2024-04-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaMaria
Jag sålde en bil på KVD och den uppnådde inte reservationspris. Dvs ingen bjöd tillräckligt högt. KVD köpte då bilen av mig och la upp den igen. Är det det här TS menar som att de budar på bilarna själva?

Nae, i detta fall budade man över reservationspriset.
Citera
2024-04-23, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Jag sålde via KVD, ägarbyte gjordes till KVD som sedan skrev över bilen på vinnande budgivare.

Otroligt smidigt och absolut noll kontakt med eventuella köpare eller slutgiltig köpare.

Har såväl köpt som sålt bilar via Kvd. Fungerar klanderfritt. Ibland kan det vara helt dött på en annons i Blocket, säljer den via Kvd så går det att sälja utan problem.
Citera
2024-04-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag delar din bild av att KVD är seriösa. Jag är mycket förtjust i att de fotograferar alla skavanker på bilarna, de highlightar det som Blocket-säljare och många skrupelfria firmor försöker dölja.

Det är just därför jag har tittat mycket på KVD, för att man får se skavankerna också. Orkar verkligen inte åka till någon annan stad för att titta på bil för att sedan komma hem tomhänt för att objektet inte var som beskrivet. En gång åkte jag 5 timmar T&R för att köpa en "rostfri" bil.. Självklart var det massor med rost på skärmarna, så bilderna jag fått se var väl gamla. Aldrig igen.
Citera
2024-04-23, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har såväl köpt som sålt bilar via Kvd. Fungerar klanderfritt. Ibland kan det vara helt dött på en annons i Blocket, säljer den via Kvd så går det att sälja utan problem.

Då är det en sådan Blocket-annons som jag vill springa på. Så man slipper fightas med 20 andra köpsugna.
Citera
2024-04-23, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katmandoo
Då är det en sådan Blocket-annons som jag vill springa på. Så man slipper fightas med 20 andra köpsugna.
Sålde en då 5-6 år gammal Nissan som gått 750 mil. Den bilen gick via Kvd sedan till en handlare i Finland!
Citera
2024-04-23, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ni har gjort reklamation på bilen? Vad erhölls för respons på den?

Absolut, jag reklamerade båda bilar. Svar jag fick tillbaka var att de fel/skador som fanns på bilarna stod med i annonserna och att alla fel utöver det som står i annonsen har köparen själv orsakat , och med den anledningen står inte KVD för ersättning.

Och absolut, i annonserna stod fel/skador. MEN i ett mycket förmildrande sätt. Jag menar på att dem ser till att bilen är körbar när man får testköra på anläggningen (vilket jag gjorde vid båda tillfällen, inga som helst problem) men efter 30-30km och pengarna är betalda så börjar bilen att visa sina riktiga skador.
Citera
2024-04-24, 07:57
Medlem
KVD är inte det sämsta sättet att köpa en bil, men det pågår mkt fulspel på plattformen...

T.ex när KVD har satt en felaktig beskrivning så avbryts inte auktionen för att startas om med korrekta uppgifter.
Istället låter man auktionen fortsätta och låter buden rusa iväg baserat på inkorrekta uppgifter, sen när auktionen är slut så får vinnaren mail med dom korrekta uppgifterna och blir erbjuden att köpa bilen för budet som är baserat på felaktiga uppgifter...

Tackar vinnaren nej så går dom vidare till tvåan och erbjuder dom att köpa bilen för sitt högsta bud, vilket blir fullständigt orättvist mot vinnaren som inte får något erbjudande om att köpa bilen för det nu lägre priset.

Hade ju varit trevligt om vinnaren får erbjudande om att köpa för det lägre priset som helt plötsligt erbjuds innan någon längre ned på listan får erbjudandet...

Tackar tvåan nej så fortsätter dom längs listan på samma sätt tills någon köper den.

Men tackar många nej så att bilen börjar bli för billig så startar dom helt plötsligt om auktionen.

Citat:
Ursprungligen postat av MoaMaria
Jag sålde en bil på KVD och den uppnådde inte reservationspris. Dvs ingen bjöd tillräckligt högt. KVD köpte då bilen av mig och la upp den igen. Är det det här TS menar som att de budar på bilarna själva?
Nej, det är inte vad som skett på det exemplet TS postat. Du kan själv titta att reservationspriset på auktionen blev uppnått, sen har KVD lagt ut bilen igen till högre pris, förhoppningsvis så har dom fixat problem och inte bara dolt dom. Men dom verkar ha plockat bort vinterdäcken...
Senast redigerad av Myztico 2024-04-24 kl. 08:02.
Citera
2024-04-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Men visst kan dom vara lite luriga. En gång trollade dom bort mina vinterhjul som jag hade skickat med i bagaget på bilen, dom fick inte nya ägare ta del av. Det var väl helt enkelt någon på KVD som la beslag på dom helt enkelt. Gratis är ju gott som man brukar säga.

Fast då är det ju något som uppenbart blivit fel.
Citera
2024-04-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
KVD skriver ju över bilarna på sig själva innan dom skrivs över på den nya ägaren, så har i alla fall skett med dom bilar som jag har lämnat till KVD... Så det är ju faktiskt KVD som är säljare.

Sen händer det att KVD köper bilar som dom auktionerar ut själva för att tjäna mer pengar. Inget fel med det egentligen.

Men visst kan dom vara lite luriga. En gång trollade dom bort mina vinterhjul som jag hade skickat med i bagaget på bilen, dom fick inte nya ägare ta del av. Det var väl helt enkelt någon på KVD som la beslag på dom helt enkelt. Gratis är ju gott som man brukar säga.

Det låter ju som något återkommande, att vinterdäck försvinner.. Vad ska dom med dom till? Dom säljer väl inga däck separat?
Citera
2024-04-24, 12:42
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Det låter ju som något återkommande, att vinterdäck försvinner.. Vad ska dom med dom till? Dom säljer väl inga däck separat?

Det var väl någon där som behövde dom själv för det är ju ingen självklarhet att vinterdäck ska ingå. Lika lite som en kupévärmare, extraljus eller ens anslutningssladden till motorvärmaren.

När jag köpte min bil på KVD ingick inga vinterdäck. Den hade tidigare brukats som veterinärbil i statlig eller kommunal tjänst så givetvis hade den haft vinterdäck tidigare. På KVD berättade dom att dom t o m ibland fick in bilar som saknade torkarblad(!) som plockats bort av den som haft bilen och då pratar vi leasade företagsbilar. Då har det banne mig gått för långt!

Vissa bilfirmor har annars börjat lägga undan däcken om inbytesbilen har två uppsättningar när den byts in. Då används den andra uppsättningen som "prutmån" när en affär ska stängas, "vi har nog några däck liggande som kan medfölja om du bestämmer dig nu". Har själv råkat ut för detta.
Citera
2024-04-24, 12:47
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Kan ju ha varit någon som jobbar där som behövde dom till sin egen bil och såg en chans.

Köparen av bilen ringde upp mig efter en vecka för att ställa lite frågor om bilen han hade köpt och då halkade vi in på området vinterhjul och han berättade då att det inte ens hade stått något om att det följde vinterhjul i utropet.
Han sa att han skulle kontakta KVD efter att vi hade pratat och nämna att jag hade lämnat in bilen med vinterhjul... Hur det gick sedan vet jag inte och jag brydde mig inte heller, jag fick ju dom pengarna som Jag ville ha.
Citera
2024-04-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
KVD är inte det sämsta sättet att köpa en bil, men det pågår mkt fulspel på plattformen...

T.ex när KVD har satt en felaktig beskrivning så avbryts inte auktionen för att startas om med korrekta uppgifter.
Istället låter man auktionen fortsätta och låter buden rusa iväg baserat på inkorrekta uppgifter, sen när auktionen är slut så får vinnaren mail med dom korrekta uppgifterna och blir erbjuden att köpa bilen för budet som är baserat på felaktiga uppgifter...

Tackar vinnaren nej så går dom vidare till tvåan och erbjuder dom att köpa bilen för sitt högsta bud, vilket blir fullständigt orättvist mot vinnaren som inte får något erbjudande om att köpa bilen för det nu lägre priset.

Hade ju varit trevligt om vinnaren får erbjudande om att köpa för det lägre priset som helt plötsligt erbjuds innan någon längre ned på listan får erbjudandet...

Tackar tvåan nej så fortsätter dom längs listan på samma sätt tills någon köper den.

Men tackar många nej så att bilen börjar bli för billig så startar dom helt plötsligt om auktionen.

Nej, det är inte vad som skett på det exemplet TS postat. Du kan själv titta att reservationspriset på auktionen blev uppnått, sen har KVD lagt ut bilen igen till högre pris, förhoppningsvis så har dom fixat problem och inte bara dolt dom. Men dom verkar ha plockat bort vinterdäcken...

Ok! Det gjorde de med min med, tog bort vinterdäcken. Lite snålt tyckte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in