Citat:
Ursprungligen postat av
sotasara
Förstår inte hur du tänker. Hur kan man tappa respekt för någon som förlåter en om man gör en dum grej?! Man får ökad respekt och känner tacksamhet, för förlåtande har inte alla i sig, sedan har man latent dåligt samvete forever för att inte göra om det.
Men har inte erfarenhet av att vara serie-elak. Det verkar du ha. Du avslöjar bara vad du själv är för sorts person med dina projektioner på TS, du avslöjar dig med ditt bidrag i tråden, och du avslöjar dig i din posthistorik. Detta får stå för dig.
Ska försöka förklara men det är inte helt lätt. Och det menar jag utan ironi eller dryghet.
Vissa människor har antisociala drag och/eller uppvisar antisociala beteenden. (En person kan ha sådana drag/beteenden utan att uppfylla diagnoskriterierna för antisocial personlighetsstörning (psykopati), narcissistisk personlighetsstörning eller machiavellism.)
Ett antisocialt beteende, är att finna njutning av/må bra av/eller uppleva maktpåslag genom att göra ner andra med flit, såsom TS har beskrivit i
inlägg #170:
"Tex så gillar jag att finta folk i samtal. Virra till det för dom så att det ser ut som dom gör bort sig så att jag kan dumförklara dom och kanske få nån annan att skratta åt dom. Alltid optimalt om nån annan är i närheten och hör.
Jag kan också överraska helt random mitt i en konversation med att bara säga nånting drygt som inte hör till ämnet. Tex står och har ett trevligt samtal med nån, och när personen står och ler som mest så släpper jag typ "När sov du sist? Du ser riktigt sjuk ut!" Bara för att det ger mig en kick att se reaktionen. Och en sån sak skulle jag säga till nån som för tillfället ser riktigt fräsch och snygg ut! För det förvirrar på bästa sätt."
Det är absolut inte självklart att människor som mår bra av att förnedra andra med flit, därefter kommer att känna skuld och dåligt samvete. Viljan att be om ursäkt kan alltså för somliga vara helt kopplad till att de har fått kritik för sitt beteende eller att beteendet givit dem negativa konsekvenser. Exempelvis att en kompis slutar prata med en eller är otroligt ledsen, eller att ens chef påtalar samarbetsproblem/mobbing och att man bör ta ansvar inför drabbad kollega, annars...
Det gör att ursäkterna inte drivs av genuin skam och skuld, utan att personen ber om ursäkt för att det gagnar hen på något vis. Personen är då medveten om sin manipulation och att vännen, chefen, kollegan är manipulerad. DET kan föda ett underliggande förakt inför denna/denne.
När du jämställer det TS beskriver att han mådde bra av (att få kickar av att medvetet förnedra andra) som "en dum grej", tror jag att du bör tänka efter igen. Det är ett antisocialt beteende. Det är ingen liten "dum grej". Det finns gränslöshet, respektlöshet och brist på empati i det.
Du verkar vara en person med mycket empati och förmåga att känna extremt djup skuld:
"Man får ökad respekt och känner tacksamhet, för förlåtande har inte alla i sig, sedan har man latent dåligt samvete forever för att inte göra om det.". Men långt ifrån alla människor känner så - exempelvis de med mindre grad av empati som förnedrar eller manipulerar andra med flit för egen njutnings skull.
Du påtalar elakheter i min post-historik, exemplifiera gärna över PM? Jag är väldigt öppen för att höra vad du syftar på.