Citat:
Ursprungligen postat av Made of stone
I sin bok "Psykopatens värld" nämner Robert Hare dom s k subkriminella psykopaterna. Dessa psykopater fungerar ganska så bra i samhället och kan arbeta som psykiatiker, läkare, akademiker, präster (!!), poliser, militärer, artister, underhållare osv. Till skillnad från dom många psykopaterna som sitter på anstalt så kan dessa psykopater visa upp en någorlunda normal fasad. Men dessa människor är precis lika känslokalla som dom "kriminella psykopaterna". Skulle man skrapa lite på ytan bland dessa psykopater så skulle man upptäcka en massa obehagliga beteende som otrohet, psykisk mobbning mot arbetskamrater och annat omoraliskt beteende som dock är lagligt så att säga.
Ibland låter det på resonemangen som om det FANNS en speciell personlighetstyp, medfödd eller ej, som skulle utifrån vissa kriteria passa in på psykopatbeskrivningen. Som om det fanns ett visst antal personlighetskaraktäristika, som i olika uppsättningar passar in. En viss uppsättning personligheter. Tolv stycken eller nåt sånt. Som man kan sortera in alla utefter.
Men är det verkligen så? Är det inte istället så att vi alla har lite drag av alltihopa? Att en person blir betraktad som psykopat (en statisk beskrivning, som dessutom är perforativ, styrande, skapande) och att själva beskrivningen har en tendens att låsa fast personen i ett visst sätt att uppfatta honom eller henne och som i nästa led bekräftar den ursprungliga bilden? För den som blir kallad psykopat (som en gammal flickvän en gång för övrigt betecknade mig, så det är inte konstigt att jag vill kalla mig zodiackiller), ganska lätt nästan blir psykopatisk som en reaktion på denna nedvärderande karaktäristik.
I Tyskland under andra världskriget - och för övrigt under många krig - var det säkert många som skulle gå under beteckningen psykopat. Och ändå var dom bara ganska vanliga människor som under andra omständigheter var helt vanliga. Skötte jobb och familj. Jag hade nog också varit psykopat under de omständigherna. Och kanske du med?
Sen finns det en massmedial tjuskraft i dessa psykopater. Tänk alla deckare och våldsfilmer som produceras med en underliggande hänförelse för psykopatan. Som står utanför alla lagar, som gör som han vill.