"Tex så gillar jag att finta folk i samtal. Virra till det för dom så att det ser ut som dom gör bort sig så att jag kan dumförklara dom och kanske få nån annan att skratta åt dom. Alltid optimalt om nån annan är i närheten och hör.Det är absolut inte självklart att människor som mår bra av att förnedra andra med flit, därefter kommer att känna skuld och dåligt samvete. Viljan att be om ursäkt kan alltså för somliga vara helt kopplad till att de har fått kritik för sitt beteende eller att beteendet givit dem negativa konsekvenser. Exempelvis att en kompis slutar prata med en eller är otroligt ledsen, eller att ens chef påtalar samarbetsproblem/mobbing och att man bör ta ansvar inför drabbad kollega, annars...
Jag kan också överraska helt random mitt i en konversation med att bara säga nånting drygt som inte hör till ämnet. Tex står och har ett trevligt samtal med nån, och när personen står och ler som mest så släpper jag typ "När sov du sist? Du ser riktigt sjuk ut!" Bara för att det ger mig en kick att se reaktionen. Och en sån sak skulle jag säga till nån som för tillfället ser riktigt fräsch och snygg ut! För det förvirrar på bästa sätt."
"Tex så gillar jag att finta folk i samtal. Virra till det för dom så att det ser ut som dom gör bort sig så att jag kan dumförklara dom och kanske få nån annan att skratta åt dom. Alltid optimalt om nån annan är i närheten och hör.Det är absolut inte självklart att människor som mår bra av att förnedra andra med flit, därefter kommer att känna skuld och dåligt samvete. Viljan att be om ursäkt kan alltså för somliga vara helt kopplad till att de har fått kritik för sitt beteende eller att beteendet givit dem negativa konsekvenser. Exempelvis att en kompis slutar prata med en eller är otroligt ledsen, eller att ens chef påtalar samarbetsproblem/mobbing och att man bör ta ansvar inför drabbad kollega, annars...
Jag kan också överraska helt random mitt i en konversation med att bara säga nånting drygt som inte hör till ämnet. Tex står och har ett trevligt samtal med nån, och när personen står och ler som mest så släpper jag typ "När sov du sist? Du ser riktigt sjuk ut!" Bara för att det ger mig en kick att se reaktionen. Och en sån sak skulle jag säga till nån som för tillfället ser riktigt fräsch och snygg ut! För det förvirrar på bästa sätt."
"Mina polare har ett groteskt överseende och tålamod med mitt beteende. Har knuffat undan dom under mina depressioner. Men ingenting får dom att tröttna. Svarar jag inte i mobilen så kommer dom hit. Jag är sjukt bortskämd..".En sådan typ av relationell dynamik kan föda ett förakt i oss människor. Ett förakt för att ens vänner inte står upp för sig själva och sina behov i vänskapsdynamiken, ett förakt för att ens beteenden inte genererar konsekvenser. Föraktet kan vara dolt för en själv på ett medvetet plan. Men kan ta sig uttryck genom användandet av någon maladaptiv strategi för att hantera negativa känslor: exempelvis att söka/provocera fram en reaktion från andra.
"Du verkar ha valt vänner som stryker dig medhårs, lallar med och inte ger dig egentligt motstånd. Det vore inte konstigt om du känner visst förakt och missnöje - gör du det?"Det är stor skillnad mellan att beskriva vilken typ av vänner man uppfattar att TS verkar ha valt + att fråga om han känner ett visst förakt - till det du hävdar att jag gör. Är du med..?
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106