2023-12-01, 09:15
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Så du luftar inte med motorn igång så du har tryck och temp? Uppförslut? 🤣

Hos BMW står det i deras serviceanvisningar att bilen ska luta över 45 grader när systemet luftas för att få ut all luft. Osäker dock om det menas uppför eller nedför. Givetvis med motorn igång. Inget jag har hittat på själv utan jag har en bekant som jobbar där som har berättat det.
Citera
2023-12-01, 09:57
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Hos BMW står det i deras serviceanvisningar att bilen ska luta över 45 grader när systemet luftas för att få ut all luft. Osäker dock om det menas uppför eller nedför. Givetvis med motorn igång. Inget jag har hittat på själv utan jag har en bekant som jobbar där som har berättat det.

Ok, tror dig. 👍🏻
Citera
2023-12-01, 10:00
Medlem
Citat:
45 grader är sjukt mycket. Kan nästan tänka mig att risken är stor att bilen välter då. Finns det någon information om vid hur stor vinkel man får ha bilen i?

Hur som, länk och citat, annars har jag svårt att tro dig.
Citera
2023-12-01, 10:54
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
45 grader är sjukt mycket. Kan nästan tänka mig att risken är stor att bilen välter då. Finns det någon information om vid hur stor vinkel man får ha bilen i?

Hur som, länk och citat, annars har jag svårt att tro dig.

Knappast välter, det handlar in om att den ska tippas på sidan utan att kylaren ska hissas högt.
BMW brukar inte lägga ut sina servicemanualer publikt så det är svårt att hitta denna info officiellt men det kanske finns någon BMW-meck här som kan verifiera det? Sen håller jag med om att 45 grader är extremt mycket, det kanske räcker med 20 grader men på tyskt manér har man tagit i ordentligt för att vara säker.
Citera
2023-12-01, 11:18
Bannlyst
Citat:
Idioter finns det gott om...får man inte ut den fuktiga luften så uppstår imma och fuktig luft är både kall och icke önskvärt om man ska få upp temperaturen. Återcirkuleringen är främst för att stänga ute avgaser.
https://www.volvocars.com/se/support...a8015108338dc3

Jag har ACC och den sköter då detta själv. Stänger aldrig av den.

Många kallstartar bilen och drar upp tempen på max och fläkten likaså "för att den ska bli varm snabbare". Fel. Låt automatiken göra detta. Den är konstruerad för det.
Eller så använder man AC det är samma procedur på sommaren för att kyla bilen snabbare. Man lär sig något nytt varje dag. Var tacksam istället att jag lär dig.
Citera
2023-12-01, 11:26
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Eller så använder man AC det är samma procedur på sommaren för att kyla bilen snabbare. Man lär sig något nytt varje dag. Var tacksam istället att jag lär dig.

Men va fan ge dig nu! Det är bara att Googla, det här är inget jag diktat upp:
https://www.mainstreetmechanic.com/m...hat-does-it-do

För att få kyla vill man få bort fukten i luften, det är det AC:n gör. Är det riktigt varmt i bilen kan det vara bra att tillfälligt köra återcirkulation. Eller i tunnlar eller köer. Den ska inte användas annars.
Citera
2023-12-01, 11:45
Medlem
J.EnochPowells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Dieselvärmare och bensinvärmare är ju en trevlig uppfinning. Gärna fjärrstyrd.
Skönt att komma ut till en ljummen kupé och isfria rutor.

Det är nog utan konkurrens det trevligaste tillvalet när man köper bil. Kommer inte köpa en bil igen utan det.

Citat:
Ursprungligen postat av will242
Har en kupévärmare som går igång en timme innan jag ska åka, har elstoloe med timer. Kostade några tusen att installera men ganska skönt på vintern då jag har en dieselbil som tar säkert 10 minuter att bli varm.

EN TIMME?!!

Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Ja, det låter vettigast. Att köra iväg direkt efter en kallstart känns inte ok. Det blir tomgång 3-4 minuter innan avfärd. Trots lagen om 1 minut. Annars får länsman komma och gorma kl 6 på morgonen varje dag.

Kan förstå det förr i tiden, men med moderna bilar sägs det att luften de släpper ut är renare än den tar in, fast det kanske gällde stadstrafik? Med bensinvärmare är sådant sak samma. Kan sätta sig i bara skjortan i bilen mitt i vintern. Slipper stå och skrapa rutorna.
Citera
2023-12-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcbigmac
Jag har biltena kupevärmare och förlängningssladd in till huset.
Har allt på, men sätter elkontakten först en kvart inifrån huset innan jag ska köra iväg.
Och kopplar ur den strax innan jag ska till bilen.

Ratten är varm, lädersätet med, rutorna fria ifrån is. Varmt inne.

Kör första 5minuter utan fläkt så motorn blir varm fort.
Sen kör jag igång kupefläkten sakta men säkert.

Allt gick på 500kr hos Biltema. Extremt värt. Slippa bli sjuk i kylan, skrapa rutor med mera.

Byta Glycol var 3-4 år rekommenderas. Enkelt och billigt göra själv.
Tersmostad, kylare mm håller dubbelt så långt minst.
Finns galningar som kör 6-10år med samma glycol, finns ju ingen effekt kvar då
Men hör nu herr Lesserwizzer!
Vem, utom du, rekommenderar att kylvätskan ska bytas var 3-4 år?
Galningar som kör 6-10 år med samma glykol?
Finns ingen effekt kvar då?

OM, skriver OM, det vore så som du skriver så så borde japanska tillverkare av kvalitetsbilar som t ex Honda och Suzuki föreskriva kylvätskebyte.

För många år sedan VET jag att Renault föreskrev att kylsystemet ALDRIG fick fyllas med annat än destillerat/avjoniserat vatten.

Din enda rekommendation som är vettig är den att man ska koppla ur motor-/kupévärmarsladden innan man åker.

MIN rekommendation till dig är skaffa jordfelsbrytare - om du inte redan har det!
Citera
2023-12-01, 13:04
Medlem
zoombos avatar
Det här är verkligen killgissarnas tråd. Det absolut viktigaste vid minusgrader är inte att få varmt i kupén utan att få motorn (delvis) uppvärmd. Då underlättar man starten, sliter mindre på motorn och massa andra delar och får snabbare upp temperaturen i kupén. På köpet får man mätbart mindre bränsleförbrukning första milen. Redan vid +10 grader blir effekten mätbar!

Och det här är återigen inget jag fantiserat ihop, finns massor att läsa om detta:

https://www.kramfors.se/download/18....0r%C3%A4tt.pdf

Jag har sett bilar där man installerat uttag för kupévärmare - enbart, dvs bilen saknar motorvärmare! Behöver jag berätta att dessa bilar utan undantag kommer från Götaland (och några från Sthlm)?
Citera
2023-12-01, 13:22
Medlem
Marginellt minskar du motorns uppvärmningstid genom att att sätta ett skydd på motorhuvens luftintag och aptera en avskärmning på motorns oljekylare.

B t w så hade Rolls Royce termostat som styrde lamellerna i kylargrillen, medans vi vanliga fick hissa en kylargardin upp och ner efter de metereologiska förhållandena.
Citera
2023-12-01, 13:29
Medlem
Elektrisk MV och KV. Körs 1.5-2 timmar, innan man skall använda bilen.
Alternativt dieselvärmare i en halvtimme.
Klart.
Citera
2023-12-01, 13:41
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
B t w så hade Rolls Royce termostat som styrde lamellerna i kylargrillen, medans vi vanliga fick hissa en kylargardin upp och ner efter de metereologiska förhållandena.

Visst, back in the days var det så. Men nu pratar vi 60-tal, möjligen 70-tal. Själv dög det med en vanlig pappskiva när det började bli under -25. Har inte sett detta på någon bil efter detta.

Vad jag däremot har sett på 70-talet är just en sån pryl (tillbehör) som man satte framför den ordinarie kylaren och som hade en egen termostat. Man kopplade in den på bilens kylsystem och sen öppnade den och stängde lamellerna efter behov. Smart och jag minns inte riktigt vart den dök upp, om den satt på någon bil som skrotades eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in