2023-11-30, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcbigmac
Jag har biltena kupevärmare och förlängningssladd in till huset.
Har allt på, men sätter elkontakten först en kvart inifrån huset innan jag ska köra iväg.
Och kopplar ur den strax innan jag ska till bilen.

Ratten är varm, lädersätet med, rutorna fria ifrån is. Varmt inne.

Kör första 5minuter utan fläkt så motorn blir varm fort.
Sen kör jag igång kupefläkten sakta men säkert.

Allt gick på 500kr hos Biltema. Extremt värt. Slippa bli sjuk i kylan, skrapa rutor med mera.

Byta Glycol var 3-4 år rekommenderas. Enkelt och billigt göra själv.
Tersmostad, kylare mm håller dubbelt så långt minst.
Finns galningar som kör 6-10år med samma glycol, finns ju ingen effekt kvar då
vad är det för effekt du vill ha av glykolen?
Citera
2023-11-30, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Varför inte berätta var det var fel? Var felade språket? Nedan finns inlägget du menade var fel. Jag är absolut inte felfri, men ser inget fel med det. Berätta hellre än att kasta fåniga smajlisar.

Om det är kommateringen du stör dig på, så sorry, den sitter perfekt.

Mitt förslag till bra värme är att först borsta bort snön från luftintaget. Brukar vara ganska nära vindrutan.
Finns ingen vits med att borsta bort snön från luftintaget…
Citera
2023-12-01, 07:27
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Kan inte svara säkert, men det har flera gånger på detta forum sagts att ACn inte startar på flertalet bilar, tex Volvo vid +3 grader, VAG bilar, andra europeiska.
Jag som mest haft Japaner har ifrågasatt detta, då ACn i mina bilar har fungerat vid minusgrader.
Men i en hyrd Ford Focus fick jag veta att det är sant, bilen immade igen helt vid ett väderomslag till +1 och snöblask när vi åkte upp i bergen på en Canarieö.

Bilars ac kan styras av två parametrar ,temp/fuktighet.

Ibland i kombo
Citera
2023-12-01, 08:02
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Lustigt med människor som dig som uppenbarligen helt saknar kunskap om det ämne som man uttalar sig om.

Nej, kylvätsketermostaten som reglerar kylvätskans temperatur och därmed motorns arbetstemperatur är inte elektrisk !

Nä jag saknar kunskap efter 30 år som mek.

Då ger vi dig lite info som du kan lära dig av då du är helt okunning om någon.

” Att upprätthålla den optimala temperaturen styrs av öppning och stängning av ventilen, vilket görs med hjälp av vax, paraffin och liknande fyllningar i termostaten. När önskad temperatur uppnås, flyter vaxet och expanderar, trycker mot kolven, som öppnar termostatventilen.

I de senaste bilmodellerna kan du dock hitta elektriskt styrda termostater, som kan styra kylningen mer exakt.

Så, antar du även vet bättre än europas största reservdelsdistributör. Vax etc. är gårdagens teknik! Nolla.
Citera
2023-12-01, 08:20
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Finns ingen vits med att borsta bort snön från luftintaget…

Klart det gör. För att uppnå luftcirkulation i kupén måste fräsch luft kunna komma in och blockar man den så åker luften och fukten bara runt därinne.
Citera
2023-12-01, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Klart det gör. För att uppnå luftcirkulation i kupén måste fräsch luft kunna komma in och blockar man den så åker luften och fukten bara runt därinne.
Och om det är snö i luftintaget så kommer luften som går in att vara fuktig.

Vissa saker bara vet man, haha.
Citera
2023-12-01, 08:26
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcbigmac
Byta Glycol var 3-4 år rekommenderas. Enkelt och billigt göra själv.
Tersmostad, kylare mm håller dubbelt så långt minst.
Finns galningar som kör 6-10år med samma glycol, finns ju ingen effekt kvar då
'

What? Glykolen är för att kylvätskan inte ska frysa och dess kyleffekt minskar inte med tiden. Skälet till att man byter är att den oxiderar och angriper metalldelar (läs: aluminium) över tid och därför bör bytas. Det är den största orsaken.

Sen kan den vara rätt knepig att byta om man inte vet det exakta förfarandet, vissa bilar måste man parkera i uppförslut för att kunna luftas.
Citera
2023-12-01, 08:29
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Och om det är snö i luftintaget så kommer luften som går in att vara fuktig.

Vissa saker bara vet man, haha.

Sant, hade en äldre bil där jag slarvade med detta och inte insåg att det låg en hel del snö lite längre ner så efter jag hade kört en bit så smälte den snön på ett givet kommando och på några sekunder hade jag total imma på samtliga rutor i bilen och såg knappt ett skit.
Citera
2023-12-01, 08:54
Bannlyst
Citat:
Du värmer snabbare upp bilen om du inte drar in kall luft utifrån alltså ska du använda återcirkuleringen. Stänger du av AC på vintern också? Jävla dumskalle som inte vet hur grejer i bilen ska användas, då ska man vara tyst.
Citera
2023-12-01, 09:08
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
'

What? Glykolen är för att kylvätskan inte ska frysa och dess kyleffekt minskar inte med tiden. Skälet till att man byter är att den oxiderar och angriper metalldelar (läs: aluminium) över tid och därför bör bytas. Det är den största orsaken.

Sen kan den vara rätt knepig att byta om man inte vet det exakta förfarandet, vissa bilar måste man parkera i uppförslut för att kunna luftas.

Så du luftar inte med motorn igång så du har tryck och temp? Uppförslut? 🤣
Citera
2023-12-01, 09:12
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Du värmer snabbare upp bilen om du inte drar in kall luft utifrån alltså ska du använda återcirkuleringen. Stänger du av AC på vintern också? Jävla dumskalle som inte vet hur grejer i bilen ska användas, då ska man vara tyst.

Idioter finns det gott om...får man inte ut den fuktiga luften så uppstår imma och fuktig luft är både kall och icke önskvärt om man ska få upp temperaturen. Återcirkuleringen är främst för att stänga ute avgaser.
https://www.volvocars.com/se/support...a8015108338dc3

Jag har ACC och den sköter då detta själv. Stänger aldrig av den.

Många kallstartar bilen och drar upp tempen på max och fläkten likaså "för att den ska bli varm snabbare". Fel. Låt automatiken göra detta. Den är konstruerad för det.
Citera
2023-12-01, 09:14
Medlem
448s avatar
Citat:
Idioter finns det gott om...får man inte ut den fuktiga luften så uppstår imma och fuktig luft är både kall och icke önskvärt om man ska få upp temperaturen. Återcirkuleringen är främst för att stänga ute avgaser.
https://www.volvocars.com/se/support...a8015108338dc3

Jag har ACC och den sköter då detta själv. Stänger aldrig av den.

Många kallstartar bilen och drar upp tempen på max och fläkten likaså "för att den ska bli varm snabbare". Fel. Låt automatiken göra detta. Den är konstruerad för det.

Mongofan

Kör man acen med återcirkulation så torkar man luften även då , desutom ökar motorlasten lite så man får mer effekt o lite lite snabbare värme
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in