2024-01-19, 11:12
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatlingGunnar
Har du läst Processen av Kafka? 🤣

Nej, tyvärr. Känner mycket väl till boken men det har aldrig blivit av.

Vad är det för parallell du vill dra till detta ärende?
Citera
2024-01-19, 11:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Förarbetena dividerar fram och tillbaka kring vilka krav som är lämpliga att ställa för att samtycke ska vara bekräftat, men den slutgiltiga lagtexten som jag citerade är tydlig.

Men snälla. Du kan inte bara titta på lagtexten och tro att du kan avgöra hur en bestämmelse ska tillämpas. Juridik är bedömning och förarbetena är oerhört viktiga när det kommer till tillämpning.

Citat:
Deltagande ska vara frivilligt, och i bedömningen av graden av frivillighet skall särskilt beaktas samtycke uttryckt i ord, handling eller dylikt. Att påstå att man kan ge samtycke implicit vore att kullkasta hela frivillighetsrekvisitet.

Trams. Det finns inte ens någon objektiv gränsdragning mellan explicit och implicit kommunikation. Det är en gråskala.
Citera
2024-01-19, 11:35
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tror att MÄs kompis har rötter från Polen, och man ser också att MÄ har ett betydligt bättre mess-språk.
Men mess-språket för oss äldre låter rätt ointelligent. När jag kikar på dotterns (som är en A-student) mess både med mig och ibland när hon visar messtrådar med kompisar så ser det faktiskt helt hjärndött ut. Tyvärr så kan ju skrivförmågan också begränsas och inskränkas med AI, vilket är ett vanligt inslag sen några år i studenvärlden.
Jag drog mest slutsatsen om öst-bakgrund utifrån att en annan kamrat hette Andrej eller dylikt, utöver polskan.

Vad gäller mess-språk så är det högst sannolikt att tragisk grammatik kan vara norm i just det sammanhanget, motsv. slang. En börjar väl bli gammal och gnällig…
Citera
2024-01-19, 11:45
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men snälla. Du kan inte bara titta på lagtexten och tro att du kan avgöra hur en bestämmelse ska tillämpas. Juridik är bedömning och förarbetena är oerhört viktiga när det kommer till tillämpning.
Ska man vara krass är det endast praxis som räknas, och då sitter vi med facit i just detta fall.

Hänvisa gärna till de stycken du menar motsäger min tolkning.

Citat:
Trams. Det finns inte ens någon objektiv gränsdragning mellan explicit och implicit kommunikation. Det är en gråskala.
Vad tror du själv att lagstiftaren avser med att särskilt beakta samtycke uttryckt i ord, handling eller dylikt, om inte att lägga vikt vid explicit kommunikation?

Hur köper man en korv implicit? Skaffar ett mobilabonnemang implicit? Röstar på stämma implicit?
Citera
2024-01-19, 11:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joaki129j
Detta var mailet jag fick från Hovrätten i Västra Sverige.

" Vi har bara ett mål ang. överklagande av häktning med det angivna målnr från Göteborgs tingsrätt. Det är Ö 6797-23 och det är avslutat den 9 november 2023. Något annat överklagande har inte kommit till hovrätten"

Killen har inte överklagat domen verkar det som? Eller tolkar jag det fel?

Killen borde ha överklagat domen senast den 17e januari. Det var i förrgår, kanske hade tingsrätten ännu inte skickat det vidare till hovrätten när du begärde ut informationen, eller så kanske det var skickat men ännu inte registrerat hos hovrätten. Begär ut dagboksbladet från tingsrätten så ser du om det har inkommit något överklagande. Det vore extremt märkligt om Viking inte överklagade denna domen. Han har goda chanser att bli friad.
Citera
2024-01-19, 12:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Ska man vara krass är det endast praxis som räknas,

Nej, inte endast praxis. Och avsett så är ju praxis ett resultat av just lagens motiv, så du gör min poäng åt mig.

Citat:
och då sitter vi med facit i just detta fall.

Trams, en tingsrättsdom är inte vägledande praxis.

Citat:
Hänvisa gärna till de stycken du menar motsäger min tolkning.

Innan jag börjar citera från förarbetena så vill jag att vi ska vara överens om att de är vägledande för lagens tillämpning. Varför ska jag ge dig något du tror är betydelselöst?

Citat:
Vad tror du själv att lagstiftaren avser med att särskilt beakta samtycke uttryckt i ord, handling eller dylikt, om inte att lägga vikt vid explicit kommunikation?

Både explicit och implicit kommunikation, såklart, det trodde jag var tydligt?

Jag noterar nu för övrigt att du gått från "endast" explicit kommunikation till "lägga vikt vid" explicit kommunikation. Du får gärna bestämma dig var du står.

Citat:
Hur köper man en korv implicit? Skaffar ett mobilabonnemang implicit? Röstar på stämma implicit?

Tror du att ett ett gäng falska analogier ska övertyga någon? Kom igen nu, bättre kan du.
Citera
2024-01-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snedsneglare
Och min poäng är att om du hävdar att tio falska beskyllningar över mer än ett års tid, jämfört med hur många våldtäkter som anmälts totalt eller ens gått till fällande dom under samma tid, är "väldigt mycket" så är det för att du inte förstår ords betydelse eller för att tio är det högsta tal du kan räkna till.

Lägg av nu, dit makalösa flane.

Även om vi skulle gå på dina lågt påstådda siffror på bara 5% så är nästan 500 st per år definitivt vad som klassas som vanligt.
Det vägs nämligen INTE mot antalet anmälda våldtäkter, även om du i din djupt rotade ohederlighet försöker hävda det.

Så, återigen:

Citat:
Sidan 72
Genomgången tyder alltså på att lite mindre än hälften av anmälningarna inte har potential att klaras upp som fullbordad våldtäkt, eller en mycket liten potential, oavsett hur bra polis och åklagare arbetar. Det gäller formellt felaktiva anmälningar, anmälningar om sådant som med stor sannolikhet inte hänt, anmälningar där det saknas möjligheter att knyta antingen ett offer eller en gärningsperson till brottet, eller ärenden där det anmälda inte är en våldtäkt i juridisk mening.

När det gäller kategorin ”utredningen väcker tvivel” är det svårt att se att dessa ärenden, annat än i undantagsfall, skulle ha en potential att leda till åtal genom bättre utredningsinsatser eftersom brist på bevis sällan är huvudskälet till nedläggningen. Huvudskälet är i stället att åklagaren bedömer att den händelse, som målsäganden berättar om, inte når upp till rekvisiten för en våldtäkt. Det kan i och för sig i en del fall finnas outnyttjade möjligheter att samla in ytterligare bevisning som styrker vad som hänt. Men om målsägandens egen berättelse inte når upp till rekvisiten hjälper det sällan med mer bevis.

https://bra.se/download/18.62c6cfa21...n_till_dom.pdf

Vänligen håll käften nu.
Citera
2024-01-19, 12:34
Medlem
flashmaners avatar
Då kan jag meddela att Vikings överklagande inkom till tingsrätten den 15e januari, och han meddelar också då att han kommer att ha en ny advokat inför hovrättsförhandlingen.

Han riktar också mycket allvarlig kritik mot sin försvarare som om den stämmer bör kunna rendera henne en varning från advokatsamfundet, om Viking anmäler henne dit, vilket han bör göra IMO.

VIking har alltså själv personligen skickat in en överklagan, av rädsla för att hans advokat inte kommer göra det i tid. Mycket ovanligt. Sedan kommer ett överklagande från hans advokat dagen efter, sannolikt efter att hon fått besked om att Viking själv skickat in ett överklagande. Hennes överklagande är extremt kort med minimal formalia. Något som styrker de anklagelser Viking har om hennes tillkortakommanden i hans fall.
Senast redigerad av flashmaner 2024-01-19 kl. 12:41.
Citera
2024-01-19, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Då kan jag meddela att Vikings överklagande inkom till tingsrätten den 15e januari, och han meddelar också då att han kommer att ha en ny advokat inför hovrättsförhandlingen.

Han riktar också mycket allvarlig kritik mot sin försvarare som om den stämmer bör kunna rendera henne en varning från advokatsamfundet, om Viking anmäler henne dit, vilket han bör göra IMO.

Bra. Detta är en rättsskandal och politisk dom. Vad för kritik riktar han mot sin advokat om man får fråga?
Citera
2024-01-19, 12:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Bra. Detta är en rättsskandal och politisk dom. Vad för kritik riktar han mot sin advokat om man får fråga?

Jag står numera på Vikings sida i detta, även om jag känner för kvinnan om hon verkligen inte ville detta. Men det som skett är inte fog nog att utsätta Viking för det han utsatts för, det är min bestämda uppfattning.

Så här kommer hans överklagande i sin helhet, så att folk kan förstå varför han blev fälld trots det mycket bristfälliga bevisningen i fallet. Och varför det är viktigt att han byter advokat, som jag påtalat redan tidigare. Han har som sagt goda chanser att frias om han bara får adekvat försvar.

Citat:
Jag är oskyldig och vill frikännas från åtalet och skyldighet att betala skadestånd.
Överklagan kommer att kompletteras av en advokat när jag har en ny.
Jag vill även byta min offentliga försvarare då jag ej har något förtroende för Atanya Filipes. Att jag inte
har något förtroende beror på många olika faktorer, men att några viktiga delar är att hon aldrig
förberrede mig inför rättegången (Hon hävdade att jag inte behöver förberedas då jag endast behöver
tala sanning för att frias, vilket hon inte är oerfaren nog att tro på). Att hon i tingsrätten avstod från att
ställa frågor till både vittnen och målsägande om delar av deras historier som behövde ifrågasättas,
utan någon förklaring. Vid tingsrätten är det första hon gör också att vända sig till mig och fråga vart
saker står i förundersökningsprotokollet, vilket styrker mina misstankar om att all information hon
hade koll på från protokollet är det som jag gav till henne medans jag satt i häktet. Att hon är alldeles
för svår att få kontakt med, och aldrig hör av sig när hon säger att hon ska göra det. Jag sattes på fri fot
den 27:e då ingen i min familj var i göteborg, utan telefon och pengar, utan kontakt med henne, och
utan någon som helst hjälp att ta mig hem. Hon har även vid flera tillfällen givit mig information som
inte stämmer, bland annat att vid en överklagan kan man ej begära att ställa nya frågor till vittnen
eller målsägande.
Jag vet inte om hon har lämnat någon överklagan då jag ej har fått tag på henne efter många försök,
och är rädd för att hon ej kommer att lämna in den i tid, eller överhuvudtaget.
Detta är ett alvarligt brott som jag har blivit anklagad för. Mitt liv står på spel, och jag vill inte ha en
advokat som antingen inte vill, eller inte har tid att hantera mitt fall.
Jag har pratat med flera andra advokater, och har andra alternativ som jag vill ha istället.
Citera
2024-01-19, 12:51
Medlem
flashmaners avatar
Som jag trodde.

Av tingsrättens dagboksblad framgår att Vikings advokat fick Vikings överklagan tillskickad sig innan hon själv inkom med överklagan.

Det är ytterst beklämmande att hon har så dålig kontakt med sin klient att han inte ens vet om hon kommer att skicka in ett överklagande eller inte. Och när hon väl inkommer med ett överklagande så är det så maximalt tunnt på bara några rader, helt utan några specifika detaljer om Vikings mål.
Citera
2024-01-19, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joaki129j
Detta var mailet jag fick från Hovrätten i Västra Sverige.

" Vi har bara ett mål ang. överklagande av häktning med det angivna målnr från Göteborgs tingsrätt. Det är Ö 6797-23 och det är avslutat den 9 november 2023. Något annat överklagande har inte kommit till hovrätten"

Killen har inte överklagat domen verkar det som? Eller tolkar jag det fel?

Överklagande av tingsrättsdom skickas till tingsrätten, som diarieför och skickar överklagan vidare till hovrätten.

Hovrätten kanske inte har hunnit registrera det än, överklaganden kollar man lämpligast dagen efter den deadline som anges på sista sidan i tingsrättsdomen, och den frågan om det är överklagat ställer man alltså bäst till tingsrätten.
Senast redigerad av Religionsforumet 2024-01-19 kl. 12:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in