• 7
  • 8
2024-10-01, 09:22
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det förekommer att de äger bilen (dvs är säljare) eller har de slutat med det?

Min förra bil som jag lämnade som inbyte sålde handlaren direkt till Kvd som sen auktionerade ut den.
Kollar jag ägarhistoriken så ägde bilhandlaren den en dag, sen KVD ett antal dagar och sen sist den som vann auktionen.

Jag tror att båda upplägg förekommer. Får KVD ett bra pris på ett helt parti bilar från t ex en myndighet är dom smarta nog att köpa in dem själva och sen auktionera ut dem; dom om några vet ju hur prisbilden ser ut. Det förekommer också att bilhandlare inte vill befatta sig med bilar i en viss prisklass och säljer dem därför vidare till andra typer av förmedlare, typ KVD - alternativt: ger dem ett säljuppdrag.

Personligen har jag inget emot bilauktioner - tvärtom - men att vissa aktörer rundar KKL genom att bara fungera som förmedlare utan att ta något som helst juridiskt ansvar för fordonets skick mer än det ägaren sagt stör mig big time! Där sticker KVD ut då samtliga fordon testas och får ett objektivt protokoll.
Citera
2024-10-21, 19:24
Medlem
Klas-Vegass avatar
KVD fyller ju tomrummet som uppstått efter att landet invaderats av "nysvenskar" som förstört begagnat handeln.

Jag häpnar dock över hur dåligt skick bilarna är i.
Citera
2024-10-21, 19:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Katmandoo
Jag menar att det är oseriöst att buda på sina egna objekt, men jag kanske är ute och cyklar.

Så har mäklare gjort i årtionden.
Citera
2024-10-25, 14:17
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Så har mäklare gjort i årtionden.

Under radarn i så fall för går det att bevisa så ligger deras mäklarlicens risigt till.
Citera
2025-10-11, 09:58
Medlem
Mao ska man sälja sin bil på kvd?
Eller är Tony Rickardsson bättre?
Citera
2025-10-12, 18:56
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Mao ska man sälja sin bil på kvd?
Eller är Tony Rickardsson bättre?

Skulle inte tro det. Alla biluppköparfirmor skambjuder helt ogenerat. Det är helt klart ett bättre alternativ att försöka sälja den på en auktion och jag tycker själv att KVD verkar seriösast av alla aktörer. Även om de säkert gjort grova fel ibland. <
Vill få stopp på alla dessa "förmedlare" som inte lämnar några förpliktelser alls utan hänvisar till säljaren, detta är inte tillämpbart enligt lagen men man struntar i det.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in