• 1
  • 2
2024-04-21, 13:53
Medlem
Tjena,

Jag är på jakt efter en bil och har bland annat kikat mycket på KVD. För någon vecka sedan upptäckte jag att de budar på sina egna objekt, se nedan länkar.

https://www.kvd.se/auktioner/volvo-v...4-163hk-207426
https://www.kvd.se/fast-pris/volvo-v...4-163hk-209127

Det är säkert inget otillåtet i och för sig, men det känns ändå något oseriöst. Helt plötsligt är bilen "KVD- certifierad" efter några dagar, det enda jag kan tänka mig att de åtgärdat är själva servicen.

Hur vet jag som budgivare att jag budar på samma villkor som den anställde på KVD? Är det någon annan som upptäckt samma sak och tyckt att det verkar lite märkligt? Eller är det bara jag som finner detta lite grumligt?
Senast redigerad av Katmandoo 2024-04-21 kl. 13:57.
Citera
2024-04-21, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katmandoo
Tjena,

Jag är på jakt efter en bil och har bland annat kikat mycket på KVD. För någon vecka sedan upptäckte jag att de budar på sina egna objekt, se nedan länkar.

https://www.kvd.se/auktioner/volvo-v...4-163hk-207426
https://www.kvd.se/fast-pris/volvo-v...4-163hk-209127

Det är säkert inget otillåtet i och för sig, men det känns ändå något oseriöst. Hur vet jag som budgivare att jag budar på samma villkor som den anställde på KVD? Är det någon annan som upptäckt samma sak och tyckt att det verkar lite märkligt? Eller är det bara jag som finner detta lite grumligt?

Högst bud vinner väl oavsett eller menar du at de anställdas bud inte är bindande? Hur ser du vem som budat?
Citera
2024-04-21, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Högst bud vinner väl oavsett eller menar du at de anställdas bud inte är bindande?

Jag menar att det är oseriöst att buda på sina egna objekt, men jag kanske är ute och cyklar.
Citera
2024-04-21, 14:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan du förtydliga var man ser att auktionsfirman budar på sina egna objekt, eller vad menar du?
Citera
2024-04-21, 14:02
Medlem
Citat:
Jag menar att det är oseriöst att buda på sina egna objekt, men jag kanske är ute och cyklar.

Nu är det inte KVD som är säljare utan där endast ombud eller mäklare om man så vill.
Senast redigerad av Moderatorhora 2024-04-21 kl. 14:27.
Citera
2024-04-21, 14:06
Medlem
Antar att det är en kommisionär som trätt in som köpare vilket är tillåtet enligt 19§ kommisionslagen.
Citera
2024-04-21, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kan du förtydliga var man ser att auktionsfirman budar på sina egna objekt, eller vad menar du?

Ägarbyte till KVD efter första auktionens avslut, sedan upplagd på nytt till dyrare pris samt med så kallad KVD-certifiering.
Citera
2024-04-21, 14:27
Medlem
Jordgubbes avatar
De höjde priset ca 20 000 för den certifieringen medan de på annat ställe säger att skillnaden brukar vara fem procent dvs ca 7 000 kr ("Vissa bilar märker vi som Kvdbil Certifierad. Det betyder att bilen inte kräver något underhåll för att vara redo för trafik, vare sig gällande däckdjup, stenskott eller bilens teknik. Prisbilden på en certifierad bil är högre ... ", en sökträff från 2020 och en graf där). Då kan man ju också fråga vad de gjort.
Citera
2024-04-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ägarbyte till KVD efter första auktionens avslut, sedan upplagd på nytt till dyrare pris samt med så kallad KVD-certifiering.

Huvudsaken är väl att säljaren inte känner sig lurad tänker jag...
Citera
2024-04-21, 15:20
Medlem
Lite kul o se ändå, tar man att servicelampan/start-stopp blev åtgärdad, vinterdäcken försvann. sedan tvättat bort oljeläckage. det ökade priset på bilen.
Citera
2024-04-21, 19:55
Medlem
Tycker dom flesta av dom här firmorna verkar vara riktiga hästhandlare. Hittar på ett eget "marknadpris", sätter höga reservationspris utan att det går att veta vad som helt plötsligt blir ett bindande bud, budar på egna grejer och allt ska man köpa utan att ha sett varan med trust me bro validering från dom.
Nä hellre köper jag från blocket, tradera eller någon privatperson.
Citera
2024-04-21, 21:04
Medlem
Köper ofta på KVD och upplever att de är seriösa. Har gjort många klipp där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in