Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Grejen är ju att 36 % är matlagningsgrädde vilken är till för att ha i såser, grytor etc. Det är den vanliga grädden på 40 % som man ska ha om man ska vispa den.
Denna skillnad på två olika produker som funnits sida vid sida i decennier verkar ha flugit TS helt över huvudet.
Själv skulle jag aldrig få för mig att köpa 36 %.
Undrar om TS noterat att även mjölk kan ha olika procentsatser när det kommer till fett eller om det snart kommer en tråd om att "mjölk alltid har haft 3 % men nu har den 1,5 %, är det shrinkflation"?
Ja, uppenbarligen har jag helt missat att det funnits flera alternativ.
Tidigare fanns det ju en massa skumma "vispgrädds-ersättnings" produkter gjorda av något slags avfall eller vegatabiliska produkter. Det kanske finns idag också. Men gräddhyllan är inte där jag står och grubblar så mycket, utan de gånger det skall till att baka tårta eller lagas goda drycker med vispgrädde så blir det riktiga råvaror.
Jag har också förstått att i USA kan man köpa vispgrädde på sprayburk. Kanske i Sverige också. Men man tappar ju aptiten när man ser sådant!
Nu är jag ju varken matbloggare eller jobbar som kock, så det var bara en reflektion när jag upptäckte 36% grädden. Hade inte noterat den tidigare.