Jag anser att AA tyvärr lever i en illusion (eller förnekelse), där han tror att han har full kontroll när det i själva verket är
börshumöret och kreditgivare som styr skeppet. Verkligen ingen avundsvärd situation, men jag hoppas att det ordnar upp sig för honom. Gör det det, så får man också hoppas att han dragit lärdom av detta (han var ju nästan uträknad för 1,5 år sedan också).
Fem år av bullmarknad har vi haft i princip, med endast smårekyler som nu, men så kommer det såklart inte alltid vara.
Belåning i all ära, men en viss skillnad att maxbelåna sig efter en krasch (som senast vid covidkraschen) eller runt ATH när "alla" pratar aktier.
Småbolagen är nästan alltid dom bolag som tar mest stryk vid en surbörs, det vet alla som varit med ett tag, och vise versa. Spelar ingen roll om aktien redan rasat med 90%...den kan rasa med ytterligare 100% om det vill sig riktigt illa. När det råder panik på börserna, så finns ingen logik över huvudtaget, och värst drabbas dom med hög belåning som tvingas vräka ut sina aktier till vilket pris som helst (det som kallas margin call, oftast med en riktig urblåsning till följd som brukar vara vändningen efter en större nedgångsperiod). Sist det hände var väl just vid covidkraschen. Vi är inte i närheten av detta idag, men det kan svänga snabbt på börsen. Plötsligt står man där och fundera på vad som egentligen hände, fast man tror sig haft full koll. Så länge man inte tvingas sälja så är det iofs lugnt, även om det inte är så kul att se depån sjunka i värde.
Som sagt "
The market can stay irrational longer than you can stay solvent"
Hjälper liksom inte att komma och säga två år senare "vad var det jag sa" när kurserna stigit med 200% om det är kreditgivarna som äger aktierna
Lite som att bli påkörd av en bil om man kommer cyklande, och sen säga "ja fast jag hade företräde så jag gjorde rätt som inte väjde"
Ps. Stockholmsbörsen är fortfarande på plus i år, och en massa utdelningar är på intågande som en liten påminnelse och för att få lite perspektiv