För egen del skulle jag naturligtvis inte medvetet flytta till ett land som jag ansåg felaktigt för mig. Skulle jag av andra skäl tvingas till ett flytta, skulle jag i varje fall inte välja att flytta till en diktatur av muslimskt snitt. För en muslim att flytta till ett demokratiskt land typ: Sverige lär vara mer fördelaktigt. I det senare fallet skulle jag göra allt för att anpassa mig och min familj tull de nya förhållandena. På mitt stycke:

"... hur ditt: "Islam i Sverige" skulle se ut, kunde du se fram mot att avspänt kunna utöva din religion, i ett land som även i framtiden kunde bibehålla demokratin."

svarar du:
Citat:
Ga till mosken? Bara den kladsel jag vill? Forhandla mig till att fa extra langt lunchrast pa fredagar? Ha tillgang till halal-mat?
Da tal det att tanka pa..
kanske är lite tvetydigt?
Citat:
... det ar viktigt att muslimer som bor i Sverige ar delaktiga och framforallt KANNER sig valkomna i samhallet. Att dom behandlas lika som alla andra. Jag TROR inte vi ar dar annu....
Tyvärr inte och det beror inte minst på oviljan att anpassa sig som många invandrare har.
Citat:
Jag forvantar mig nar det galler den har typen av diskussion som da skulle vara aktuell, inte kommer att innehalla deltagare som inte ar intresserade av att debattera. Som det finns en det pa FB. DET vore atminstone det onskavarda och nagot att efterstrava, en hogre niva pa debatterandet och funderandet.
Kan inte understrykas nog ofta!
Citera
2006-10-09, 15:44
Medlem
FyFans avatar
Citat:
zzzzz

Nutid, kan inte du som förespråkar stening som lämpligt straff för otrohet tex. i ett sharaistyrt samhälle. Bara förklara varför du själv inte vill ställa upp som stenkastare?
Tycker att det låter inkonsikvent och dubbelmoraliskt att inte själv kunna/vilja utföra det man vill att andra ska införa/utföra.

Sen får ni ha eran ytterst pretentiösa och sofistikerade debatt ifred bäst ni vill.
Citera
2006-10-09, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFan
Nutid, kan inte du som förespråkar stening som lämpligt straff för otrohet tex. i ett sharaistyrt samhälle. Bara förklara varför du själv inte vill ställa upp som stenkastare?
Tycker att det låter inkonsikvent och dubbelmoraliskt att inte själv kunna/vilja utföra det man vill att andra ska införa/utföra.

Sen får ni ha eran ytterst pretentiösa och sofistikerade debatt ifred bäst ni vill.

Lagar som stening kan dra någonstans. Det är bara Iran som stenar folk till döds och det är sjukt att dem får göra det.
Citera
2006-10-09, 16:01
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islameurope
Lagar som stening kan dra någonstans. Det är bara Iran som stenar folk till döds och det är sjukt att dem får göra det.
Stening till döds förekommer i flera muslimska länder med inslag eller delar av Sharia: Nigeria, Saudiarabien, Afghanistan, Förenade Arabemiraten och Iran.
Citera
2006-10-09, 16:05
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Stening till döds förekommer i flera muslimska länder med inslag eller delar av Sharia: Nigeria, Saudiarabien, Afghanistan, Förenade Arabemiraten och Iran.

...samt även bland delar av andra muslimska kommuniteter i Afrika, dock ej lagstiftade av staten i dessa länder...
Citera
2006-10-09, 16:32
Medlem
Relays avatar
Nutid
DU har fel fel fel
Citat:
Och har kan jag direkt saga att du har helt fel. Det gar alldeles utmarkt. Man behover saledes INTE ge avkall pa sin tro, alltsa bli sekulariserad, for att det ska ga runt.
Sekularisering är INTE detsamma som att ge avkall på sin tro. Dom flesta av oss tror på någonting men vi går inte ut öppet med det vare sig i speciell klädsel huvudbonad eller på andra sätt utmärkande.

Men javisst jag du vill ha Sharia lagar flåt det glömde jag.
Citera
2006-10-09, 18:05
Medlem
Bismillah

Nickep

Citat:
Där har jag en totalt avvikande uppfattning. Skolan, som vanligen är skattefinansierad, skall inte kunna utnyttjas som bas för särskild undervisning av viss religion. Det ligger inte i de svenska skattebetalarnas intresse att riskera delta i uppmuntrandet av religioner, som starkt avviker från det som motsvarar svensk kultur. Vad som sker privat i hemmet eller utom skoltiden privatfinansierat, är en annan sak. Sverige är ett fritt land.

Dock finns det mojlighet att driva privatskolor i privat regi vilket betyder privata finansiarer. Det borde kunna rymmas inom det mangkulturella Sveriges sfar tror jag.
Vad har religion med kultur att gora? Hur menar du da?

Citat:
Huvuddelen av begreppet sekularisering ligger enligt min mening i att religion och politik måste skiljas åt.
Jag haller med om att nagot bor ske i Iran, en total upprensning vore onskvart. Dock ar jag bestamt emot att det ska ske med vastlig inblandning.

Citat:
Sharia-lagar är inte önskvärda i vårt samhälle. De antydningar från namnkunniga muslimer i Sverige som redan förekommit, om tillämpning av dessa på svenska muslimer, måste med alla medel förhindras nu och i framtiden.
Vi ar overrens om Shari'ah lagarna i Sverige som varande icke gallande. Det gar bra att folja Shari'ahs hoga moralvardering i mangt och mycket utan att bryta mot svensk lagstiftning.

Vad ar tvetydligt i det som ror min vardag? Jag behover en normal vardag for att kunna leva ett dragligt liv, och de innebar bla tillgang till moske, min egen kladsel och halal-mat. Gar det utanfor 'manskliga rattigheters' ram?

Citat:
Tyvärr inte och det beror inte minst på oviljan att anpassa sig som många invandrare har.Kan inte understrykas nog ofta!
Da kanske det borde satsas mera pa ATT fa invandrare att kanna sig delaktiga och VALKOMNA i Sverige. Kanske en miss dar?
Citera
2006-10-09, 18:10
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Jag haller med om att nagot bor ske i Iran, en total upprensning vore onskvart. Dock ar jag bestamt emot att det ska ske med vastlig inblandning.

Varför, undrar jag nyfiket?
Citera
2006-10-09, 18:15
Medlem
Bismillah

Relay

Citat:
DU har fel fel fel

Sekularisering är INTE detsamma som att ge avkall på sin tro. Dom flesta av oss tror på någonting men vi går inte ut öppet med det vare sig i speciell klädsel huvudbonad eller på andra sätt utmärkande.

Men javisst jag du vill ha Sharia lagar flåt det glömde jag.
Det kan det nog ha med att gora...Islam ar inte en helgdagsreligion, utan en del av livet, darfor kan det i mangt och mycket handla om precis det.

For dig ar det kanske inte viktigt vad du satter pa dig, men for mig ar det vasentligt, det ar en del av mig. Jag begar inte att du ska forsta det, jag bara forklarar hur JAG ser det.

Jag ar inte intresserad av Shari'ah lagar i Sverige. (undrar for vilken gang i ordningen jag skrivit det nu...)
Citera
2006-10-09, 18:16
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Varför, undrar jag nyfiket?
Varfor upprensning eller varfor utan vastlig insats?
Citera
2006-10-09, 18:18
Medlem
Relays avatar
Citat:
Bismillah

Relay

Det kan det nog ha med att gora...Islam ar inte en helgdagsreligion, utan en del av livet, darfor kan det i mangt och mycket handla om precis det.

For dig ar det kanske inte viktigt vad du satter pa dig, men for mig ar det vasentligt, det ar en del av mig. Jag begar inte att du ska forsta det, jag bara forklarar hur JAG ser det.

Jag ar inte intresserad av Shari'ah lagar i Sverige. (undrar for vilken gang i ordningen jag skrivit det nu...)
Japp då förstår jag att du vill ha sharia lagar när Sverige blir ett muslimskt land, vad dumt av mig att ifrågasätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in