2024-01-29, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
36%-grädden är hälsovådlig, rent av farlig med sina artificiella tillsatser. En gåta att folk frivilligt förgiftar sig själva när det finns 40-procentig riktig vispgrädde. Dessutom är den ofarliga 40-procentiga godare och funkar mycket bättre till allt.

På vilket sätt? Låter som lite skrämselpropaganda.. Den är tillåten att säljas iaf. Jag använder inga mängder grädde så gillar att den 36%håller mycket längre.
Citera
2024-01-29, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Sjögräs, mig veterligen inte farligt, använder det när jag brygger öl (alltså karragenan, inte grädde). Ja, förstås är grädde väl inte rena hälsokosten till att börja med...

Precis. Godkända tillsatser brukar inte va så farliga.. Nä exakt, fettmängden kanske är ett större problem.
Citera
2024-01-29, 08:51
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Grädde med 36% har funnits i decennier. Det är inget nytt. Det gäller bara att plocka från rätt hylla.

Arla Köket är 36 %.

Arla Ko är 40%.

Båda har funnits hur länge som helst.
Exakt, nu har jag mina huvudsakliga veckoinköp på Willys där jag alltid köper vispgrädde (Garant) "från svenska gårdar" naturligtvis 40%.

Den 36% grädden står på hyllan under.
Citera
2024-01-29, 08:53
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
På vilket sätt? Låter som lite skrämselpropaganda.. Den är tillåten att säljas iaf. Jag använder inga mängder grädde så gillar att den 36%håller mycket längre.

Kör på du, det är ditt liv och din hälsa. Vi andra skippar karragenan-grädden eftersom ämnet bidrar till inflammatoriska tarmsjukdomar, som Crohns sjukdom och ulcerös kolit — vilket är bevisat.
Citera
2024-01-29, 08:58
Medlem
Citat:
Kör på du, det är ditt liv och din hälsa. Vi andra skippar karragenan-grädden eftersom ämnet bidrar till inflammatoriska tarmsjukdomar, som Crohns sjukdom och ulcerös kolit — vilket är bevisat.

Verkar va extremt oklart om man googlar.. Food Pharmacy hävdar det men det är ingen jag litar på. Som sagt är nog mycket mättat fett i sig klart sämre.
Citera
2024-01-29, 09:03
Medlem
Citat:

Hur mycket grädde käkar du då? Äter du det dagligen? Litervis? 🤔
Citera
2024-01-29, 09:04
Medlem
Citat:

Där ser man. Förvärrar helt klart mina magproblem också (IBS, mm).

Nu har jag visserligen slutat äta äkta grädde också, för magen gillar inte den heller. Men den med konsistensgivaren var mycket värre.
Citera
2024-01-29, 09:06
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det stör mig att Arla skriver.

På ingredienser står det dock https://www.arla.se/produkter/arla-k...-36-25dl-8314/

Jag skulle tro att de menar att själva råvaran (grädden) är helsvensk. Utöver den så tillsätter de karragenan för konsistensens och hållbarhetens skull.
För att undvika detta så köper man lämpligen grädde med 40% fetthalt, t.ex Arla Ko!
Citera
2024-01-29, 09:07
Medlem
Googlar man lite och läser källor som inte bara läser influencers skrämsel verkar det tämligen ofarligt. Men det är klart.

Varför kolla vad livsmedelsverket tycker när det finns andra bondfångare och influencers?
Citera
2024-01-29, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Verkar va extremt oklart om man googlar.. Food Pharmacy hävdar det men det är ingen jag litar på. Som sagt är nog mycket mättat fett i sig klart sämre.

Litar inte heller på dem. Dock är mättat fett hur grymt som helst, särskilt talg och smörolja/ghee. Fröoljorna är rena inflammationsbomberna. Men det är väl en annan diskussion.
Citera
2024-01-29, 09:11
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Varför finns det inte starkare grädde än 40%?
Citera
2024-01-29, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag skulle tro att de menar att själva råvaran (grädden) är helsvensk. Utöver den så tillsätter de karragenan för konsistensens och hållbarhetens skull.
Förstår hur de menar, sedan anser jag inte att det är okej. Det handlar om att luras.
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
För att undvika detta så köper man lämpligen grädde med 40% fetthalt, t.ex Arla Ko!
Självklart, och gärna från andra än Arla. Brukar köra med Garants 40% från Willys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in