Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Du vill gå från allmän otillförlitlighet hos målsäganden till att det är låg sannolikhet för att hon talar sanning om vad som hände i initialskedet. Jag anser inte man riktigt kan göra det och sätta ett sannolikhetsvärde på hennes utsaga om hon sa nej eller inte. Sannolikhet handlar om stora samband och är kan oftast inte appliceras på ett enskilt fall eller med stor försiktighet - se t.ex. debatten här om falska anmälningar. Även om hon i stort nu skulle ljuga om saker för att stärka sin sak innebär det inte automatiskt att hon ljuger om allt.
Nej, hon behöver inte ljuga om allt. Men om vi har ett fall där man kan styrka att målsägande ljuger om den bakomvarande relationen, ljuger om omständigheterna kring inbjudan OCH ljuger om omständigheterna under själva händelsen är det väl högst rimligt att säga att "hennes berättelse är osannolik"? Jag har svårt att se vad mer som behövs?
Citat:
Dessutom behöver som sagt inte alla felaktiga utsagor bero på lögn. Människor omtolkar fakta utifrån känslor och minns fel osv. Hennes upplevelse av att inte varit med frivilligt och att av ha sagt tydligt nej måste inte motsvaras av att hon verkligen var tydlig. Det finns alla möjligheter. Hon kan ha sagt nej rätt tydligt men den tilltalade kan ha rationaliserat det till att det inte förekom något nej.
Där håller jag med dig. Det går inte riktigt att veta hur det där samspelet kring samtycket gick till om man inte var där.
Men det är inte riktigt de lögnerna jag pratar om. Jag menar att det går att styrka att målsägande:
1) Var intresserad av V innan händelsen
2) Bjöd in honom av andra anledningar än hon säger
3) Medvetet undanhöll för Polisen att hon red V
Om man ljuger om dessa tre centrala punkterna så vill jag argumentera för att det är rimligt att anta att hon även ljuger om våldtäkten som helhet. I annat fall gör hon sig själv en riktig björntjänst genom att göra dessa påståenden. Om man applicerar "a reasonable persons standard": Vem ljuger om dessa saker om man verkligen har blivit våldtagen? Den enda anledningen jag kan se till detta om hon verkligen blivit våldtagen är att hon överdriver i syfte att verkligen tillse att han åker dit. Och det känns inte riktigt rimligt, hon borde liksom förstå att det här är allvar och att det är viktigt att tala sanning när man kommer med sådana här anklagelser. SPECIELLT om de är sanna. Men ja, allt är möjligt.
Citat:
Jag förmodar att du tycker det är ett sätt att inte ta tillräcklig ställning mot uppenbara inkonsekventa och lögnaktiga saker i hennes framställning, men jag håller mig till det rimliga tvivel alla borde känna till vems historia som är korrekt eftersom det är en alldeles för svår uppgift att utifrån parternas utsaga deducera fram vad som egentligen inträffat här.
Du förmodar helt korrekt och jag håller inte med
Och eftersom du nämner "rimligt tvivel" så vill återigen betona att jag
inte för tesen att falsk tillvitelse går att styrka i lagens mening. Det bör också poängteras att hans historia inte automatiskt blir korrekt för att hennes är osannolik. Den tycks dock vara ganska sanningsenlig med tanke på att det finns ett antal skribenter här som inte direkt tolkar V välvilligt, men det värsta de hittat att slå honom på fingrarna med är att han kallar ett nattlinne för tröja och berättar om avklädningen i fel ordning vid ett tillfälle.
Citat:
Du kunde tagga ned lite och lita mer på tyngden i dina argument i sig och inse det relativt meningslösa i att försöka få meningsmotståndare eller läsare att acceptera att dina argument är bättre eller lyckas få de andra att se dumma ut och avslöja deras lögner.
Jag håller faktiskt helt med. Det är bara oerhört svårt för mig. Jag har för avsikt att alltid vara ärlig och genomtänkt med vad jag skriver och vill (eller för att vara helt ärlig:
förväntar mig) att andra ska göra likadant. Mot den bakgrunden upplever jag det oerhört frustrerande när jag får samma halmgubbe-attack och samma osammanhängande argument 50 ggr på raken, eller att man t o m förnekar något som står tydligt i svart och vitt. Det är för mig nästan omöjligt att tro på att sådant framförs med någon som helst ärlighet.
Men det är helt klart nånting för mig att tänka på framöver.
Citat:
det man kan fundera på är hur det kommer sig att våra domstolar resonerar på liknande sätt om målsägandens ointresse för sex med den tilltalade
I det här specifika fallet tycks det bero på att advokaten inte har ifrågasatt MÄ tillräckligt utifrån uppgifterna i fup. Hade så skett borde det ha framgått tydligare av domen. Men det är svårt att veta säkert utan att lyssna på själva rättegången, det är ju möjligt att domen helt enkelt är dåligt skriven.