2024-01-30, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
+ hundratals andra informativa sidor för den som fortfarande tycker det verkar nyttigt med torkade alger som extraherats med hjälp av bensin till en gelésörja som därefter blandas med riktig grädde.
Du får gärna citera påståendet gällande bensin. Och givetvis även länka.

Det innebär inte att du ska googla åt mig, utan att du ska verifiera det du påstår.
Citera
2024-01-30, 07:21
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du får gärna citera påståendet gällande bensin. Och givetvis även länka.

Det innebär inte att du ska googla åt mig, utan att du ska verifiera det du påstår.

Jag behöver inte verifiera fakta som är allmänt kända och hör till allmänbildningen. Extraktionsbensin, dvs hexan, C6H14, används dessvärre flitigt inom livsmedelsindustrin, det vet du väl?

Inte bara till att göra de torkade algerna i 36%-grädde till en geléartad sörja utan också massa annat. Vill man inte äta rester av detta hälsovådliga lösningsmedel kan man med fördel undvika olika lättmargariner och soyaprodukter — där processen att avlägsna lösningsmedlet genom uppvärmning är särskilt ineffektiv. Dvs en påtaglig mängd extraktionsbensin finns kvar i livsmedlet som säljs.
Citera
2024-01-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det hela är ju skitenkelt och självklart om ni tänker efter.

Det finns ett 100% naturligt livsmedel. Grädde, som rinner direkt ur en ko. Inget tillagt, inga extra kemikalier, inget manipulerande.

Varför i helvete då välja en sorts hybrid av den rena naturprudukten grädde där det blandats i en slemmig gelé framställd av torkade alger? Algslemmet har inte i grädden att göra, människan har konsumerat grädde i årtusenden utan inblandning äcklig alg-gelé, det bör man fortsätta med.

Vad är det för konstiga kor du har som mjölkar grädde?

Vi med vanliga djur måste använda en separator för att separera grädden från skummjölken - dvs manipulera den.

Dessutom måste all grädde som säljs i Sverige vara pastöriserad - dvs ännu mer manipulerad och kemiskt förändrad.
Citera
2024-01-30, 12:52
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vad är det för konstiga kor du har som mjölkar grädde?

Vi med vanliga djur måste använda en separator för att separera grädden från skummjölken - dvs manipulera den.

Dessutom måste all grädde som säljs i Sverige vara pastöriserad - dvs ännu mer manipulerad och kemiskt förändrad.
Jaja, märka ord. Poängen var naturligtvis att grädden kommer från kon och inte från havsbotten i Atlanten som bluffgrädden 36% delvis gör.

Snabb uppvärmning av mjölken till 72 grader och därefter snabb nedkylning betraktar jag inte som någon särskilt grov manipulation. Görs ju dessutom av hälsoskäl så det kan man knappast gnälla över.
Citera
2024-01-30, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Alltså är det inte naturlig komjölk som säljs som "mjölk", vilket är det jag kommenterade när någon föreslog så naturliga varor som möjligt.
Finns ju ”gammal-dags” mjölk, den brukar jag köpa och är helt klart godast och just den jag köper på min lokala Ica affär står på det att den innehåller 2,9-3,”någonting minns inte exakt” procent. Dock några kronor dyrare men de kan den vara värd
Citera
2024-01-30, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Men varför krångla till det alls?

Det enklaste sättet att bereda grädde med mindre fett torde vara att bara hälla upp lite mindre grädde. Inte nog med att 0,9dl 40%-grädde innehåller mindre fett än 1dl 40%-grädde, det är till och med så att 0,9dl 40%-grädde innehåller lika mycket fett som 1dl 36%-grädde.

Dessutom går 0,9dl 40%-grädde lika bra att vispa som 1dl 40%-grädde.
Amen lugn nu, riktigt så går väl inte o räkna? De är väl som att säga att en 50cl 3,5a öl är lika mycket alkohol som en 33cl 5,2a öl? Så kan man ju inte räkna
Citera
2024-01-30, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drmurder
Amen lugn nu, riktigt så går väl inte o räkna? De är väl som att säga att en 50cl 3,5a öl är lika mycket alkohol som en 33cl 5,2a öl? Så kan man ju inte räkna

Det kan man absolut. När det gäller vispgrädde är smaken och konsistensen viktigare än mängden, och då är det 40%-grädden som gäller. Om man av någon anledning vill ha mindre fett så är det i praktiken en mindre mängd grädde man vill ha.

Och det finns analogier även till alkoholen. Om man av någon anledning vill bli maximalt kissnödig väljer man 3,5%-ölen, precis som man väljer alggrädden om man tycker att mängden grädde är viktigare än hur den smakar.
Citera
2024-01-30, 16:19
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drmurder
Finns ju ”gammal-dags” mjölk, den brukar jag köpa och är helt klart godast och just den jag köper på min lokala Ica affär står på det att den innehåller 2,9-3,”någonting minns inte exakt” procent. Dock några kronor dyrare men de kan den vara värd
Den är godare! Särskilt till morgonflingor, som är nästan det enda jag använder mjölk till, och i kaffet.

Men spenvarm dagsfärsk komjölk på en bondgård är lika len som grädde 36%.
Citera
2024-01-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Den är godare! Särskilt till morgonflingor, som är nästan det enda jag använder mjölk till, och i kaffet.

Men spenvarm dagsfärsk komjölk på en bondgård är lika len som grädde 36%.
De faktiskt exakt samma här, bara i flingor o kaffet mitt ”med lite söt pastöriserad mjölk 🤤”, drack mycket mjölk när jag var liten grabb o då hade man ju älskat den mjölken
Citera
2024-01-30, 20:56
Medlem
Vem0ths avatar
Svaret på frågan: För att folk är så skitnödiga över både pris och hållbarhet.

Färsk vispgrädde har alltid 40% fetthalt och 9(förut 7) dagars hållbarhet.

Men när det är kampanjvecka och folk har inte planerat att använda vispgrädden förrän 2-3 veckor senare känner sig blåsta och kränkta därmed köps inte någon vispgrädde. Eftersom vispgrädde kostar så mycket, så vill man inte köpa det.

In kommer högpaströriserad vispgrädde som blandas med en restprodukt(kärnmjölk) och därmed kostar den mindre och håller längre. Den skitnödige kunden blir glad över att få en skitprodukt bara för att den möter deras krav. Nu kan man köpa 8-10 paket när det är kampanjpris!

Där har ni svaret på varför det finns 36% vispgrädde.
Citera
2024-01-31, 12:17
Medlem
Ambelains avatar
Det är ju nu, för högst en månad sedan eller nåt sånt, som alla gräddsorterna - förutom den röda (Skånemejeriernas vanliga röda pkt) sänkte från 38% ner till 36%.

Bara den röda (och deras Eko-variant) har kvar 40%.

Men prisskillnaden är bara 2, 3 kronor så det är inte extremt.
Men ändå.

Bissart vara att Alla andra märken, som tidigare var 38 som sagt nu alla gick ner till 36.

Men det är ju som jag förutspådde för ett tag sedan, att det pågår en smygkampanj med att återetablera en tydlig klassmarkör bland livsmedel.
Där det "billiga" är av sämre kvalitet, och det "dyra" - som kommer bli bara dyrare och dyrare - kommer att vara av bra kvalitet, och "Äkta."

Anledningen är ju för att det ska synas tydligare att man "har råd att unna sig, " och alltså att man då tillhör den "övre delen av samhällsskiktet".

SÅ var det ju inte innan, då även billighetsvaror kunde hålla en hög lägstakvalitet.
Det var ju något handlarna brukade känna stolthet över, att kunna tillhandahålla även billigt för de som inte hade råd, utan att kvaliteten skulle bli lidande för det.

Nu är det på väg ut, bort.
Nu är vi på väg in i det gamla klassamhället igen.
Det ska Märkas att man har råd.
Det ska Löna Sig att betala lite mer.

Och fattigfan ska verkligen inte få lov att ha råd att handla bra kvalitet - för varför ska man ens anstränga sig i livet då, om man inte kan få se att man "har Råd."
Citera
2024-01-31, 15:26
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det är ju nu, för högst en månad sedan eller nåt sånt, som alla gräddsorterna - förutom den röda (Skånemejeriernas vanliga röda pkt) sänkte från 38% ner till 36%.

Bara den röda (och deras Eko-variant) har kvar 40%.

Men prisskillnaden är bara 2, 3 kronor så det är inte extremt.
Men ändå.

Bissart vara att Alla andra märken, som tidigare var 38 som sagt nu alla gick ner till 36.

Men det är ju som jag förutspådde för ett tag sedan, att det pågår en smygkampanj med att återetablera en tydlig klassmarkör bland livsmedel.
Där det "billiga" är av sämre kvalitet, och det "dyra" - som kommer bli bara dyrare och dyrare - kommer att vara av bra kvalitet, och "Äkta."

Anledningen är ju för att det ska synas tydligare att man "har råd att unna sig, " och alltså att man då tillhör den "övre delen av samhällsskiktet".

SÅ var det ju inte innan, då även billighetsvaror kunde hålla en hög lägstakvalitet.
Det var ju något handlarna brukade känna stolthet över, att kunna tillhandahålla även billigt för de som inte hade råd, utan att kvaliteten skulle bli lidande för det.

Nu är det på väg ut, bort.
Nu är vi på väg in i det gamla klassamhället igen.
Det ska Märkas att man har råd.
Det ska Löna Sig att betala lite mer.

Och fattigfan ska verkligen inte få lov att ha råd att handla bra kvalitet - för varför ska man ens anstränga sig i livet då, om man inte kan få se att man "har Råd."

På min ära en hisnande teori att klassamhället är på väg att pådyvlas befolkningen via grädden. Stupar möjligen på att alg-grädden haft en fetthalt på 36% i årtionden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in