2024-01-29, 09:13
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Verkar va extremt oklart om man googlar.. Food Pharmacy hävdar det men det är ingen jag litar på. Som sagt är nog mycket mättat fett i sig klart sämre.

I Norge är det snart förbjudet. Även om man tror att det är ofarligt finns det ingen anledning att välja ett klart sämre alternativ framför ett bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hur mycket grädde käkar du då? Äter du det dagligen? Litervis? 🤔

Nä, är ingen storkonsument men gillar kvalitet på det jag köper inom livsmedel.
Citera
2024-01-29, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
I Norge är det snart förbjudet. Även om man tror att det är ofarligt finns det ingen anledning att välja ett klart sämre alternativ framför ett bättre.
Klart vettigt. Har du någon källa?
Citera
2024-01-29, 09:16
Bannlyst
36 % har det varit så länge jag minns (och lagat mat).
Citera
2024-01-29, 09:16
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Varför finns det inte starkare grädde än 40%?

Vadå starkare? Fetare kanske du menar. Jag gissar att det klumpar ihop sig i inne i förpackningen om man kör fetare än 40%. Inte lika lätt att hålla en rinnande konsistens.
Citera
2024-01-29, 09:20
Medlem
Citat:

Det är väl sunt att va skeptiskt förvisso. Anledningen är väl att det håller mycket längre men äter man mycket grädde spelar det ju ingen roll såklart
Citera
2024-01-29, 09:23
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det är väl sunt att va skeptiskt förvisso. Anledningen är väl att det håller mycket längre men äter man mycket grädde spelar det ju ingen roll såklart
Men 40-procentig håller ju också länge. I kallt kylskåp uppemot en vecka är min erfarenhet.
Citera
2024-01-29, 09:30
Medlem
Karagen i tester med råttor - ulcerös colit och diabetes och cancer. Köper aldrig lägre än 49 %.
Citera
2024-01-29, 09:32
Medlem
Citat:
Men 40-procentig håller ju också länge. I kallt kylskåp uppemot en vecka är min erfarenhet.

Det gör den säkert men den andra håller väl minst två?

Jaja man får väl göra som man vill.
Citera
2024-01-29, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Karagen i tester med råttor - ulcerös colit och diabetes och cancer. Köper aldrig lägre än 49 %.

40%
Citera
2024-01-29, 09:33
Medlem
Har väl funnits sen evighet typ. Enda skillnaden jag har märkt är att jag upplever 36% tar lite längre tid att vispa.
Citera
2024-01-29, 09:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Har väl funnits sen evighet typ. Enda skillnaden jag har märkt är att jag upplever 36% tar lite längre tid att vispa.

Grejen är ju att 36 % är matlagningsgrädde vilken är till för att ha i såser, grytor etc. Det är den vanliga grädden på 40 % som man ska ha om man ska vispa den.

Denna skillnad på två olika produker som funnits sida vid sida i decennier verkar ha flugit TS helt över huvudet.

Själv skulle jag aldrig få för mig att köpa 36 %.

Undrar om TS noterat att även mjölk kan ha olika procentsatser när det kommer till fett eller om det snart kommer en tråd om att "mjölk alltid har haft 3 % men nu har den 1,5 %, är det shrinkflation"?
Citera
2024-01-29, 09:55
Medlem
bema56s avatar
Citat:
36%-grädden är hälsovådlig, rent av farlig med sina artificiella tillsatser. En gåta att folk frivilligt förgiftar sig själva när det finns 40-procentig riktig vispgrädde. Dessutom är den ofarliga 40-procentiga godare och funkar mycket bättre till allt.
Vilka artificiella tillsatser pratar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in