Citat:
Ursprungligen postat av
zetalof
Jag har aldrig träffat en person med diagnosticerad antisocial persnlighetssstörning, visst har jag stött på ett antal individer som känts misstänkt beräknande och empatistörda - men jag har för lite erfarenhet av dessa människor för att vara säker.
Söker därför era erfarenheter! Allt av intresse..
Jag kan inte ge svar på något om antisocial personlighetsstörning, men åtminstone har jag egen erfarenhet av en person som led av narcissistisk personlighetsstörning. ( Dvs, min pappa) Enligt min mamma märkte hon inget konstigt med honom under de tio åren som de var tillsammans innan de fick mig, tydligen är sådana störningar svår att upptäcka i början...hon sade iaf att han var väldigt sympatisk, karismatisk och omtänksam(vilket de ofta är i början för att lura in dig i deras trygga cirkel, för att sedan se din värld rasa samman och göra ditt liv till ett helvete...vilket mitt blev, min mammas och min systers. Hur som, var det iaf ganska ofta att han hade svårt att ge med sig ang. saker och ting..det var väl det som hon kunde uppge fanns redan där tidigt..han skulle ofta ha sin vilja igenom, och det var väldigt sällan han gav med sig; Det var antingen att det blev på hans sätt, eller så struntade de i det . Ofta är personer med den störningen på det viset, de vill alltid bestämma och hatar att ge efter och "offra" sig, isåfall förväntar de sig något stort i gengäld. De är också väldigt manipulativa, tycker om att spela ut människor mot varandra, ex. : Jag började stå upp för min pappa när han började behandla mig illa vid 14 års ålder..han uppträdde i många sammanhang omoget eller taskigt, vilket jag då vågade kritisera, och de tyckte han förstås inte om( narcissistiska personer hatar kritik, för enligt dem själva är de felfria, de har alltid rätt, de vet bäst och de ser sig själva som unika och högre än alla andra: Med andra ord: de har en stark narcissistisk bild av sig själva. - men som i själva verket bottnar i självhat och låg självkänsla. (vilket de aldrig skulle erkänna, kanske heller inte skulle inse det om sig själva).
Hur som började jag iaf att stå upp emot han, vilket resulterade i att jag blev ett offer. Han var ständigt på mig dagligen från det att jag var 14-15, år, nedvärderade mig, hånade mig, fick vredesutbrott, kränkte mig, använde iskallt tonläge men behöll lugnet på utsidan, osv. det blev med andra ord vardagsmat för mig. Han visade aldrig ånger, medkänsla eller ngt när man fick en gråtattack osv, och när jag skrek på honom hur illa han beteende sig och hur dåligt jag mådde pga. honom. Senare blev det ju även att han hoppade på min syster och min mamma, då även de började gå emot honom( och då fick han väl panik, eftersom han inte kunde kontrollera ngn längre) Mamma var den sista han förlorande i sitt grepp. Hur som, ang. att de vänder människor emot en: Han försökte många ggr påverka min syster om att det var JAG som nu var orsaken till att hon med hade börjat gå emot honom, att jag var manipulativ och alltid skulle bestämma( med andra ord, använder de också ofta projicering - dvs, tillsätter andra sina egna negativa egenskaper, - som sagt, pga. självhat och dålig självkänsla( de står egentligen inte ut med sig själva, därför de blir p det viset, störda. Med andra ord). Men då försökte han sig på det, så att vi 2 skulle bli osams..men dessvärre visste vi bättre, samma sak med mamma, då han helt plötsligt i slutändan försökte få oss två, min syster och mig, emot mamma osv. De gör sådant utan ånger, just för att tillfredsställa sig själva. De hotar också, ex. om man inte beter sig som man "borde" mot honom, kunde han sluta upp med att handla hem mat, ( elr vara med på matbudgeten som han och mamma delade) eller att han kunde sluta upp med att köpa saker till en etc. ex. när man var yngre hjälpte ju ens förälder en med kläder osv, vinterjacka, skor etc.
Han tog aldrig ansvar för sina handlingar, hade han gjort något var det ingen big deal, men så fort ngn annan i hushållet, hade för ex. glömt att städa upp efter sig i köket, gick han ju på en direkt. Med andra ord: Det är ok att de gör fel och att de inte behöver ta ansvar, för de är ju ändå felfria. Men alla andra ska det däremot. Ljög ofta, man kunde aldrig lita på honom. Han betedde sig i många situation som en jävla psykopat, kall, elak, hånfull och utan ånger, medkänsla osv. Helt jävla störd, med andra ord. De är inte medvetna om deras egna störning heller, så inget man kan hjälpa dem med; du kan inte bli frisk från en störning, är du störd så är du. Inte samma sak som med psykisk ohälsa eller en fysisk sjukdom.
De har oförutsägbart humör, ena dagen trevlig, andra dagen tystlåten, säger inget, tredje dagen kränkande och hånfull, nästa dag vredesutbrott etc. Man visset aldrig vart man hade honom...vilket gjorde att man levde kontant i panik och rädsla( därför jag själv idag lider av panikångest, ångest och depression.
En person med narcissistisk personlighetsstörning är som ett barn i vuxen kropp: De ska alltid bestämma, de tycker inte om kritik, de känner sig lätt hotade och är misstänksamma, de vill ha all uppmärksamhet, de skryter, de bryr sig bara om sina egna behov och sitt egen tillfredsställelse etc. Typ som ett barn i trotsåldern, mer eller mindre.
Det finns SÅ mycket mer, men detta svar blev långt nu, så tycker du ska läsa detta inlägg:
http://www.narcissism.se/
Den ger faktiskt otroligt bra och utformade svar kring en sådan störning. Allt stämmer precis överens med min pappa, vilket jag upptäckte i nu i vuxen ålder. Sorgligt att ha behövt leva med ett "barn" till pappa, men man är iaf inte ensam om det.
Hoppas att mitt svar hjälpte, trots långt!