Som jag sa i tidigare inlägg är Tuckers intervju främst riktad till amerikaner, DN skriver om "ökad Putin acceptans" bland amerikaner nu.
Citat:
Högerpopulister som Tucker Carlson är skickliga på att posera som obekväma normbrytare. Men besöket hos Putin speglar en ny acceptans för den ryska ledaren hos Trump och hans sympatisörer, skrev kommentatorn Peter Baker i New York Times. Mer än var fjärde amerikan, 26 procent, hyser i dag en fördelaktig bild av Putin, en ökning från 15 procent 2021, innan kriget mot Ukraina inleddes.
https://www.dn.se/varlden/martin-gelin-carlson-speglar-en-okad-acceptans-for-putin/
Ser ni vad som händer här? 26% hyser en fördelaktig bild av Putin, mot 15% år 2021. Jag tror inte att DN med sitt "idag" skriver att det är 26% just idag, utan mer som 2024. Jag tror alltså att vi kommer att se ännu högre siffror med en "fördelaktig bild" av Putin efter att 50- eller 100 miljoner amerikaner har sett Tuckers intervju om någon vecka till.
Frågan är var gränsen för kritisk massa går i den amerikanska opinionen, där ett upprätthållande av amerikansk finansiering inte längre är möjligt.
Hur såna här händelser planeras i tiden är ingen slump. Man mäter opinion hela tiden för att man ska kunna baxa sakerna dit man vill. Det är när jag ser sånt här som hela den svenska debatten känns helt efterbliven. Ryzzar, rysshora, narcisist, cancer. Helt efterblivet.