2024-06-08, 22:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag är övertygad om att Ryssland kan skaffa fram krigsmateriel och folk i ganska många år till trots sanktioner. Därför blir det extra viktigt att västvärlden stödjer Ukraina på alla sätt som går så inte Ryssland går vinnande ur det här kriget.
Eller så hade vi kunnat skita i Ukraina, och lägga alla dessa pengar på att beväpna oss själva istället...
Citera
2024-06-08, 22:10
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Eller så hade vi kunnat skita i Ukraina, och lägga alla dessa pengar på att beväpna oss själva istället...
Ja det var ju vad vi gjorde på 30-talet när tyskarna annekterade delar av Tjeckoslovakien och hela Österrike, Då tittade vi också bort med förhoppningen att det skulle blidka fienden. Istället blev det precis tvärtom.
Så nej, jag tror det är den absolut sämsta vägen att gå.
Citera
2024-06-08, 22:13
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ja det var ju vad vi gjorde på 30-talet när tyskarna annekterade delar av Tjeckoslovakien och hela Österrike, Då tittade vi också bort med förhoppningen att det skulle blidka fienden. Istället blev det precis tvärtom.
Så nej, jag tror det är den absolut sämsta vägen att gå.
Ja det är väl bara att hoppas att du har rätt, för det verkar ju vara den linjen som gäller.
Själv hade jag dock känt mig tryggare om alla pengar som förskingras i Ukraina istället hade gått till att beväpna Europa till tänderna, framför allt de länder som gränsar mot skurkstaterna i öst, Ukraina inkluderat.
Citera
2024-06-08, 22:16
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ja det är väl bara att hoppas att du har rätt, för det verkar ju vara den linjen som gäller.
Själv hade jag dock känt mig tryggare om alla pengar som förskingras i Ukraina istället hade gått till att beväpna Europa till tänderna, framför allt de länder som gränsar mot skurkstaterna i öst, Ukraina inkluderat.
Om man nu inte gillar Ukraina så borde det ju vara det bästa alternativet att föra ett krig på deras mark istället för att föra den på vår egen mark om några år.
Citera
2024-06-08, 22:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nja, man hade bombat flygfält och annat inne i Ryssland. Dock hade man inte haft ambitioner på att annektera någonting eller slå till mot civila mål i Ryssland.
Jag menade korsa gräns med marktrupper. Det skulle man inte göra.
Citera
2024-06-08, 22:18
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
varför då köpa från väst när man är i krig?
När det gäller IKEA så ville nog inte ryssarna stöta sig med IKEA. Ryssland var ju inte i krig med Sverige. Men när man i Sverige uppmanade IKEA att lämna Ryssland blev nog inte Putin lessen.

General Motors ägde Opel när andra världskriget började, så samtidigt som USA skickade krigsmateriel till UK så massproducerade Opel lastbilar till den Tyska krigsmakten.

När USA blev indraget i kriget blev det ohållbart att GM tillverkade lastbilar till fienden så GM fick överge Opel vilket hade till följd att tyskarna förstatligade Opel och lastbilstillverkningen fortsatte i minst samma tempo som tidigare.
Citera
2024-06-08, 22:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Om man nu inte gillar Ukraina så borde det ju vara det bästa alternativet att föra ett krig på deras mark istället för att föra den på vår egen mark om några år.
Grejen är att jag inte för ett ögonblick tror att Kreml haft för avsikt att avancera längre än in i Ukraina.
Jag tycker att det är förfärligt att civila dör, vilken nationalitet de än har, men den ukrainska statsapparaten och regimen som styr har jag inte ett dugg till övers för.
Det är faktiskt ett av världens mest korrupta länder, och nu ivras det för ett ukrainskt EU-medlemskap. Det är ju befängt.
Senast redigerad av Mr.Woods 2024-06-08 kl. 22:23.
Citera
2024-06-08, 22:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Vad jag hörde verkar det stämma det som polska regeringen fört fram. Om Putin ljög eller var dåligt informerad är inte lätt att veta.
Är man dåligt informerad så ska man inte öppna käften.

Jag anser det självklart att han ljuger medvetet.

Citat:
Håller med om att jag inte tidigare hört att Polen skulle fört förhandlingar med Hitler före andra världskriget eller att Polen skulle vara medskyldiga till andra världskrigets utbrott. Allt tyder på att det helt var Hitlers idé.
Inte i Putins ögon uppenbarligen. Historieförfalskning kör han med mycket.

Citat:
När det gäller vilka som är ryssar eller inte är ryssar i Östeuropa är en tolkningsfråga. Och vilka landområden som historiskt ska ses som ryska likaså. Men många historiker även i väst har ju hävdat att den ryska nationen bildades i trakten runt Kiev på 800 talet.
Det spelar ingen roll hur det såg ut för 100 eller 1000 år sedan om det är så. Gränserna som Ryssland erkände 1991 är de som gäller. Ryssland ska ge blanka fan i Ukraina.

Citat:
För övrigt har ju Putin jämförts med Hitler. När jag såg Putin som satt som en anklagad under ett polisförhör fört av Tucker Carlson har jag svårt att se några likheter mellan honom och Hitler.
Då känner du till för lite om Hitler. Finns bra dokumentärer om Hitler både på Netflix (nyutkommen) och på SVT. Ser man på dem så kan man dra väldigt många liknelser om tillvägagångssättet. Någonting har stört Putin i yngre dagar som gör att han beter sig som han gör nu. Troligen är det just förfallet av Sovjetunionen som Putin ansåg som något fint.
Citera
2024-06-08, 22:26
Medlem
otellos avatar
Citat:
Grejen är att jag inte för ett ögonblick tror att Kreml haft för avsikt att avancera längre än in i Ukraina.
Jag tycker att det är förfärligt att civila dör, vilken nationalitet de än har, men den ukrainska statsapparaten och regimen som styr har jag inte ett dugg till övers för.
Det är faktiskt ett av världens mest korrupta länder, och nu ivras det för ett Ukrainskt EU-medlemskap. Det är ju befängt.
Ukraina var på god väg att gå med i EU, men den ryssvänliga presidenten Viktor Yanukovych valde att gå mot folkets vilja.
Citera
2024-06-08, 22:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det är faktiskt ett av världens mest korrupta länder, och nu ivras det för ett ukrainskt EU-medlemskap. Det är ju befängt.
Så ett land ska aldrig få möjlighet att ändra på det? En gång korrupt alltid korrupt eller?

Ukraina avancerade på Transparensindex ganska så rejält mellan 2019 fram till 2022 och var på rätt väg. Men det stoppade ju som bekant Ryssland.

Se på Baltländerna som lyckades lämna rysk sfär på 90-talet. De ansågs också korrupta vid den tiden. Nu ligger exempelvis Estland på 12:e plats över de minst korrupta i världen. Beundransvärt om du frågar mig.
https://investinestonia.com/estonia-among-the-least-corrupt-countries-rising-to-12th-position-globally-report/

Varför kan inte Ukraina göra samma resa?
Citera
2024-06-08, 22:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Ukraina var på god väg att gå med i EU, men den ryssvänliga presidenten Viktor Yanukovych valde att gå mot folkets vilja.
Vi kan vara överens om att Yanukovych kan ha varit det värsta som hänt Ukraina i modern tid.
Däremot tycker jag inte att EU bör släppa in länder som Ukraina i unionen.
Om det är så att du med flera har rätt, och att det går att besegra Ryssland i Ukraina på det viset kriget förs nu, så kanske det är rätt väg för Europa att gå, så som vi gör just nu. Tyvärr är jag inte så säker på det, och jag befarar att vi istället kommer få ett krig mellan Ryssland och NATO, och det tror jag kommer bli mycket tråkigt för många fler människor.
Senast redigerad av Mr.Woods 2024-06-08 kl. 22:34.
Citera
2024-06-08, 22:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så ett land ska aldrig få möjlighet att ändra på det? En gång korrupt alltid korrupt eller?

Ukraina avancerade på Transparensindex ganska så rejält mellan 2019 fram till 2022 och var på rätt väg. Men det stoppade ju som bekant Ryssland.

Se på Baltländerna som lyckades lämna rysk sfär på 90-talet. De ansågs också korrupta vid den tiden. Nu ligger exempelvis Estland på 12:e plats över de minst korrupta i världen. Beundransvärt om du frågar mig.
https://investinestonia.com/estonia-among-the-least-corrupt-countries-rising-to-12th-position-globally-report/

Varför kan inte Ukraina göra samma resa?
Det kan de väl kanske, men knappast med nuvarande regim, och det skall ju i så fall göras innan ett eventuellt EU-medlemskap kommer på tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in