Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
USA har inget välde, de har allierade i en försvarsallians.
I vissa av USAs krig har några av Nato medlemmarna gett stöd till usa men långtifrån alla.
I vissa krig har tom medlemmar i Nato varit öppet kritiska mot USA.
Så nej usa expanderar inte sitt välde.
De har allierade som Norge och Danmark som varit Nato medlemmar länge nu.
Den aggressiva och imperialistiska parten i konflikten är givetvis Ryssland, bara titta på de länder som stödjer Putins krig, Iran, Nordkorea och Belarus.
Är det länder du skulle vilja dina barn skall växa upp i, vill du dina barnbarn skall födas i Iran?
Jag kan säga att jag skulle inte ha det minsta problem med att mina barn bodde i Danmark.
Din kära försvarsallians/USA har öppnat mängder med nya baser i Sydamerika. Närmare 50 stycken baser öppnades där under 2022.
Man har även expanderat i Asien o hetsar mot Kina.
Sverige och Finland är två nya medlemmar.
Så även om du tror att NATO/USA inte expanderar så expanderar det hela tiden. Därav så öppnas många nya konfliktområden.
Skall man definiera ett land utefter dess allierade? Saudiarabien stödjer USA. Skulle du vilja bo där?
Hade USA gett fan i o peta runt i ditt exempel Iran så hade det varit ett trevligt land att bo i.
Nu är ju Danmark vårat grannland och vi delar många värderingar med varandra. Jag förstår inte riktigt ditt exempel med att du inte skulle ha några problem med att låta dina barn växa upp där.
Du köper massa skit från Kina trots att de förpestar miljön och har barnarbete. Vad säger det om dig som person?
Skall man döma dig utefter vilka länder du handlar med?
Allt är inte svart o vitt.
En del härinne tycks ha väldiga problem med att förstå detta.
Det här är storpolitik om makt och pengar.
Nu försöker USA få bort en konkurrent. Det är allt det handlar om.