2024-06-08, 19:02
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, fast det är ju precis där som diktaturer och demokratier tar skilda vägar.

En diktator ljuger sig till makten för att sedan behålla den. Då kan denna ljuga så mycket denna vill och hålla så många manipulerade "demokratiska" val som helst.

I en ren demokrati så får man möjligheten att rösta bort de som ljuger vid varje val om man så önskar.

Polen är en ren demokrati och vad jag kan se i deras lista så är alla punkter Putin säger en lögn.
Intervjun med Tucker Carlson och Putin i You Tube version som fungerade bra för mig.

https://www.youtube.com/watch?v=fOCWBhuDdDo

Vad jag hörde verkar det stämma det som polska regeringen fört fram. Om Putin ljög eller var dåligt informerad är inte lätt att veta.

Håller med om att jag inte tidigare hört att Polen skulle fört förhandlingar med Hitler före andra världskriget eller att Polen skulle vara medskyldiga till andra världskrigets utbrott. Allt tyder på att det helt var Hitlers idé.

När det gäller vilka som är ryssar eller inte är ryssar i Östeuropa är en tolkningsfråga. Och vilka landområden som historiskt ska ses som ryska likaså. Men många historiker även i väst har ju hävdat att den ryska nationen bildades i trakten runt Kiev på 800 talet.

För övrigt har ju Putin jämförts med Hitler. När jag såg Putin som satt som en anklagad under ett polisförhör fört av Tucker Carlson har jag svårt att se några likheter mellan honom och Hitler.
Citera
2024-06-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
USA har inget välde, de har allierade i en försvarsallians.
I vissa av USAs krig har några av Nato medlemmarna gett stöd till usa men långtifrån alla.
I vissa krig har tom medlemmar i Nato varit öppet kritiska mot USA.

Så nej usa expanderar inte sitt välde.
De har allierade som Norge och Danmark som varit Nato medlemmar länge nu.

Den aggressiva och imperialistiska parten i konflikten är givetvis Ryssland, bara titta på de länder som stödjer Putins krig, Iran, Nordkorea och Belarus.
Är det länder du skulle vilja dina barn skall växa upp i, vill du dina barnbarn skall födas i Iran?

Jag kan säga att jag skulle inte ha det minsta problem med att mina barn bodde i Danmark.

Din kära försvarsallians/USA har öppnat mängder med nya baser i Sydamerika. Närmare 50 stycken baser öppnades där under 2022.
Man har även expanderat i Asien o hetsar mot Kina.
Sverige och Finland är två nya medlemmar.
Så även om du tror att NATO/USA inte expanderar så expanderar det hela tiden. Därav så öppnas många nya konfliktområden.

Skall man definiera ett land utefter dess allierade? Saudiarabien stödjer USA. Skulle du vilja bo där?
Hade USA gett fan i o peta runt i ditt exempel Iran så hade det varit ett trevligt land att bo i.

Nu är ju Danmark vårat grannland och vi delar många värderingar med varandra. Jag förstår inte riktigt ditt exempel med att du inte skulle ha några problem med att låta dina barn växa upp där.

Du köper massa skit från Kina trots att de förpestar miljön och har barnarbete. Vad säger det om dig som person?
Skall man döma dig utefter vilka länder du handlar med?

Allt är inte svart o vitt.
En del härinne tycks ha väldiga problem med att förstå detta.

Det här är storpolitik om makt och pengar.
Nu försöker USA få bort en konkurrent. Det är allt det handlar om.
Citera
2024-06-08, 19:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Din kära försvarsallians/USA har öppnat mängder med nya baser i Sydamerika. Närmare 50 stycken baser öppnades där under 2022.
Man har även expanderat i Asien o hetsar mot Kina.
Sverige och Finland är två nya medlemmar.
Så även om du tror att NATO/USA inte expanderar så expanderar det hela tiden. Därav så öppnas många nya konfliktområden.

Skall man definiera ett land utefter dess allierade? Saudiarabien stödjer USA. Skulle du vilja bo där?
Hade USA gett fan i o peta runt i ditt exempel Iran så hade det varit ett trevligt land att bo i.

Nu är ju Danmark vårat grannland och vi delar många värderingar med varandra. Jag förstår inte riktigt ditt exempel med att du inte skulle ha några problem med att låta dina barn växa upp där.

Du köper massa skit från Kina trots att de förpestar miljön och har barnarbete. Vad säger det om dig som person?
Skall man döma dig utefter vilka länder du handlar med?

Allt är inte svart o vitt.
En del härinne tycks ha väldiga problem med att förstå detta.

Det här är storpolitik om makt och pengar.
Nu försöker USA få bort en konkurrent. Det är allt det handlar om.

Märkligt. Det var ju ändå Ryssland som helt på eget initiativ startade detta krig 2014 i och fullt ut 2022. Hur kan USA haft en avsikt här?
Citera
2024-06-08, 19:34
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, det är naturligtvis en djävla skillnad, men fortfarande inte värt att riskera storkrig för tycker jag.

OK, tycker du heller inte det är värt ett storkrig om putler vill ha Gotland?
Citera
2024-06-08, 19:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
OK, tycker du heller inte det är värt ett storkrig om putler vill ha Gotland?
Nu talar vi inte om Gotland utan om Ukraina.
Vill Putin ta Gotland så är det ju per automatik storkrig, då det blir ett artikel 5-ärende, men där är vi som väl är inte.
Citera
2024-06-08, 19:41
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Eller så försöker du att inte svamla om dina påhittade konspirationsteorier.
Låt oss återgå till den där oljan och gasen som väst-länder köper genom bulvaner och låtsas som om de inte har en aaaning om var den kommer ifrån, varför stoppas inte den handeln, så att ryssen inte ens har någon användning för sina gamla skorvar längre?
"väst-länder köper... bulvaner "
Haha, du tror alltså västländer fungerar som maffiastyrda Ryssland?
Dessa fartyg lägger inte till i västländer och säljer sin olja den går väl till afriks indien sydamerika...
Menar du vi ska beskjuta fartygen??
Citera
2024-06-08, 19:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
"väst-länder köper... bulvaner "
Haha, du tror alltså västländer fungerar som maffiastyrda Ryssland?
Dessa fartyg lägger inte till i västländer och säljer sin olja den går väl till afriks indien sydamerika...
Menar du vi ska beskjuta fartygen??
Nej, jag menar att alla västländer till att börja med kan sluta med att göda Putins krigskassa, men det verkar ju inte aktuellt.
Citera
2024-06-08, 20:06
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Nej, jag menar att alla västländer till att börja med kan sluta med att göda Putins krigskassa, men det verkar ju inte aktuellt.
Men vi har väl reducerat handeln till 10-15% ,typ.
Vet inte om det går få ner den till 0, ska vi vägra dom att köpa läkemedel ?
Ska vi sluta köpa kärnbränsle?
Citera
2024-06-08, 20:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ja, nog tycker jag att vi skall sluta köpa kärnbränsle av en nation vi fördömer och i praktiken för krig mot. Går det inte att få tag i kärnbränsle som inte är ryskt?

EDIT: Nej, så pass human är jag att jag tycker de kan få handla läkemedel. Det är ju inget som göder deras krigskassa, men att köpa saker av dem tycker jag verkar dumt. I synnerhet kärnbränsle.
Senast redigerad av Mr.Woods 2024-06-08 kl. 20:19.
Citera
2024-06-08, 20:18
Medlem
Citat:
Nu talar vi inte om Gotland utan om Ukraina.
Vill Putin ta Gotland så är det ju per automatik storkrig, då det blir ett artikel 5-ärende, men där är vi som väl är inte.
undflyende kommentarer .Jo jag var sjöman och vet vad dom olika gränserna på havet innebär.Du diskuterar sånt du inte vet något om.Janmin son är progg han berättade att 8 mod är ryZzar.Om du är en av dom vet jag inte .Men som du diskuterar så är du lite misstänkt.
Citera
2024-06-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Märkligt. Det var ju ändå Ryssland som helt på eget initiativ startade detta krig 2014 i och fullt ut 2022. Hur kan USA haft en avsikt här?

Nja säger jag på den.
Du är medveten om statskuppen 2014 va?
Även att ukrainska armen bombade civila i Donbass-regionen tills ryssarna gick in o satte stopp för detta. Veckorna innan ryssen gick in så utökande man bombningarna med artilleri.
USA bedrev även knepiga hemliga labb i Ukraina där man kan dividera om de verkligen forskade i riktade biologiska vapen mot slaver eller inte.
Du har även Hunter Bidens affärer för hans fars räkning i Ukraina.

Ja, vad kan USA haft för avsikter här. De är ju som änglar som bara vill ha fred....
Citera
2024-06-08, 20:21
Medlem
Citat:
Enligt min son är det nästa steg .Kolla alla fartyg som trafikerar Öresund.Stoppa alla läkemedel till ryzzland .Stoppa allt utsäde och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in