Citat:
Ursprungligen postat av
Goulburn
Vad jag hörde verkar det stämma det som polska regeringen fört fram. Om Putin ljög eller var dåligt informerad är inte lätt att veta.
Är man dåligt informerad så ska man inte öppna käften.
Jag anser det självklart att han ljuger medvetet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Goulburn
Håller med om att jag inte tidigare hört att Polen skulle fört förhandlingar med Hitler före andra världskriget eller att Polen skulle vara medskyldiga till andra världskrigets utbrott. Allt tyder på att det helt var Hitlers idé.
Inte i Putins ögon uppenbarligen. Historieförfalskning kör han med mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Goulburn
När det gäller vilka som är ryssar eller inte är ryssar i Östeuropa är en tolkningsfråga. Och vilka landområden som historiskt ska ses som ryska likaså. Men många historiker även i väst har ju hävdat att den ryska nationen bildades i trakten runt Kiev på 800 talet.
Det spelar ingen roll hur det såg ut för 100 eller 1000 år sedan om det är så. Gränserna som Ryssland erkände 1991 är de som gäller. Ryssland ska ge blanka fan i Ukraina.
Citat:
Ursprungligen postat av
Goulburn
För övrigt har ju Putin jämförts med Hitler. När jag såg Putin som satt som en anklagad under ett polisförhör fört av Tucker Carlson har jag svårt att se några likheter mellan honom och Hitler.
Då känner du till för lite om Hitler. Finns bra dokumentärer om Hitler både på Netflix (nyutkommen) och på SVT. Ser man på dem så kan man dra väldigt många liknelser om tillvägagångssättet. Någonting har stört Putin i yngre dagar som gör att han beter sig som han gör nu. Troligen är det just förfallet av Sovjetunionen som Putin ansåg som något fint.