2025-03-27, 13:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
AA's Indian-namn är 'Fallande Kniven'

Citera
2025-03-27, 13:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriarkJerusalem
Rent psykologiskt är det här ett skolexempel på kognitiv dissonans i kombination med grandios självbild. När ens verklighet (fallande portfölj, överbelåning, snabbt sinande kapital) inte alls stämmer överens med den självbild man byggt upp (”jag är bäst”, ”jag är unik”, ”jag är iskall på börsen”), så måste man antingen:

1. Ändra sin självbild.
2. Ändra sin tolkning av verkligheten.

Aktieanalytikern väljer konsekvent alternativ 2.

För att få det att gå ihop, omtolkar han allt:
  • Nedgångar är inte ett misslyckande – de är ”tillfällen”.
  • Andra lyckade investerare är inte bättre – de har bara ”tur” eller "följer flocken".
  • Själv bränner han pengar – men det är ett tecken på ”frihet”, inte slarv.
  • Att portföljen rasar? Det spelar ingen roll, han "tänker långsiktigt".
  • Att andra kritiserar honom? Det är för att de är dumma eller avundsjuka.

Han har byggt upp ett skyddsnarrativ där han aldrig kan ha fel, eftersom allting omtolkas till att bekräfta hans självbild. Det blir nästan en form av självinducerad sektmentalitet – han är både ledare och enda medlem.

Samtidigt kan man också se spår av sårbarhet bakom allt detta. Han vet att pengarna håller på att ta slut, och han vet troligen innerst inne att portföljen inte presterar. Men i stället för att möta den verkligheten, bygger han högre murar av självförhärligande. Han måste tro att han är bäst – för om han släpper den tron, då rasar hela konstruktionen.

Klassiska psykologiska försvar.
Och lägg till att han inte gjort förlust innan han säljer...
Citera
2025-03-27, 14:25
Medlem
jack.danielss avatar
Stackars AA! Alla hans innehav (dom jag vet) ligger på minus idag MED HÄV! Tänka sig att investering filosofin att bara köpa fallande knivar med häv inte funkade i längden
Citera
2025-03-27, 14:39
Medlem
watcher1970s avatar
Det är tungt för många av oss för tillfället. Lider lite med A.A- även om uttrycket ”som man bäddar får man ligga”.. Och A.A har knappast klivit upp än!
Har inte sett någon insamling döpt” ”Rädda Falkenbergs Fallande kniv”.. Ser Ni någon, så är jag beredd att skiljas från en femkrona!
Heja A.A
Citera
2025-03-27, 15:30
Medlem
Jag håller på AA och hoppas han landar på fötter, så denna tråd får mera bränsle.
Högt underhållningsvärde och aha-känsla!
Man lär sig mycket av de som lyckas på börsen, men ännu mer från dem som
har lite otur när de tänker.
Citera
2025-03-27, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Bästa
Citera
2025-03-27, 18:04
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Han är repulsiv gammal skenhelig gubbe, ja. Men han hade tur i AMD-rebouncen.
Han hade tydligen sålt Hexatronic (allt), runt 26,90 gissar jag, och köpt AMD för den summan och varit med lite på uppgången här från 100 till 111, vilket ändå är bra. 10 % på kort tid. Sen har han ju lossa i Tramstema och Nobia och flera av de andra innehaven, Nvidia -5 % idag. Så jag tror ändå att hans kapital rör sig mot 700k +-50k

P/E 110 i AMD. Kvalitetsbolag, absolut. Men inte den allra läckraste värderingen, snarare typ uslaste värderingen. Fortsätter börsbubblan lite till kommer AMD klara klimatet, blir det sämre klimat, i.e jobbigare ekonomiskt kommer varken retail som företag investera i processorer. Att AMD piskar Intel på fingrarna är vedertaget.

Men hey vad vet man är i Loserville.
Och nu erkänner att han har 600k i senaste videon, och nu med dagens nedgångar, vad 500k?

Är man profetisk eller vad? Rätt nummer 923423424 av 923423425 saker. Jag får acceptera att man föddes som en profet och inte en falsk en heller.
Citera
2025-03-27, 21:56
Medlem
Kan ha varit sista gången man ser honom sitta o dryga sig .Varför betala för o lyssna på honom prata om hexatronic hela tiden .Tror han förlorat 2 miljoner bara där sedan toppen .Vem lyssnar när pengarna tagit slut? Ingen .
Citera
2025-03-27, 22:15
Medlem
ända behållningen har ju varit att se psykfallet göra bort sig gång på gång. han är ju inte direkt ödmjuk. alla andra skulle inte klara att få 600k växa. men enligt han själv så är han den ända som kan göra det till 99%. för att han är från en annan planet. vart är han från? melmac?

jag vet att det finns folk som följt hans tips. jag har avrått å det starkaste när folk frågat mig. men folk gör ju som dom vill. hans kunskaper ger jag inte fem öre för. han har gått rakt ner i källarn och jag har lyckats hålla mig flytande kring nollan nu när det varit tight.
Citera
2025-03-28, 01:53
Medlem
Nu vet jag inte när eller hur AA började dyka upp i mitt flöde på Youtube, men det var nog några år sedan nu. Hur som helst undrade jag vad det här var för en tomte och kollade upp vad han gjort för tidigare videos. Det var främst en titel jag fastnade för:

"2021-10-02 Mitt mål: 5 miljoner ska bli 50 inom 5 år."

...och jag hör honom säga i videon. "...då ska jag överträffa den bästa fonden i Sverige tre gånger" och att han räknat fram att det då skulle innebära 60% tillväxt per år.

Det var i det ögonblicket jag förstod att det här kommer bli jäääävligt roligt att följa och det var dags att bunkra upp rejält med popcorn. En tågkrash i slow-motion ser man inte varje dag.

Well. Han har ju teoretiskt fortfarande ett och ett halvt år på sig att nå de där 50 miljonerna, men då gäller det att han börjar komma ifatt...

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=8bH-aUvktaQ
Citera
2025-03-28, 08:16
Medlem
EK i AAs företagsportfölj har tappat från 427K inför veckan till 350K igår. Nibe och Nvidia är sålda. Dock köpte han Nibe i en annan portfölj. Portföljen består nu av Hexatronic, AMD, Nobia och Transtema.

AA inser att läget är utsatt. Han kan inte leva på aktier utan att vara kraftigt belånad. Så att dra ned på belåningen helt är enligt honom att ge upp. Men han försöker balansera risken på sitt sätt. Man kan tänka att man inte alltid behöver vara kraftigt belånad, ex inte i börstubulens och när börsen faller. Men AA vill ju köpa billigt så han är med på hela resan uppåt. I de aktier som finns i AAs företagsportfölj ser han fortsatt minst 200% potential inom två år.

Vi håller tummarna för en uppstuds i både AAs och våra egna portföljer idag
Citera
2025-03-28, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
EK i AAs företagsportfölj har tappat från 427K inför veckan till 350K igår. Nibe och Nvidia är sålda. Dock köpte han Nibe i en annan portfölj. Portföljen består nu av Hexatronic, AMD, Nobia och Transtema.

AA inser att läget är utsatt. Han kan inte leva på aktier utan att vara kraftigt belånad. Så att dra ned på belåningen helt är enligt honom att ge upp. Men han försöker balansera risken på sitt sätt. Man kan tänka att man inte alltid behöver vara kraftigt belånad, ex inte i börstubulens och när börsen faller. Men AA vill ju köpa billigt så han är med på hela resan uppåt. I de aktier som finns i AAs företagsportfölj ser han fortsatt minst 200% potential inom två år.

Vi håller tummarna för en uppstuds i både AAs och våra egna portföljer idag

Haha. Alltså att han fortfarande köper hexatronic. Han är så fruktansvärt dålig på aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in