2024-01-31, 00:54
Avslutad
Allmänt oroväckande

Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Jag har aldrig träffat en person med diagnosticerad antisocial persnlighetssstörning, visst har jag stött på ett antal individer som känts misstänkt beräknande och empatistörda - men jag har för lite erfarenhet av dessa människor för att vara säker.
Söker därför era erfarenheter! Allt av intresse..

Psykopater är alldeles förträffligt, fenomenalt, fantastiska på att få andra med sig! De övertygar omgivningen om vad som är det rätta och riktiga och detta inte.
Det kan gälla alltifrån att plåga djur för "mänsklighetens bästa" till att över 100 år efter sin död fortfarande hyllas som t. ex skald.
Gud nåde den som avslöjar dessa ondskefulla väsen, den får majoriteten och kollektivet emot sig och anses dessutom och detta helt riktigt utifrån psykopatens manipulation och duperingsförmåga vara den som är den onde.
Psykopaten får alltid majoriteten med sig, men det är väl det korta svaret från mig och utifrån mina erfarenheter om vad psykopati "innebär".
---
Ja, psykopaten behöver alltså inte medvetet och själv aktivt övertyga en allmänhet om något utan en allmänhet kan också låta sig tilltalas av vad en psykopat har att erbjuda.
Många av dessa utpekade psykopater spelar på och utnyttjar normala/ mänskliga känslor hos omgivningen vilket gör dem som psykopater än mer framgångsrika i spridningen av sin ondska.
Det är lurigt rent allmänt sett med dessa "utpekade psykopaterna" då mänskligheten i stort självt agerar psykopatiskt och detta utan att själva vara utpekade psykopater.
Det får väl vara just mitt "kliniska svar", men där man själv känner av ondska kan man ju alltid själv också leka med diagnossättningar av andra människor och om nu det roar, vill säga.
Själv känner jag en "allmän oro" över den utbredda och främst odiagnosticerade psykopatin.
Senast redigerad av hee4r 2024-01-31 kl. 01:22.
Citera
2024-01-31, 14:46
Medlem
st33rs avatar
Det här med primär psykopati sekundär psykopati "machiavellisk personlighet ""den mörka triaden" osv - är detta begrepp som används vetenskapligt utanför populärpsykologin?

Om ja , inom vilka fält? För inom psykiatrins kliniska praktik och erfarenhetsuppsamlande finns ju inte ens psykopati som diagnos.
Citera
2024-02-03, 13:43
Medlem
ingenios avatar
För att klassas som psykopat måste du uppnå minst 30 av 40 poäng på Hare-skalan, som är det officiella sättet att mäta denna typ av antisociala personlighetsstörning på. Det är det väldigt få som gör, gudskelov.
Citera
2024-02-03, 20:02
Medlem
jesper990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Svårt är det att skilja dem åt, absolut. Machiavellianisten verkar makthungrigare, ska sitta som styranden överallt och är DJÄVULSK på att spela olika roller, på ena stället är den ett superoffer och på det andra en mobbare. Det är något jag ej sett psykopater göra, de brukar hålla samma profil överallt.

Om den jag tror är en machiavellianist, är en, förstår jag varför det är den absolut värsta av personlighetsstörningar då det var det mest djävulska jag sett i onlinevärlden. Han satt och försökte manipulera de han ansåg svaga, till självmord för att bevisa vilken mästermanipulatör han var och hans vän som var med på det, led av sociopati med diagnosen ASPD. De hade t.om. planerat ur hur självmordet skulle gå till, med vilken metod alltså. Sociopaten var dock bara ett bihang i det hela och machiavellianisten ledaren. De fick folk att skada sig själva också. De fann det underhållande och skrattade åt det. Båda missbrukade med tung narkotika. Tänk att dra en egoboost av någons självmord. Undrar vilken nivå i helvetet det blir på det?

Oerhört vidriga varelser med en speciell plats i helvetet där de hör hemma, den saken står klar.

Machiavellianist är väl en variant på psykopat, eller?
Känner till en poddare i en stor svensk podd som psykade sin egen mor till att begå självmord.
Han har även, av Cissi Wallin, blivit påkommen med att grooma minderåriga som han lurar hem till sig själv och begår övergrepp på.
Citera
2024-02-03, 22:08
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesper990
Känner till en poddare i en stor svensk podd som psykade sin egen mor till att begå självmord.
Han har även, av Cissi Wallin, blivit påkommen med att grooma minderåriga som han lurar hem till sig själv och begår övergrepp på.
Du är anonym så du kan bjussa på namnet på poddaren
Citera
2024-02-09, 03:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jesper990
Machiavellianism hade jag svårt för att greppa då det finns så lite litteratur om det men basically går det ut på den största jädra makthunger du bevittnat, de gör vad som helst för att uppnå maximal makt. Min gissning är att de handlar om personer som sårats så svårt under sina tidiga år att de gett sig fan på att kontrollera precis alla så de på detta sätt kan undgå mer skada. Man ser det bland högt uppsatta politiker såsom tyranner och diktatorer. Och de är ofta otroligt intelligenta i min erfarenhet. Skrämmande intelligenta.

Har legat i fejd med en sådan personlighet och.. Det var en värdig motståndare, om vi säger så. Slickar såren än idag.
Citera
2024-02-11, 11:17
Medlem
Det innebär att man skvallrar mycket om andra.
Man är hobby-psykolog.
Man berättar för andra att man "vet" vad andras sanna avsikter och intentioner är.

Man lär har lärt sig allt man kan om hur andra människor fungerar genom att kolla samtliga doku-såpor

Man har inga intressen som inte involverar andra människor.

Man skapar inget och bidrar inte med något till samhället, utöver kritik eller granskning av vad andra människor gör.

Känslor är abstrakt, så de lär sig spela på andras känslor på ett mer maskinellt sätt. De lär sig mönster: kopplar vad de själva och vad andra säger och gör till hur andra reagerar på det. Dessa kopplingar och inlärda mönster använder de sedan för att manipulera sin omgivning till sin egen fördel.

Att vara psykopat innebär att man inte har egna åsikter eller principer, man är inte lojal mot någon eller något: Familj, släkt, vänner, hemlandet, jobbet, kollegor, grannar. Enbart mot sig själv. Självklart kan en psykopat spela lojal mot andra personer under en tidsperiod om det innebär en direkt fördel för dem själva. En psykopat byter åsikt beroende på vem de pratar med och vilket sammanhanget är, det är situationen som styr och inte vad de själva tycker. Om de ser en chans att trycka ned någon annan för att höja sig själva så tar de den chansen - det spelar ingen roll om det kommer på bekostnad av att själva uttrycka en kontroversiell åsikt.

Hämndbegäret är stort, och långsint.

En psykopat är envis och tycks ha oändligt med energi, och ger sig aldrig. I en konflikt med en psykopat så frodas och trivs psykopaten av konflikten - konflikten tar inte energi från psykopaten, den snarare göder psykopaten och fungerar som bränsle och energikälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in