2024-04-24, 19:00
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katmandoo
Tjena,

Jag är på jakt efter en bil och har bland annat kikat mycket på KVD. För någon vecka sedan upptäckte jag att de budar på sina egna objekt, se nedan länkar.

https://www.kvd.se/auktioner/volvo-v...4-163hk-207426
https://www.kvd.se/fast-pris/volvo-v...4-163hk-209127

Det är säkert inget otillåtet i och för sig, men det känns ändå något oseriöst. Helt plötsligt är bilen "KVD- certifierad" efter några dagar, det enda jag kan tänka mig att de åtgärdat är själva servicen.

Hur vet jag som budgivare att jag budar på samma villkor som den anställde på KVD? Är det någon annan som upptäckt samma sak och tyckt att det verkar lite märkligt? Eller är det bara jag som finner detta lite grumligt?

Vilken idiot köper en över 10 år gammal volvo från 2014 för 163.000 kr?? KVD har f.ö. alltid känts som ett bluff-företag.

Citera
2024-04-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Vilken idiot köper en över 10 år gammal volvo från 2014 för 163.000 kr?? KVD har f.ö. alltid känts som ett bluff-företag.

Prisbilden på likvärdiga bilar på Blocket är ej sällan högre. Så troligen ganska så "rätt" pris.

Vad är det som indikerar bluff med företaget ifråga? De har varit aktiva i 20 år och finns i allehanda städer numera. Fritt fram att kika på bilarna innan auktionerna och även att provköra.
Citera
2024-04-24, 19:42
Medlem
Oavsett om det är fritt fram för KVD att buda på sina egna bilar så tycker jag att det ger ett oseriöst intryck, förtroendeskadligt kanske.

Jag förstår att de tjänar mer på att flippa en bil än att bara kamma hem slagavgiften, men som köpare känns det inte bra att buda mot mäklaren själv. De har förmodligen mer information än mig också, ex. reservationspriset på auktionen. Och jag kan aldrig vara säker på att vi budar på samma villkor.

Att lägga undan vinterdäck etc. är något jag förväntar mig av säljare som Riddermarks och liknande, inte KVD. De ägs ändå av ett börsnoterat företag och bör vara rädda om sitt rykte.

Det bästa är väl att hitta en vettig privatsäljare på Blocket, men då får man ha tålamod.
Citera
2024-04-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katmandoo
Oavsett om det är fritt fram för KVD att buda på sina egna bilar så tycker jag att det ger ett oseriöst intryck, förtroendeskadligt kanske.

Jag förstår att de tjänar mer på att flippa en bil än att bara kamma hem slagavgiften, men som köpare känns det inte bra att buda mot mäklaren själv. De har förmodligen mer information än mig också, ex. reservationspriset på auktionen. Och jag kan aldrig vara säker på att vi budar på samma villkor.

Att lägga undan vinterdäck etc. är något jag förväntar mig av säljare som Riddermarks och liknande, inte KVD. De ägs ändå av ett börsnoterat företag och bör vara rädda om sitt rykte.

Det bästa är väl att hitta en vettig privatsäljare på Blocket, men då får man ha tålamod.

Jo så är det, men så får du handskas med alla nötskalen och alla "bror" människor också.
"Bror, du får 120.000 kr" medan du begär 160.000 kr säger vi.

Jag har sålt en del och köpt en del via KVD, fungerat hur bra som helst
Citera
2024-04-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamedon
Jo så är det, men så får du handskas med alla nötskalen och alla "bror" människor också.
"Bror, du får 120.000 kr" medan du begär 160.000 kr säger vi.

Jag har sålt en del och köpt en del via KVD, fungerat hur bra som helst

Har fortfarande i tråden inte sett något som verkligen bekräftar att aktuellt företag verkligen bjuder på objekt i deras eget system för auktioner av bilar. Verkar närmast vara någon slutsats som inte är så väl underbyggd.
Citera
2024-04-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har fortfarande i tråden inte sett något som verkligen bekräftar att aktuellt företag verkligen bjuder på objekt i deras eget system för auktioner av bilar. Verkar närmast vara någon slutsats som inte är så väl underbyggd.

Kolla inlägg #7.
Citera
2024-04-24, 22:06
Medlem
Bara positivt att säga om KVD. Varje bil jag köpt har jag tjänat typ 10 till 15 procent på. Så det är bra priser. Dem fallen det har varit något problem har dem utan något som helst tjafs åtgärdat. Så för min del är bara tummen upp.
Citera
2024-04-24, 22:09
Medlem
Citat:

Haha har du någon koll på begpriser ö.h.t? V70 är en av dem bilar som har gått Upp i pris. V70 från 2013 o uppåt ligger från 120k
Citera
2024-04-25, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Kolla inlägg #7.

Inget däri som påvisar att de lagt bud på bilen. Att bilen bytt ägare verkar vara standard i vissa lägen, ej klarlagt vilka dock. Men, som sagt, ingen budgivning behöver ha skett, men mer troligt ny överenskommelse med den som sålt bilen.
Citera
2024-04-25, 10:59
Medlem
zoombos avatar
Blev nyfiken på detta med att sälja bilen genom dem och kollade upp vad dom tyckte att min bil skulle vara värd men det var ett riktigt skambud. Jag begär själv runt 110' för den och det är också den prisindikation man får på Car-info och en bilfirma bjuder ca 75' i inbyte medan KVD bjöd 65' plus minus 8'. Stor skillnad, öh.

Liknande bilar säljs för 120-130' på Blocket (privat).
Citera
2024-04-25, 11:18
Medlem
Citat:

På Blocket så är liknande till salu från 169 000 kr och uppåt. Vem som betalar det är annan sak men det är vad folk vill ha på marknaden.
Citera
2024-04-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inget däri som påvisar att de lagt bud på bilen. Att bilen bytt ägare verkar vara standard i vissa lägen, ej klarlagt vilka dock. Men, som sagt, ingen budgivning behöver ha skett, men mer troligt ny överenskommelse med den som sålt bilen.

Hur skulle det annars gått till då? Budgivningen har ju gått upp över reservationspris och klubbats igenom. Skulle KVD därefter kontaktat säljaren och förhandlat fram att makulera budgivning för att istället serva bilen och lägga upp på nytt till ett fast pris?

Jag har för övrigt mailat KVD ang detta och fick följande svar:

”Hej,

vi har mellan dessa auktioner servad samt bytt kamremmen på bilen. Därav har den blivit KVD certifierad.”

De svarade inte på min fråga om start/stop funktionen eller oljefukt. De svarade heller inte på om de själva deltagit i budgivningen, men jag kan inte se det på något annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in