2024-04-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Tycker dom flesta av dom här firmorna verkar vara riktiga hästhandlare. Hittar på ett eget "marknadpris", sätter höga reservationspris utan att det går att veta vad som helt plötsligt blir ett bindande bud, budar på egna grejer och allt ska man köpa utan att ha sett varan med trust me bro validering från dom.
Nä hellre köper jag från blocket, tradera eller någon privatperson.

Reservationspriset sätts i samråd med uppdragsgivaren. Hanteras på normalt sätt.
Inget som hindrar att presumtiva köpare inspekterar objekten, för bilar inklusive provkörning.

De har samma säljaransvar som andra bilhandlare, därför klart bättre än att köpa från privatpersoner.

Menar du att uppdragsgivare bjuder på egna objekt eller att anställda på Kvd gör det? Oavsett vilket, på vad sätt är det något fel?
Senast redigerad av Nordiad 2024-04-21 kl. 21:23.
Citera
2024-04-22, 09:31
Medlem
zoombos avatar
Varför uppstår sånt här OT-trams, nej det är inte korrekt svenska men alla vet ändå vad som menas så varför orka tjafsa?

Jag tycker själv det är fel att en uppdragsgivare själva ska kunna lägga bud på dom objekt som dom fått i uppdrag att sälja. Finns en öppning för jäv och konstigheter i ett sånt upplägg, t ex att man helt enkelt raderar ett lagt bud för att själv lägga ett nytt just innan auktionen stänger. Eller enbart för att trissa upp priset. Dom har ju själv hela kontrollen över processen. Om dom sen anlitar ett ombud som lägger bud på deras uppdrag är svårt att göra något åt, än mindre att bevisa men då har man iaf skött det "snyggt".

Jag har själv ansett KVD som en av dom seriösa aktörerna i det där träsket och blev nog lite besviken när jag läste detta.
Citera
2024-04-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Varför uppstår sånt här OT-trams, nej det är inte korrekt svenska men alla vet ändå vad som menas så varför orka tjafsa?

Jag tycker själv det är fel att en uppdragsgivare själva ska kunna lägga bud på dom objekt som dom fått i uppdrag att sälja. Finns en öppning för jäv och konstigheter i ett sånt upplägg, t ex att man helt enkelt raderar ett lagt bud för att själv lägga ett nytt just innan auktionen stänger. Eller enbart för att trissa upp priset. Dom har ju själv hela kontrollen över processen. Om dom sen anlitar ett ombud som lägger bud på deras uppdrag är svårt att göra något åt, än mindre att bevisa men då har man iaf skött det "snyggt".

Jag har själv ansett KVD som en av dom seriösa aktörerna i det där träsket och blev nog lite besviken när jag läste detta.

Kan inte påstå att det direkt var påvisat att säljaren lagt bud på något objekt. Inte heller att det skulle innebära några problem. Säljarens intresse att lägga bud skulle givetvis kunna vara att höja priset, men om budgivningen stannar där så drar det bara ut på tiden om den måste plockas fram för ny omgång.
Citera
2024-04-22, 13:51
Medlem
Orm Ondes avatar
Man får ta de här auktionssiterna med en nypa salt. Det går ofta bra att handla av dem men man måste veta vad man gör och räkna med att de kan ta till samma fula knep som andra "vanliga" handlare, t ex lägga fejkbud. Så länge man inte tror att det är säkrare att handla av dem än av en vanlig bilhandlare, är det inga problem att köpa bil på auktion.
Citera
2024-04-22, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Man får ta de här auktionssiterna med en nypa salt. Det går ofta bra att handla av dem men man måste veta vad man gör och räkna med att de kan ta till samma fula knep som andra "vanliga" handlare, t ex lägga fejkbud. Så länge man inte tror att det är säkrare att handla av dem än av en vanlig bilhandlare, är det inga problem att köpa bil på auktion.
Det skiljer säkert en hel del mellan olika auktionsföretag. Kvarndammen har ju varit igång i över 20 år, kan inte påminna mig några direkt negativa kommentarer från de som köpt eller sålt bil där.

Sedan finns det de som visar bilder på objekten, men reg-nummer får man inte se. Verkar skumt bara det. Inte bättre att man uppmanas att inte kontakta säljarna direkt.
Citera
2024-04-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johannnes
Köper ofta på KVD och upplever att de är seriösa. Har gjort många klipp där.

Jag delar din bild av att KVD är seriösa. Jag är mycket förtjust i att de fotograferar alla skavanker på bilarna, de highlightar det som Blocket-säljare och många skrupelfria firmor försöker dölja.
Citera
2024-04-22, 19:25
Medlem
Är det ok för en mäklare att "bjuda" på en lägenhet som denne också försöker sälja?

Känns spontant som att det är upplagt för att trissa upp budgivning i syfte att öka sin kommission. Alternativt att mäklaren har incitament att framställa objektet i sämre skick för att själv kunna köpa det under marknadspris. Hur skiljer sig KVD från en lägenhetsmäklare...
Senast redigerad av mf2001 2024-04-22 kl. 19:29.
Citera
2024-04-22, 20:15
Medlem
Undvik KVD! Otroligt dåliga erfarenheter med dem. En bil började läcka under färden hem från KVD anläggning och bilen började ta eld och var tvungen att få bilen bärgad och åka tåg hem. Andra bilens motor slutade funka efter en vecka och var tvungen att bli bärgad igen då bilen la av helt och kunde inte flytta bilen, gick även en P-bot på det.

jag var tvungen att ersätta hela motorsystemet. Vilket skulle landa på ett pris hos mekaniker 3 gånger så dyrare än vad jag köpt bilen för vid budgivning. Som tur lyckades jag fixa bilen utomlands billigare och sälja den där.

KVD ersatte mig ingenting förutom SJ resan hem när bil nr 1 la av.
Senast redigerad av emazet 2024-04-22 kl. 20:17.
Citera
2024-04-22, 20:35
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mf2001
Är det ok för en mäklare att "bjuda" på en lägenhet som denne också försöker sälja?

Känns spontant som att det är upplagt för att trissa upp budgivning i syfte att öka sin kommission. Alternativt att mäklaren har incitament att framställa objektet i sämre skick för att själv kunna köpa det under marknadspris. Hur skiljer sig KVD från en lägenhetsmäklare...
Precis det här. Självklart är det oseriöst att en auktionsfirma lägger egna bud i sina budgivningar.
Citera
2024-04-22, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emazet
Undvik KVD! Otroligt dåliga erfarenheter med dem. En bil började läcka under färden hem från KVD anläggning och bilen började ta eld och var tvungen att få bilen bärgad och åka tåg hem. Andra bilens motor slutade funka efter en vecka och var tvungen att bli bärgad igen då bilen la av helt och kunde inte flytta bilen, gick även en P-bot på det.

jag var tvungen att ersätta hela motorsystemet. Vilket skulle landa på ett pris hos mekaniker 3 gånger så dyrare än vad jag köpt bilen för vid budgivning. Som tur lyckades jag fixa bilen utomlands billigare och sälja den där.

KVD ersatte mig ingenting förutom SJ resan hem när bil nr 1 la av.
Ni har gjort reklamation på bilen? Vad erhölls för respons på den?
Citera
2024-04-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Precis det här. Självklart är det oseriöst att en auktionsfirma lägger egna bud i sina budgivningar.
Det är inte något man förväntar sig. Å andra sidan har ingen i tråden lyckats påvisa att så skett heller.
Citera
2024-04-22, 21:19
Medlem
Jag sålde en bil på KVD och den uppnådde inte reservationspris. Dvs ingen bjöd tillräckligt högt. KVD köpte då bilen av mig och la upp den igen. Är det det här TS menar som att de budar på bilarna själva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in