2024-06-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
När Hitler attackerade Polen satte han in 1,5 miljoner soldater. Vilket betyder att Ryssland inte ens har börjat på allvar. Att attackera på rysk mark kan leda till att de börjar ta i. Vad ska ukraina och väst göra om Ryssland mobiliserar ett par miljoner?
Ursäkta så de skickar ut gamla T-54or för skojs skull? De har den överhängande majoriteten av sin slagkraft i ukraina, om den saken råder det noll tvekan ifrån intellektuellt hederliga och funktionsdugliga människor.
Citera
2024-06-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
IKEA lämnade Ryssland.
Resultat: Ryska företag snickrar ihop och säljer möbler liknande IKEAs.
Den enda skillnaden: Ryssarna slipper skicka vinstpengar till Sverige.

Misstänker att ryssarna kan piratkopiera de flesta läkemedlen och spara pengar om väststater vägrar skicka läkemedel till Ryssland.
varför då köpa från väst när man är i krig?
Citera
2024-06-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu har jag ju inte något som helst till övers för Putins regim, men så fort man ifrågasätter minsta lilla i narrativet får man höra "vatnik" "ryzzk agent" osv., det är öite som under pandemin när man fick heta "antivaxxare".

För att du kör på Rysslands narrativ. Konstigt att en femtekolonnare blir kallad för femtekolonnare när den helt uppenbart står på Rysslands sida i en konflikt som kommer utvidgas om Ryssen vinner.
Du borde kanske tänka över konsekvenserna av ditt ställningstagande och säger du att du är Neutral så ber jag dig att läsa alla vatniks startinlägg i det här forumet, de börjar alltid som neutrala för att några dagar/veckor senare komma ut som fullblods putlerister.

Följer du Kremls narrativ får du helt enkelt finna dig i att bli kallad för vatnik eftersom det är vad du är, oavsett om du tycker om det eller inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vatnik
https://sv.wikipedia.org/wiki/Femtekolonnare

Ta så illa upp du vill av det men...; "Om en fågel ser ut som en anka, simmar som en anka och kvackar som en anka, så är det förmodligen en anka."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anktestet
Citera
2024-06-08, 21:05
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nja säger jag på den.
Du är medveten om statskuppen 2014 va?
Även att ukrainska armen bombade civila i Donbass-regionen tills ryssarna gick in o satte stopp för detta. Veckorna innan ryssen gick in så utökande man bombningarna med artilleri.
USA bedrev även knepiga hemliga labb i Ukraina där man kan dividera om de verkligen forskade i riktade biologiska vapen mot slaver eller inte.
Du har även Hunter Bidens affärer för hans fars räkning i Ukraina.

Ja, vad kan USA haft för avsikter här. De är ju som änglar som bara vill ha fred....
Klassiska vatnik-argument. Den såkallade statskuppen bestod i att det ukrainska parlamentet avsatte den ryssvänliga presidenten Viktor Yanukovych, då till följd av stora folkliga protester. Ukraina har sedan dess haft flera demokratiska val, det har inte Ryssland.
Citera
2024-06-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
IKEA lämnade Ryssland.
Resultat: Ryska företag snickrar ihop och säljer möbler liknande IKEAs.
Den enda skillnaden: Ryssarna slipper skicka vinstpengar till Sverige.

Misstänker att ryssarna kan piratkopiera de flesta läkemedlen och spara pengar om väststater vägrar skicka läkemedel till Ryssland.

Ja, att stjäla patent är något som brukar sluta bra. Se på Kina som stjäl allt de kommer åt vilket gör att inga företag längre vill etablera sig i Kina. Det enda företag har kvar i Kina är fabriker som bygger skit. Och Elon Musk då som är som Trump och älskar diktaturer så han är ju kvar där.
Citera
2024-06-08, 21:17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
För att du kör på Rysslands narrativ. Konstigt att en femtekolonnare blir kallad för femtekolonnare när den helt uppenbart står på Rysslands sida i en konflikt som kommer utvidgas om Ryssen vinner.
Du borde kanske tänka över konsekvenserna av ditt ställningstagande och säger du att du är Neutral så ber jag dig att läsa alla vatniks startinlägg i det här forumet, de börjar alltid som neutrala för att några dagar/veckor senare komma ut som fullblods putlerister.

Följer du Kremls narrativ får du helt enkelt finna dig i att bli kallad för vatnik eftersom det är vad du är, oavsett om du tycker om det eller inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vatnik
https://sv.wikipedia.org/wiki/Femtekolonnare

Ta så illa upp du vill av det men...; "Om en fågel ser ut som en anka, simmar som en anka och kvackar som en anka, så är det förmodligen en anka."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anktestet
Fast du hittar ju bara på. Du har fått lära dig att kalla folk som inte drar samma slutsatser som du för fula ord, på precis samma sätt som man slängde "antivaxxare" omkring sig när det var panik för att inte alla ville vaccinera sig mot en ganska mild förkylning.
Du är helt enkelt ett lättlett får som sväljer ner all propaganda du får från SVT utan att ifrågasätta minsta lilla.
Det är ju det MSB kallar för källkritik, "hämta bara information där vi tycker det är lämpligt", vad tycker du att det påminner om?
Citera
2024-06-08, 21:37
Medlem
Citat:
Fast du hittar ju bara på. Du har fått lära dig att kalla folk som inte drar samma slutsatser som du för fula ord, på precis samma sätt som man slängde "antivaxxare" omkring sig när det var panik för att inte alla ville vaccinera sig mot en ganska mild förkylning.
Du är helt enkelt ett lättlett får som sväljer ner all propaganda du får från SVT utan att ifrågasätta minsta lilla.
Det är ju det MSB kallar för källkritik, "hämta bara information där vi tycker det är lämpligt", vad tycker du att det påminner om?

Som sagt, att du tar det som fula ord får stå för dig.
Det var i och för sig inte en mild förkylning men det muterade snabbt. (Nej jag är inte vaccinerad mot covid)
Jag kollar inte på SVT alls. Men tack för att du använder exakt samma argument som alla andra vatniks, du glömde nämna aftonbladet dock.

Med tanke på att du utgår ifrån att jag inhämtar information om kriget från SVT så säger det allt jag behöver veta om dig.
Citera
2024-06-08, 21:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Som sagt, att du tar det som fula ord får stå för dig.
Det var i och för sig inte en mild förkylning men det muterade snabbt. (Nej jag är inte vaccinerad mot covid)
Jag kollar inte på SVT alls. Men tack för att du använder exakt samma argument som alla andra vatniks, du glömde nämna aftonbladet dock.

Med tanke på att du utgår ifrån att jag inhämtar information om kriget från SVT så säger det allt jag behöver veta om dig.
SVT, skall här ses metaforiskt. Aftonbladet utgår jag ifrån att så gott som ingen använder som informationskälla. Jag har egentligen ingenting emot SVT, men att börja kasta glåpord omkring sig och bygga halmgubbar istället för att försöka föra en diskussion är ju bara fånigt.
Vi är säkert helt överrens om att Putins regim skall sättas på plats, och det ordentligt. Däremot tror jag inte en sekund på att metoden för det är att se till att vi får ett så omfattande krig som möjligt.

Du skrev ju själv att allt som behövs är ett par år till av militärt stöd till Ukraina, sedan faller ryssland ihop. Varför då inte strypa Rysslands inkomster helt och hållet till att börja med?
Inser du inte att det finns intressen som tjänar enorma summor pengar på att det fortsätter krigas, det är ju detta som behöver sättas stopp för.
Citera
2024-06-08, 21:51
Medlem
Citat:
SVT, skall här ses metaforiskt. Aftonbladet utgår jag ifrån att så gott som ingen använder som informationskälla. Jag har egentligen ingenting emot SVT, men att börja kasta glåpord omkring sig och bygga halmgubbar istället för att försöka föra en diskussion är ju bara fånigt.
Vi är säkert helt överrens om att Putins regim skall sättas på plats, och det ordentligt. Däremot tror jag inte en sekund på att metoden för det är att se till att vi får ett så omfattande krig som möjligt.

Du skrev ju själv att allt som behövs är ett par år till av militärt stöd till Ukraina, sedan faller ryssland ihop. Varför då inte strypa Rysslands inkomster helt och hållet till att börja med?
Inser du inte att det finns intressen som tjänar enorma summor pengar på att det fortsätter krigas, det är ju detta som behöver sättas stopp för.

Som sagt, läs länkarna jag skiackde. Så förstår du.
Det som sker i Ukraina just nu sker just för att slippa få ett storkrig i Europa.
För att vi inte kan strypa deras inkomster helt. De ahndlar med länder som struntar i väst och som inte är beroende av väst så sanktioner emot dessa kommer inte göra någon skillnad. Ukraina slår till emot raffenaderierna i Ryssland för att slå mot deras ekonomi. Ryssen ahr slagit om till Krigsekonomi och det kommer de inte kalra av att hålla vid liv särskilt länge och gå över till civil ekonomi från krigsekonomi är extremt svårt. Ryssland kommer inte klara det och samtidigt hålla igång kriget i Ukraina.
Det finns företag som tjänar på kriget ja. Men Ukraina förlorar oändligt mycket mer av att hamna under Rysslands kontroll.
Citera
2024-06-08, 21:52
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Så det är trupp som inte får ta slut?
Ammunition och utrustning lär de väl kunna få i ett par år till?
Vad är alternativet då? Att inte ge Ukraina militärt stöd är ju som läget ser ut just nu att låta Ryssland vinna. Eftergiftspolitik att låta en aggressiv part annektera valfria landområden testade Europa på 30-talet på bland annat Tjeckoslovakiens bekostnad. Det gav ju inte direkt önskad effekt utan gjorde bara att i det fallet tyskarna kunde bygga upp en ännu starkare arme och fick en moralboost. Vilket i slutänden gjorde att världen förlorade ännu mer liv i slutändan.
Citera
2024-06-08, 22:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vad är alternativet då? Att inte ge Ukraina militärt stöd är ju som läget ser ut just nu att låta Ryssland vinna. Eftergiftspolitik att låta en aggressiv part annektera valfria landområden testade Europa på 30-talet på bland annat Tjeckoslovakiens bekostnad. Det gav ju inte direkt önskad effekt utan gjorde bara att i det fallet tyskarna kunde bygga upp en ännu starkare arme och fick en moralboost. Vilket i slutänden gjorde att världen förlorade ännu mer liv i slutändan.
Vi får väl se hur det hela utvecklar sig. Det som du och andra argumenterar för bygger ju på att Ryssland inte kommer lyckas dra in pengar, och jag är tyvärr inte så säker på det. Det finns väl massor av skräpländer de kan handla med om vi vägrar?
Men om det är som du tror så finns det kanske inget att oroa sig för? Bara vi öser in mer vapen i Ukraina så försvarar de Europa åt oss?
Citera
2024-06-08, 22:04
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Vi får väl se hur det hela utvecklar sig. Det som du och andra argumenterar för bygger ju på att Ryssland inte kommer lyckas dra in pengar, och jag är tyvärr inte så säker på det. Det finns väl massor av skräpländer de kan handla med om vi vägrar?
Men om det är som du tror så finns det kanske inget att oroa sig för? Bara vi öser in mer vapen i Ukraina så försvarar de Europa åt oss?
Jag är övertygad om att Ryssland kan skaffa fram krigsmateriel och folk i ganska många år till trots sanktioner. Därför blir det extra viktigt att västvärlden stödjer Ukraina på alla sätt som går så inte Ryssland går vinnande ur det här kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in