Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
På min ära en hisnande teori att klassamhället är på väg att pådyvlas befolkningen via grädden. Stupar möjligen på att alg-grädden haft en fetthalt på 36% i årtionden.
Du kanske int har svenska som ditt modersmål, så jag behöver kanske upprepa mig för att du ska förstå.
Dvs de gräddsorter som tidigare, för kanske bara en månad sedan, hade alla haft en fetthalt över 36%, och jag nämnde särskilt en sort som hade 38%.
Sen avslutade jag med att skriva att alla (samtliga alltså, "all" på engelska") hade sänkts till 36%.
Jag vet inte vilka sorter som hade 36% innan, för jag brukar aldrig köpa sådant som kallas "matlagningsgrädde" (som ju alltid funnits med flera olika fetthalt, från bara litet till lite mer).
Den enda som har kvar 40 är Skånemejeriernas gamla vanliga, med röd färg på kartongen.
Jag skrev alltså om den vanliga grädden.
---
Så, nu när du fått lov att leka duktig kanske du känner dig stolt och nöjd och kan återgå till normal läsförståelse.
Och nej, det är inte bara grädden som jag utgår från. Grädden är bara en i raden av ett stadigt stigande antal förändringar på pris- och kvalitetsutbudet.
Vanligtvis så försöker man lite dölja detta med sk nyspråk, där man börjat kalla vissa varor för "Premiumvaror."
Det är de varor som alltså blivit dyrare (med bibehållen kvalitet).
40%-ig vispgrädde ska alla även den läggas till den växande "Premium-högen."
Det brukade vara samma som "vanlig grädde", och var inte något märkvärdigt.
Nu är det märkvärdigt, oavsett vad du vill tro eller inte tro.
Det är alltså inte Jag som hittat på det här med "Premium-tillägget."
T.o.m. toapapper har fått se hur tidigare billighetsvaror (men med god kvalitet, såsom det brukade vara) i vissa fall blivit ommärkta till "Premium."
Man tycker alltså att kvaliteten var för hög för fattighjon.
Fattigt folk ska inte ha råd att köpa saker av "bra" kvalitet.
Du kanske aldrig varit ute i världen och rest?
Men om du hade det så hade du ju vetat om att det inte är ovanligt i tex Storbritannien och USA med helt jävla hopplöst utbud för billighetsutbudet. Kvaliteten är så löjlig att det ofta inte ens kan användas.
Syftet är, som jag förklarade för dig, att låta det se ut som att man "har råd med kvalitet" som medelklasskonsument.
För man har råd att välja bort "billighetsskräpet."
Det får en att känna sig bättre än vad man är, rikare än vad man är. särskilt när man ser hur "Trashigt folk" är tvungna att hålla till goda med det billiga skitet.
Då känner man sig bra, som sagt.
Och Ändå har man (som medelklasskonsument) inte Vunnit något.
För det normala före denna "reform" var ju att helt normala varor hade tillräcklig kvalitet. Grädde är grädde liksom. Och så var det ju alltid.
Inte nu, längre ...