Citat:
Ursprungligen postat av BjornFg
Har inte hunnit läsa igenom hela tråden men antisocial personlighetsstörning är INTE psykopati. Psykopater är överlag mästare på att inte upptäckas, tenderar att sitta på maktpositioner eftersom många psykopater njuter av att leka med människor som om dom vore känslolösa dockor. För en sociopat är alla andra just det, känslolösa objekt.
Någon med en "antisocial personlighetsstörning" (stort begrepp) har tvärt om ofta svårt att passa in.
Psykopater är den impulsiva och fysiskt misshandlande typen i "sfären" antisocial störning. Är du medveten om att man i princip måste ha fysiskt misshandlat och blivit dömd för att bli diagnosticerad som just psykopat. Själva diagnoskriterierna kommer ifrån studier av psykopater i fängelse
Sociopater/narcissister är snarare försök att beskriva näringslivets "psykopater", vilket är den typ som minst troligast dyker upp på psykologens/psykiatrikerns soffa. De är mer välanpassade inom den sociala strukturen. Dessa håller hov med fester hemma och älskar stå i centrum
TS tolkar jag som, där jag själv också hör till (diagnosticerad adhd + tidigare antisociala/aspergerdrag såsom känslokyla,analytisk, ej impulsiv, beräknande, autistiskt minne), de med antisocial störning som härstammar från "Aspergerhållet". Dvs känslokylan, analytiska läggningen, förmågan att kopiera, lägga på minnet och spela upp hundratals olika "roller" ur minnet; autistiskt skådespeleri med mimik/kroppsspråk utan förankring i känslor. "Vi" kan smälta in överallt men är mer ensamvargstypen.
Till TS.
Känner stark igenkänning i det du skriver, har dåligt med tid nu men återkommer så fort jag får mer tid. Mycket spännande, väntat länge här på en likasinnad. Kommer kunna komma med en hel del intressanta frågeställningar till dig då jag aktivt arbetat 10+ år på att försöka träna "bort" min antisociala sida.
Spontana saker hos dig som jag la märke till när jag scrollade igenom svaren. Jag kommer heller aldrig ihåg drömmarna. Är inte heller impulsiv har inga som helst problem att planera min roll i människors liv i år framöver. Anar att din mor som min saknar/saknade förmågan att mentalisera dig, såväl som andra. Att just likgiltigheten är det svåraste att ständigt behöva maskera gällande längre relationer. osv.
Jag är förresten gift, men har fått ägna mycket tid åt att förklara/försäkra för min fru att jag älskar henne på mitt vis även om jag kan byta ut henne på en dag då jag inte känner några känslor för henne. Hon har frågat; så du kan byta ut mig mot en ny på en dag utan att blinka utan några bekymmer alls, jag var tvungen att svara ja på frågan av respekt. Hade jag inte det hade jag nog aldrig lyckats få henne att förstå att jag vill vara med henne, att jag faktiskt inte kan hjälpa att jag inte känner. Att för mig är älska vad jag gör för henne, att jag väljer att kämpa för henne. Dessutom har hon förstått att om hennes liv, eller barnens, är i någon form av fara så är jag mycket effektiv på att försvara

Det finns fördelar och nackdelar, vi har många fördelar som du vet och nackdelarna känns likgiltiga de bara finns där

Vill bara att du ska veta att du måste inte leva livet ensam, kan jag kan du. Vill snabbt tillägga att när jag ser på min egen dotter, mitt eget kött och blod så känner jag kärlek! Vill få fram de för du om någon förstår hur detta känns, när du aldrig känt så för någon innan i hela ditt liv. Inte min egen fru, som jag älskar på mitt analytiska vis, eller min syster, väcker detta i mig. Så ge inte upp!
Allt det andra med människors beteende, hur märkligt människors känsloliv ter (bara problem problem och jag är själaglad att slippa det) sig även i mina ögon kan vi prata om i oändlighet, I'm sure, återkommer mer om detta måste sova.
Take care,
LL