Citat:
Ursprungligen postat av
zetalof
Jag har aldrig träffat en person med diagnosticerad antisocial persnlighetssstörning, visst har jag stött på ett antal individer som känts misstänkt beräknande och empatistörda - men jag har för lite erfarenhet av dessa människor för att vara säker.
Söker därför era erfarenheter! Allt av intresse..
Psykopater är alldeles förträffligt, fenomenalt, fantastiska på att få andra med sig! De övertygar omgivningen om vad som är det rätta och riktiga och detta inte.
Det kan gälla alltifrån att plåga djur för "mänsklighetens bästa" till att över 100 år efter sin död fortfarande hyllas som t. ex skald.
Gud nåde den som avslöjar dessa ondskefulla väsen, den får majoriteten och kollektivet emot sig och anses dessutom och detta helt riktigt utifrån psykopatens manipulation och duperingsförmåga vara den som är den onde.
Psykopaten får alltid majoriteten med sig, men det är väl det korta svaret från mig och utifrån mina erfarenheter om vad psykopati "innebär".
---
Ja, psykopaten behöver alltså inte medvetet och själv aktivt övertyga en allmänhet om något utan en allmänhet kan också låta sig tilltalas av vad en psykopat har att erbjuda.
Många av dessa utpekade psykopater spelar på och utnyttjar normala/ mänskliga känslor hos omgivningen vilket gör dem som psykopater än mer framgångsrika i spridningen av sin ondska.
Det är lurigt rent allmänt sett med dessa "utpekade psykopaterna" då mänskligheten i stort självt agerar psykopatiskt och detta utan att själva vara utpekade psykopater.
Det får väl vara just mitt "kliniska svar", men där man själv känner av ondska kan man ju alltid själv också leka med diagnossättningar av andra människor och om nu det roar, vill säga.
Själv känner jag en "allmän oro" över den utbredda och främst odiagnosticerade psykopatin.