2024-01-29, 10:01
Medlem
En bra tumregel är att köpa ingredienser som är så nära den naturliga råvaran som möjligt. Då blir valet självklart färsk vispgrädde, som dessutom är klart godare.

Karragenan-skiten är såklart inte omedelbart farlig, men hur det påverkar kroppen på lång sikt är svårare att veta.
Citera
2024-01-29, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Det finns fortfarande 40% som är gjord på enbart mjölk. Den 36% innehåller tillsatser (karragenan)och bör undvikas.
36% har funnits länge, mycket oklart varför folk köper den.

Köparna är idioter som räknar procent fett för att inte bli tjocka. Vad är 4% mindre fett??
Karagenan har i studier med råttor/möss i England visat sig ge de stackarn sjukdomar som de inte hade innan.
Citera
2024-01-29, 10:08
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EGH
En bra tumregel är att köpa ingredienser som är så nära den naturliga råvaran som möjligt. Då blir valet självklart färsk vispgrädde, som dessutom är klart godare.

Karragenan-skiten är såklart inte omedelbart farlig, men hur det påverkar kroppen på lång sikt är svårare att veta.

En självklarhet. Dessutom nästan alltid mycket, mycket godare. Köpte nån slags ”milda mat” en gång och hade i en köttfärssås. Totalt oätligt. Ibland undrar jag om folk liksom har lite för låga krav på matupplevelsen i allmänhet nu för tiden. Som om alla nöjer sig med mat som är halvdan och smakar sisådär. Har folk glömt hur riktig husmanskost smakar och hur riktiga råvaror ser ut/doftar/ska smaka?
Citera
2024-01-29, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
En självklarhet. Dessutom nästan alltid mycket, mycket godare. Köpte nån slags ”milda mat” en gång och hade i en köttfärssås. Totalt oätligt. Ibland undrar jag om folk liksom har lite för låga krav på matupplevelsen i allmänhet nu för tiden. Som om alla nöjer sig med mat som är halvdan och smakar sisådär. Har folk glömt hur riktig husmanskost smakar och hur riktiga råvaror ser ut/doftar/ska smaka?

Ja, tror inte folk har koll. Många tycker att msg o andra tillsatser är det godaste som finns, för när det skulle festas till lite extra när de var små, så var det färdigskräpmat som dukades frsm.

Öht är folk helt hopplösa vad gäller mat o dryck. Sockerfobi är vanligt. Minns nåt fårhuvud som frågade på insta om man inte kunde göra vin med mindre socker för socker är ju inte bra.
Citera
2024-01-29, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Grejen är ju att 36 % är matlagningsgrädde vilken är till för att ha i såser, grytor etc. Det är den vanliga grädden på 40 % som man ska ha om man ska vispa den.

Denna skillnad på två olika produker som funnits sida vid sida i decennier verkar ha flugit TS helt över huvudet.

Själv skulle jag aldrig få för mig att köpa 36 %.

Undrar om TS noterat att även mjölk kan ha olika procentsatser när det kommer till fett eller om det snart kommer en tråd om att "mjölk alltid har haft 3 % men nu har den 1,5 %, är det shrinkflation"?

Ja, uppenbarligen har jag helt missat att det funnits flera alternativ.
Tidigare fanns det ju en massa skumma "vispgrädds-ersättnings" produkter gjorda av något slags avfall eller vegatabiliska produkter. Det kanske finns idag också. Men gräddhyllan är inte där jag står och grubblar så mycket, utan de gånger det skall till att baka tårta eller lagas goda drycker med vispgrädde så blir det riktiga råvaror.
Jag har också förstått att i USA kan man köpa vispgrädde på sprayburk. Kanske i Sverige också. Men man tappar ju aptiten när man ser sådant!

Nu är jag ju varken matbloggare eller jobbar som kock, så det var bara en reflektion när jag upptäckte 36% grädden. Hade inte noterat den tidigare.
Citera
2024-01-29, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag har också förstått att i USA kan man köpa vispgrädde på sprayburk.
Spraygrädde är en fantastisk produkt. Kanske inte i maten, dock. Tror jag senast köpte på ICA. https://www.delitea.se/chantibic-spr...spgradde-250ml
Citat:
Ingredienser: VISPGRÄDDE 99% (35% fett), drivgas (N2O, N2), emulgeringsmedel (E 471), stabiliseringsmedel (E 407).
Citera
2024-01-29, 10:20
Medlem
MyJustices avatar
Står på förpackningen .
Om det är 40 ller 36 Procent .
Du kan välja själv vilken du vill köpa
Dock kan du inte köpa 36 procent till
40 procents pris
Citera
2024-01-29, 10:23
Medlem
RadioGaGas avatar
Det hände väl någon gång på 70-talet.
Citera
2024-01-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Folk gillar nog god mat fortfarande men tror många är för lata och bekväma för att tillaga den själva. Istället äter man färdigpacketerad processad mat eller beställer från Foodora (mat som garanterat också innehåller en massa skräp). Tror många är omedvetna om att det är mycket skit i maten de äter.

Sen tror jag folk bara är lite för godtrogna till myndigheter som godkänner vad som får finnas i livsmedel. "Ja men EU har ju godkänt dessa tillsatser, då kan de ju inte vara farliga!" Som om EU 1. skulle sitta på nån gudomlig sanning (de är bara människor precis som oss andra) eller 2. genuint bry sig om människors hälsa. Att studera livsmedels långsiktiga påverkan är oerhört svårt och vi vet egentligen väldigt lite. Därför är det enligt mig det vettigaste att hålla sig till traditionella, rena livsmedel, som beprövats under tusentals år.
Citera
2024-01-29, 10:31
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
36%-grädden är hälsovådlig, rent av farlig med sina artificiella tillsatser. En gåta att folk frivilligt förgiftar sig själva när det finns 40-procentig riktig vispgrädde. Dessutom är den ofarliga 40-procentiga godare och funkar mycket bättre till allt.

Citat:

Håller med. Så mycket skräp i maten idag att man måste läsa innehållsförteckning och göra mer informerade val.
Själv köper jag Coops Änglamark grädde och andra varor i det märket. Det är mycket bättre och Änglamark grädden smakar så som jag minns att den gjorde förr. Dock kortare hållbarhet men det är normalt när den inte innehåller tillsatser.
Citera
2024-01-29, 10:44
Medlem
Barentss avatar
Citat:

Att dricka mjölk som inte är pastöriserad, jag tror den är 4.5% fet är supergott, mina släktingar har en mjölkgård. Men det faller ju på sjukdomar och smittor och att den inte håller lika länge. Så vi får nog acceptera konstgjorda tillsatser.
Citera
2024-01-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Att dricka mjölk som inte är pastöriserad, jag tror den är 4.5% fet är supergott, mina släktingar har en mjölkgård. Men det faller ju på sjukdomar och smittor och att den inte håller lika länge. Så vi får nog acceptera konstgjorda tillsatser.

Det är inga tillsatser i vanliga mjölken du köper på Ica.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in