2012-08-16, 01:29
Medlem
För att bli en psykopat krävs år av träning tills man en dag är färdigexaminerad psykolog
Senast redigerad av Smuppen 2012-08-16 kl. 01:41.
Citera
2012-08-16, 17:37
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Bli psykopat? tja , man blir politiker .Sedan har jag lessnat på alla förvirrade misantropiska individer som titulerar sig "psykopat" bara för att verka ball .Sett flera exempel på detta främst på nätet , PATETISKT!
Citera
2012-08-18, 21:58
Bannlyst
Detta är en seriöst menad tråd och diverse skämt om psykopater bör framställas i en annan tråd.
En psykopat beskrivs ganska bra i denna tråd men det tycks råda oenighet om hur människor blir psykopater.

Jag vill alltså påstå att psykopati INTE är ett medfött fenomen utan beror på att en person farit illa som barn mellan 1 och 3 års ålder och därvid inte fått den vård och omsorg som krävs för att den del av hjärnan som hanterar en människas känsloliv skall utvecklas normalt.
Citera
2012-08-18, 22:53
Medlem
Neon666s avatar
Jag tror jag är en, eftersom psykopat handlar om att inte ha några känslor, och jag har bara känslor för mig, Samt så gör jag bara saker som gagnar mig själv.

Så det borde nog stämma in.
Citera
2012-08-18, 22:55
Medlem
Kan vara som du säjer carl, i ett fåtal fall.Men det vanligaste är att hjärnan har påverkats av gener, sjukdom hos mamman under graviditet,syrebrist vid förlossning med mera.Alltså en medfödd "egenskap"
I den perfekta världen kan en sådan medfödd egenskap motverkas av bla föräldrar och leda till en mindre tydlig psykopati.Som kan ses bland presidenter,höga ledare i multiföretag med höga löner ,öht folk som kan trampa på andra för att JAG ska upp på karriärstegen och är min bästa vän -eller jag kandidat -då säljer jag ut honom..utan kval..alltså personer som har har psykopatiska drag.Utan moralism behövs kanske sådana i viss mån på vissa poster.
Många med fruktansvärda barndomsupplevelser blir inte psykopater, medan andra med bra förhållanden är har psykopati i alla fall.
Det är inte så enkelt som det framställs på film..det kan jag säja.
Har arbetat med personer med det funktionshindret i många år.
Psykopati och Aspergers syndrom eller högfungerande Autism har inget alls med denna diagnos att göra.
Citera
2012-08-18, 22:56
Medlem
Det är ofta en vanlig mänsklig känsla Neo -det gör inte dej till psykopat.
Sådana reaktioner handlar ofta om helt andra diagnoser.
Senast redigerad av Zigga 2012-08-18 kl. 22:59.
Citera
2012-08-20, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malpha
Beskriv era möten med människor ni misstänker "lida" av antisocial personlighetsstörning (psykopati).

Antisocial personlighetsstörning är inte samma sak som psykopati.
Citera
2012-08-20, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Kan vara som du säjer carl, i ett fåtal fall.Men det vanligaste är att hjärnan har påverkats av gener, sjukdom hos mamman under graviditet,syrebrist vid förlossning med mera.Alltså en medfödd "egenskap"
I den perfekta världen kan en sådan medfödd egenskap motverkas av bla föräldrar och leda till en mindre tydlig psykopati.Som kan ses bland presidenter,höga ledare i multiföretag med höga löner ,öht folk som kan trampa på andra för att JAG ska upp på karriärstegen och är min bästa vän -eller jag kandidat -då säljer jag ut honom..utan kval..alltså personer som har har psykopatiska drag.Utan moralism behövs kanske sådana i viss mån på vissa poster.
Många med fruktansvärda barndomsupplevelser blir inte psykopater, medan andra med bra förhållanden är har psykopati i alla fall.
Det är inte så enkelt som det framställs på film..det kan jag säja.
Har arbetat med personer med det funktionshindret i många år.
Psykopati och Aspergers syndrom eller högfungerande Autism har inget alls med denna diagnos att göra.

Nej, Zigga, jag köper inte det, och jag tror att du bara gissar. Hur kan syrebrist vid förlossningen påverka hjärnans utveckling 2 till 3 år efter förlossningen?

Det stämmer inte heller att psykopati kan motverkas av föräldrar. Det går inte att bota en psykopat. Efter tre års ålder är det kört om centrat för känslor/samvete inte utvecklats normalt.

Psykopati är alltså inte ärftligt betingat i något fall utan beror alltid på uppväxtförhållandena. Det finns inga uppgifter alls i litteraturen om att psykopati skulle vara ärftligt eller medfött.
Citera
2012-08-20, 18:58
Medlem
MagisterBisters avatar
Jag vet av personlig erfarenhet ett fall där både far och son är psykopater. De har också andra rent fysiska likheter, så jag är benägen att tro att störningen är ärvd. Sedan har den säkert förstärkts hos sonen, eftersom han kunnat studera sin far och lärt sig av honom.
Citera
2012-08-20, 20:22
Medlem
Syrebrist vid förlossning är en vanlig orsak till en rad problem i livet senare.Allt ifrån ADHD till Cerebralpares,blindhet ,koncentrations svårigheter osv.Hjärnan utveckas till del i fosterlivet mest i trimester 3 och därefter snabbare efter födseln.Manliga foster är känsligare än kvinnliga för syrebrist skador.
Självklart påverkar en syre brist människan inte bara i två till tre år efter förlossning utan hela livet igenom.Hjärnan är inte mogen ens vid 15 års ålder fö.
Om man som du är övertygad om den psykodynamiska varianten att samvetsutvecklingen börjar vid 3 år och har sin bas i de tidiga åren är det ju inte särskilt konstigt att det just efter de åren och framåt upptäcks att någon har psykopatiska drag.Dock brukar diagnosen ställas först i mogen ålder.

Inte heller stämmer den rätt luddiga beskrivningen av Psykopati med att de "saknar samvete"
De vet mkt väl vad samvete är och vad de borde känna och i vissa fall tom känner, men för kort stund och för grunt och framför allt-de bryr sig inte om sitt ev samvete ...

"Det stämmer inte heller att psykopati kan motverkas av föräldrar. Det går inte att bota en psykopat. Efter tre års ålder är det kört om centrat för känslor/samvete inte utvecklats normalt".

Men om det är så som du säjer? ( jag håller med i att det centrat är i viss mån stört,)men om det inte kan motverkas av föräldrar så talar ju det för att det inte kan vara orsakat av barndoms trauman heller?

Har du träffat någon med den diagnosen ?
Citera
2012-08-20, 20:28
Medlem
Neon666s avatar
Egenskaper hos en psykopat
1. Saknar samvete = Check
2. Saknar empatisk förmåga = Check
3. Övertro på sig själv = Check
4. Mytomani = nope
5. Manipulation och slugt beräknande = Check
6. Saknar känslomässigt djup = Check
7. Präglas av en kronisk rastlöshet och blir lätt uttråkade = Nope
8. Extremt kontrollbehov = Nope
9. Utnyttjar andra = Check
10. Sexuellt promiskuösa = ingen aning
11. Saknar normala värderingar och moral = Check
13. Saknar realistiska mål och är lata = nope
14. Impulsiva och otåliga = nope
15. Paranoida = nope
16. Har hemliga liv/Lever dubbelliv = check
17. Sadister = Check
18. Sjuklig Avundsjuka = Nope
Citera
2012-08-20, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Syrebrist vid förlossning är en vanlig orsak till en rad problem i livet senare.Allt ifrån ADHD till Cerebralpares,blindhet ,koncentrations svårigheter osv.Hjärnan utveckas till del i fosterlivet mest i trimester 3 och därefter snabbare efter födseln.Manliga foster är känsligare än kvinnliga för syrebrist skador.
Självklart påverkar en syre brist människan inte bara i två till tre år efter förlossning utan hela livet igenom.Hjärnan är inte mogen ens vid 15 års ålder fö.
Om man som du är övertygad om den psykodynamiska varianten att samvetsutvecklingen börjar vid 3 år och har sin bas i de tidiga åren är det ju inte särskilt konstigt att det just efter de åren och framåt upptäcks att någon har psykopatiska drag.Dock brukar diagnosen ställas först i mogen ålder.

Inte heller stämmer den rätt luddiga beskrivningen av Psykopati med att de "saknar samvete"
De vet mkt väl vad samvete är och vad de borde känna och i vissa fall tom känner, men för kort stund och för grunt och framför allt-de bryr sig inte om sitt ev samvete ...

"Det stämmer inte heller att psykopati kan motverkas av föräldrar. Det går inte att bota en psykopat. Efter tre års ålder är det kört om centrat för känslor/samvete inte utvecklats normalt".

Men om det är så som du säjer? ( jag håller med i att det centrat är i viss mån stört,)men om det inte kan motverkas av föräldrar så talar ju det för att det inte kan vara orsakat av barndoms trauman heller?

Har du träffat någon med den diagnosen ?

Jag menar naturligtvis att efter tre års ålder kan psykopati inte motverkas eller botas, varken av föräldrarna eller någon annan. Däremot kan föräldrarna på ett tidigt stadium motverka att barnet blir psykopat som vuxen genom att ge barnet omvårdnad och kärlek speciellt mellan 1 och 3 års ålder.

Ja, syrebrist vid förlossning kan ge en del konsekvenser som du nämner, men det leder inte till psykopati i alla fall.

Nej, samvetsutvecklingen börjar inte vid tre års ålder. Den del av hjärnan som hanterar känsloliv/samvete/empati utvecklas och växer mellan ett och tre års ålder. Efter tre års ålder kan känslocentrat inte utvecklas eller växa mer. Psykopater har alltså inte ett normalt känsloliv.

Det räknas inte som en sinnessjukdom utan som en psykisk störning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in