2024-06-08, 22:33
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag är övertygad om att Ryssland kan skaffa fram krigsmateriel och folk i ganska många år till trots sanktioner. Därför blir det extra viktigt att västvärlden stödjer Ukraina på alla sätt som går så inte Ryssland går vinnande ur det här kriget.
Att låta världs-tsaren genomföra sin specialoperation vore inte hela världen. De domedagsscenerierna som målas upp i väst gällande Putins ambitioner är mest skrämselpropaganda.
Citera
2024-06-08, 22:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det kan de väl kanske, men knappast med nuvarande regim, och det skall ju i så fall göras innan ett eventuellt EU-medlemskap kommer på tal.
Så du har bevis för att Zelensky är korrupt eller vad menar du?

Sen har EU vissa krav på sina medlemsländer och arbete mot korruption är en av dem. Som sagt, när Estland gick med i EU så ansåg också flera att detta land var alldeles för korrupt. Detta var runt 2004.

Mycket har ändrats sen dess.
Citera
2024-06-08, 22:35
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så du har bevis för att Zelensky är korrupt eller vad menar du?
Nej det har jag naturligtvis inte. Men även om han inte är det personligen så finns det massor som tyder på att regimen är korrupt.
Citera
2024-06-08, 22:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nej det har jag naturligtvis inte. Men även om han inte är det personligen så finns det massor som tyder på att regimen är korrupt.
Jo, men förhoppningsvis rensar detta krig ut de största rötäggen.

Krig har ju kanske en tendens att göra det. Hade Ukraina varit så korrupta som pro-ryssar hävdar så hade aldrig kunnat försvara sig så länge som de har gjort. Någonting hos dem fungerar uppenbarligen.
Citera
2024-06-08, 22:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jo, men förhoppningsvis rensar detta krig ut de största rötäggen.

Krig har ju en kanske tendens att göra det. Hade Ukraina varit så korrupta som pro-ryssar hävdar så hade aldrig kunnat försvara sig så länge som de har gjort. Någonting hos dem fungerar uppenbarligen.
De har ju en djävla kämpaglöd och stridsmoral, det får man ge dem.
Och de upprätthåller detta trots att de får se vapensystem som de verkligen behöver levereras, för att sedan försvinna franför ögonen på dem. Troligen ivägsålda av korrupta befäl.

Jag har tjatat om den förut, men jag tycker verkligen att den frivillige, svenske soldaten "Helges" bild av läget är intressant att lyssna på.
Har hört honom i fler intervjuer, men lämnar en länk här också, en lite mer ingående intervju: https://kvartal.se/artiklar/vi-maste-oppna-ogonen-kriget-gar-inte-bra/

Ni kan väl inte mena att han driver "Kremls narrativ" som till och med åker ner och slåss på Ukrainas sida?
Citera
2024-06-08, 22:47
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Grejen är att jag inte för ett ögonblick tror att Kreml haft för avsikt att avancera längre än in i Ukraina.
Jag tycker att det är förfärligt att civila dör, vilken nationalitet de än har, men den ukrainska statsapparaten och regimen som styr har jag inte ett dugg till övers för.
Det är faktiskt ett av världens mest korrupta länder, och nu ivras det för ett ukrainskt EU-medlemskap. Det är ju befängt.
Det är inte konstigt att Zelensky önskar att Ukraina ska gå med i EU. Polen får ju ett redigt bidrag till statskassan från EU. Ukraina skulle få ännu mer bidrag som medlem i EU.
Citera
2024-06-08, 22:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Det är inte konstigt att Zelensky önskar att Ukraina ska gå med i EU. Polen får ju ett redigt bidrag till statskassan från EU. Ukraina skulle få ännu mer bidrag som medlem i EU.
Nej det är inte alls konstigt. Det konstiga är att EUs ledning verkar angelägen om att få med Ukraina.
Citera
2024-06-08, 22:53
Medlem
Citat:
Jag menade korsa gräns med marktrupper. Det skulle man inte göra.

Nej, inte reguljära armén iaf. Specialstyrkor för att slå ut mål är nog inte omöjligt dock.
Citera
2024-06-08, 22:57
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enok71
Militära specialoperationer i de där grannländerna har med att upprätthålla dominans att göra förstås. Sen annekterar man ju inte formellt länder som invaderas längre, det gör inte Putin heller, han säger att han "befriar" Ukraina från nazister och liknande. I stort sett gör Putin vad väst har gjort i 75 år, fast klumpigare och sämre. Vi kan sprida granskande reportage om Butja vilket sätter press på Ryssland lyckligtvis, men västs massakrer i t.ex. Afrika finns ingen högre makt som publicerar, vilket gör våra förehavanden än mer skrämmande och värda att uppmärksammas tycker jag. De ökända Wagner var bara en blek kopia av amerikanska Blackwater och andra "säkerhetsföretag" som begått hiskeligheter kontinuerligt så länge. Låt oss passa på att uppmärksamma vår egen stinkande byk när vi fördömer Rysslands brott, eller hur?

Nu är det ju just formell annektering av ukrainskt territorium som Ryssland har gjort!
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_annexation_of_Donetsk,_Kherson,_Luhansk_an d_Zaporizhzhia_oblasts

Inte direkt så att övergreppen under kolonialtiden, t.ex. de i Belgiska Kongo, är okända. Men vilka mer nyliga massakrer begångna av Väst i Afrika, som inte uppmärksammats, syftar du på?

Till skillnad mot Wagner-gruppen så anlitas inte västerländska säkerhetsföretag som Blackwater (numer Constellis) som aktivt stridande, de har nästan uteslutande anlitats för bevaknings- och eskortuppdrag i bl.a. stridszoner. Under dessa uppdrag har de begått en del övergrepp, men dessa har både uppmärksammats och lett till påföljder. Visst kan man ifrågasätta västerländska säkerhetsföretags agerande, men att jämställa dem med Wagner-gruppen är som att jämställa huvudvärk med Ebola!

Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_assassinations_by_the_United_States

Vakna upp bäste Arcane, det här är inget nytt.

Den listan innehåller ju nästan uteslutande islamistiska terrorister från Al-Qaeda m.fl. Det är ju bara problematiskt om man anser att dessa terrorister skall vara fredade.
Citera
2024-06-08, 22:58
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Då känner du till för lite om Hitler. Finns bra dokumentärer om Hitler både på Netflix (nyutkommen) och på SVT. Ser man på dem så kan man dra väldigt många liknelser om tillvägagångssättet. Någonting har stört Putin i yngre dagar som gör att han beter sig som han gör nu. Troligen är det just förfallet av Sovjetunionen som Putin ansåg som något fint.
Såg mer till personligt uppförande. Hitler höll massmöten där han engagerat spred sina åsikter angående vilka som borde ha spö. Det tycker jag påminner mer om Trump än om Putin.
Citera
2024-06-08, 23:12
Medlem
Citat:
Grejen är att jag inte för ett ögonblick tror att Kreml haft för avsikt att avancera längre än in i Ukraina.
Jag tycker att det är förfärligt att civila dör, vilken nationalitet de än har, men den ukrainska statsapparaten och regimen som styr har jag inte ett dugg till övers för.
Det är faktiskt ett av världens mest korrupta länder, och nu ivras det för ett ukrainskt EU-medlemskap. Det är ju befängt.

Då kan du ju förklara varför Ryssarna har trupp i Moldavien och spenderat de senaste decenniet med att försöka få Moldaverna att bli en del av Ryssland.
Senast redigerad av Kratatch 2024-06-08 kl. 23:17.
Citera
2024-06-08, 23:15
Medlem
Citat:
De har ju en djävla kämpaglöd och stridsmoral, det får man ge dem.
Och de upprätthåller detta trots att de får se vapensystem som de verkligen behöver levereras, för att sedan försvinna franför ögonen på dem. Troligen ivägsålda av korrupta befäl.

Jag har tjatat om den förut, men jag tycker verkligen att den frivillige, svenske soldaten "Helges" bild av läget är intressant att lyssna på.
Har hört honom i fler intervjuer, men lämnar en länk här också, en lite mer ingående intervju: https://kvartal.se/artiklar/vi-maste-oppna-ogonen-kriget-gar-inte-bra/

Ni kan väl inte mena att han driver "Kremls narrativ" som till och med åker ner och slåss på Ukrainas sida?

Har du något som stödjer din konspirationsteori som jag fetade? Eller är det bara dina fria fantasier som jobbar på högvarv nu för du har väl inte lyssnat på kreml igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in