2024-01-29, 06:32
Medlem
Tiden bara flyger iväg utan att man märker det.

Nu är vispgrädden plötsligt 36% fett (i alla fall Arlas). När hände det?
Det har ju "alltid" varit 40% fett? Eller minns jag fel?

Är de "shrinkflation" eller är det plötsligt brist på fett i mejeriets näringskedja? Behövs det plötsligt mer fett i andra produkter?
Citera
2024-01-29, 06:43
Medlem
sebastian66s avatar
Det känns som att det måste vara fusk på något sätt. Istället för att höja priset så drar man ner på procenten kanske. Det känns som att det är en klassiker så att folk inte kommer att klaga.
Jag tror att detta är ett vanligt system idag.
Citera
2024-01-29, 06:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan

Är de "shrinkflation" eller är det plötsligt brist på fett i mejeriets näringskedja? Behövs det plötsligt mer fett i andra produkter?

Grädde med 36% har funnits i decennier. Det är inget nytt. Det gäller bara att plocka från rätt hylla.

Arla Köket är 36 %.

Arla Ko är 40%.

Båda har funnits hur länge som helst.
Citera
2024-01-29, 06:48
Medlem
ps870s avatar
Det finns fortfarande 40% som är gjord på enbart mjölk. Den 36% innehåller tillsatser (karragenan)och bör undvikas.
36% har funnits länge, mycket oklart varför folk köper den.
Senast redigerad av ps870 2024-01-29 kl. 07:12.
Citera
2024-01-29, 06:49
Medlem
Galejans avatar
30-36% duger till det mesta, det är inte så noga. Däremot, ska man göra en Jansson så är 40% minimum.
Citera
2024-01-29, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Det finns fortfarande 40% som är gjord på enbart mjölk. Den 36% innehåller tillsatser (karragenan)och bör undvikas.
36% har funnits länge, mycket oklart varför folk köper den.

Är det farligt? Jag köper oftast den 36% eftersom den har längre hållbarhet men har noterat att den innehåller ngt konstigt. Men jag är inte så rädd för det..
Citera
2024-01-29, 08:27
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan

Jag köper norrmeijerier vispgrädde, den är då 40%.
Citera
2024-01-29, 08:40
Medlem
Nicholassarkozys avatar
36% innehåller karragenan för att behålla konsistensen på den. Den är även högre pastöriserad och då går det inte att få en högre fetthalt utan risk för klumpbildning eller stt den skär sig i sin förpackning.

40% är billigare att tillverka, det är samma grundprodukt som åker i båda förpackningarna. Dock är den dyrare då den har kortare hållbarhet och måste produceras dagligen, medans 36% och allt under det kan man slänga ihop en gång i veckan.

Självklart är 40% grädde det man ska välja, allt annat är fusk anpassat för en lättlurad marknad.
Citera
2024-01-29, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Är det farligt? Jag köper oftast den 36% eftersom den har längre hållbarhet men har noterat att den innehåller ngt konstigt. Men jag är inte så rädd för det..

Fakkar upp magen på mig.
Citera
Medlem
Månsans avatar
36%-grädden är hälsovådlig, rent av farlig med sina artificiella tillsatser. En gåta att folk frivilligt förgiftar sig själva när det finns 40-procentig riktig vispgrädde. Dessutom är den ofarliga 40-procentiga godare och funkar mycket bättre till allt.
Citera
Medlem
Det stör mig att Arla skriver.
Citat:
Symbolen med den blågula gräddkannan garanterar 100 procent svensk grädde.

På ingredienser står det dock
Citat:
Pastöriserad GRÄDDE, stabiliseringsmedel (karragenan).
https://www.arla.se/produkter/arla-k...-36-25dl-8314/
Citera
2024-01-29, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a

Sjögräs, mig veterligen inte farligt, använder det när jag brygger öl (alltså karragenan, inte grädde). Ja, förstås är grädde väl inte rena hälsokosten till att börja med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in