2012-05-20, 15:42
Medlem
Möten med psykopater!

Beskriv era möten med människor ni misstänker "lida" av antisocial personlighetsstörning (psykopati).

Jag vill också passa på att sticka hål på en vanlig myt, att psykopater är svartsjuka. Det är de inte. De knyter inga känslomässiga band till någon människa, och därför är de inte svartsjuka. Män som är notoriskt svartsjuka och slår sina fruar p.g.a. det är inte psykopater, dock kan det vara män med dålig självkänsla samt narcissistiska personlighetsdrag.
Citera
2012-05-20, 16:06
Medlem
-Orko-s avatar
Jag har vid några få tillfällen samtalat med en diagnostiserad psykopat (en av Sveriges absolut värsta) genom kriminalvården och de intryck jag fick är en väldigt lugn och sansad människa som knappt har några toppar eller dalar. Självklart spelar miljöerna in samt min position jämtemot honom och jag kan bara spekulera i hur mötet skulle varit på neutral mark.

Det mest utmärkande är känslan av avsaknad av empati, inte så mycket av antisocialt beteende då just den här snubben både pratar och gestikulerar som friska människor gör men det finns liksom ingen värme bakom. Jag tror dock att min bild av honom är felaktig då våra möten är för få.
Citera
2012-05-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Jag har vid några få tillfällen samtalat med en diagnostiserad psykopat (en av Sveriges absolut värsta) genom kriminalvården och de intryck jag fick är en väldigt lugn och sansad människa som knappt har några toppar eller dalar. Självklart spelar miljöerna in samt min position jämtemot honom och jag kan bara spekulera i hur mötet skulle varit på neutral mark.

Det mest utmärkande är känslan av avsaknad av empati, inte så mycket av antisocialt beteende då just den här snubben både pratar och gestikulerar som friska människor gör men det finns liksom ingen värme bakom. Jag tror dock att min bild av honom är felaktig då våra möten är för få.

Arbetar du inom kriminalvården? Spännande!
Är du läkare eller dylikt?
Citera
2012-05-20, 20:34
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malpha
Arbetar du inom kriminalvården? Spännande!
Är du läkare eller dylikt?

Haha, nej jag är inte någon läkare och även om jag varit det så är det inte dem som diagnostiserar psykopaterna. En läkare inom kriminalvården sysslar mest med fysiska åkommor.
Så vitt jag vet är det väldigt få som fått diagnosen. Sen finns det ju alltid interner som som ligger i gränslandet till psykopati.
Citera
2012-05-20, 23:21
Medlem
Handlrs avatar
Jag träffade en tjej en gång som hade fått för sig att jag var psykopat.. varnade andra för att jag var psykopat vilket jag kände var olustigt.
Möjligen kände hon att jag mådde dåligt och visade en viss kyla för folk i kring mig (asocial), vilket även hon var.. tidvis.

Kan direkt säga att jag inte är psykopat mår bara väldigt dåligt för vad som har hänt mig tidigare och vad jag själv har gjort.. men hon var som manisk över att säga att jag var psykopat.
Hon såg dom som intressanta att studera sa hon.. hade nära referenser.. men möjligen svårigheter att sammankoppla.

Har träffat henne igen nyligen och hon är fortfarande lika manisk över psykopater.. tråkigt för hon är ändå ganska intellektuell.. vänster hänt om jag inte minns fel.. (skärsår på höger handled) lång(1.85+) lite söt. Jag hoppas hon reder ut sina manier och inte går runt och förolämpar någon på grund av hennes missuppfattningar
Senast redigerad av Handlr 2012-05-20 kl. 23:53.
Citera
2012-08-11, 16:27
Medlem
Handlrs avatar
Kanske fel att bumpa denna tråd men tänkte länka en sida åt en bekant som har intresse för psykopater: Jag vet också

Så illa med fördomar men jag gillar dig ändå och du är fortfarande söt .. kan vi vara vänner ändå?
Jag tror inte du besvarar men.. du vet precis vem du är
Citera
2012-08-11, 16:34
Medlem
Neon666s avatar
Hahah så kul, då enligt dig är jag psykopat.

Jag kan inte känna kärlek på grund av min asperger, vilket jag är tok nöjd över. Jag har i princip 0 värme till min omgivning.
Citera
2012-08-11, 17:31
Medlem
Handlrs avatar
Nej hon tycker nog att jag är psykopat .. tror väll jag inte ångrar något jag gjort.. jag vet inte hur hon och den stora skaran tänker.. men hon jag tänker på vill nog folk väl och det gör henne till en fin och god människa
Citera
2012-08-12, 10:31
Medlem
GalFisks avatar
Jag satt bredvid och samtalade med en man på tåget en gång för några år sedan - dvs han pratade som en fors och jag lyssnade och nickade mest. Han hade för närvarande utreseförbud från Sverige eftersom han var inblandad i en eller flera rätssaker. Han hade en pappersbunt säkert 10 cm tjock med dokument angående detta, och visade mig några. Det var en person som skrivit ned hur denna mannen hade uppfört sig i en affärssituation, där han tydligen lurat den andre på pengar, via en falsk eller icke-eisterande firma som det såg ut, tagit pengarna och sen inte levererat (vet inte vad), varit omöjlig att få tag på, använt falkst namn och bytt telefonnummer etc.
Han berättade att han varit med i ett MC-gäng tidigare, de hade bland annat gjort inbrott i nåt lager Sverige och stulit kött som sen smugglades till Norge.
Det känns lättare att beskriva vad han inte verkade känna/förmedla än tvärtom:
*Han visade ingen ånger eller tecken på att han tyckte att han gjort fel, han försvarade heller inte sina handlingar utan bara sa som det var. Ungefär som att berätta att man gått en promenad eller nåt.
*Han verkade inte vara ute efter att "prata ut"/"lätta på bördan" utan han var bara pratig (antagligen lätt berusad).
*Han verkade inte ägna en tanke åt hur hans offer eller andra såg på hans handlande.
*Han verkade inte vara ute efter förståelse eller bekräftelse, inte heller till större grad att skryta eller imponera - fast man skulle kunna klassa hans sätt att berätta som skrytande över vad han gjort

Det jag lade märke till var när han berättade om sina hundar. Jag minns inte vad det var för ras, men det var iaf stora hundar som kunde bita ifrån sig. Han verkade direkt imponerad, nästan exalterad av hundarnas råa kraft, och han knöt nävarna och bet ihop tänderna som för att efterlikna deras kraft och agression när han berättade om dom.

Allt han berättade rörde sig uteslutande om honom själv och vad han hade gjort.

Jag är bra på att lyssna och tog mig an att hålla hans uppmärksamhet, så han inte plågade andra i den fullsatta tågvagnen.

Jag vet inte om denna människa kan klassas som psykopat, men han verkade iaf ha brist på empati och mest bara vara ute efter egen vinning. Jag har för mig att han gick av tåget i Karlstad eller någon av stationerna efter (jag skulle till Norge). Hans fru eller tjej eller vad det var skulle träffa honom där. Han pratade inte mycket om henne, och det lilla handlade bara om hur bra hon såg ut.
Citera
2012-08-12, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag satt bredvid och samtalade med en man på tåget en gång för några år sedan - dvs han pratade som en fors och jag lyssnade och nickade mest. Han hade för närvarande utreseförbud från Sverige eftersom han var inblandad i en eller flera rätssaker. Han hade en pappersbunt säkert 10 cm tjock med dokument angående detta, och visade mig några. Det var en person som skrivit ned hur denna mannen hade uppfört sig i en affärssituation, där han tydligen lurat den andre på pengar, via en falsk eller icke-eisterande firma som det såg ut, tagit pengarna och sen inte levererat (vet inte vad), varit omöjlig att få tag på, använt falkst namn och bytt telefonnummer etc.
Han berättade att han varit med i ett MC-gäng tidigare, de hade bland annat gjort inbrott i nåt lager Sverige och stulit kött som sen smugglades till Norge.
Det känns lättare att beskriva vad han inte verkade känna/förmedla än tvärtom:
*Han visade ingen ånger eller tecken på att han tyckte att han gjort fel, han försvarade heller inte sina handlingar utan bara sa som det var. Ungefär som att berätta att man gått en promenad eller nåt.
*Han verkade inte vara ute efter att "prata ut"/"lätta på bördan" utan han var bara pratig (antagligen lätt berusad).
*Han verkade inte ägna en tanke åt hur hans offer eller andra såg på hans handlande.
*Han verkade inte vara ute efter förståelse eller bekräftelse, inte heller till större grad att skryta eller imponera - fast man skulle kunna klassa hans sätt att berätta som skrytande över vad han gjort

Det jag lade märke till var när han berättade om sina hundar. Jag minns inte vad det var för ras, men det var iaf stora hundar som kunde bita ifrån sig. Han verkade direkt imponerad, nästan exalterad av hundarnas råa kraft, och han knöt nävarna och bet ihop tänderna som för att efterlikna deras kraft och agression när han berättade om dom.

Allt han berättade rörde sig uteslutande om honom själv och vad han hade gjort.

Jag är bra på att lyssna och tog mig an att hålla hans uppmärksamhet, så han inte plågade andra i den fullsatta tågvagnen.

Jag vet inte om denna människa kan klassas som psykopat, men han verkade iaf ha brist på empati och mest bara vara ute efter egen vinning. Jag har för mig att han gick av tåget i Karlstad eller någon av stationerna efter (jag skulle till Norge). Hans fru eller tjej eller vad det var skulle träffa honom där. Han pratade inte mycket om henne, och det lilla handlade bara om hur bra hon såg ut.

Låter ju som en typisk psykopat. En sann psykopat samtalar inte, han håller presskonferens. Som en svensk rättspsykiater sa. Lite kul att träffa på psykopater, dem är så jävla underhållande.
Citera
2012-08-12, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malpha
Beskriv era möten med människor ni misstänker "lida" av antisocial personlighetsstörning (psykopati).

Jag vill också passa på att sticka hål på en vanlig myt, att psykopater är svartsjuka. Det är de inte. De knyter inga känslomässiga band till någon människa, och därför är de inte svartsjuka. Män som är notoriskt svartsjuka och slår sina fruar p.g.a. det är inte psykopater, dock kan det vara män med dålig självkänsla samt narcissistiska personlighetsdrag.
En psykopat kan mycket väl bete sig svartsjukt. De har ju en övertro på sig själv och kan därför anse att de äger t ex sin flickvän, även om de saknar möjlighet att känna känslomässigt band med henne.

Så att en psykopat mördar sin respektive är icke alls ovanligt/omöjligt.
Citera
2012-08-13, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Hahah så kul, då enligt dig är jag psykopat.

Jag kan inte känna kärlek på grund av min asperger, vilket jag är tok nöjd över. Jag har i princip 0 värme till min omgivning.

Då är du inte psykopat utan en asperger?
Lite skillnad enda likheten är väl bristen på empati?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in