2023-12-01, 14:58
Medlem
EN TIMME?!!

Japp, den kör sedan 45 minuter och då hinner bilen få en behaglig temperatur när frugan skall ta barnen till skolan. Jag testa att köra fläkten i 30 minuter innan avgång men det var för varmt i bilen tyckte barnen, de sitter ju där med vinterställ.
Citera
2023-12-01, 15:18
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Visst, back in the days var det så. Men nu pratar vi 60-tal, möjligen 70-tal. Själv dög det med en vanlig pappskiva när det började bli under -25. Har inte sett detta på någon bil efter detta.

Vad jag däremot har sett på 70-talet är just en sån pryl (tillbehör) som man satte framför den ordinarie kylaren och som hade en egen termostat. Man kopplade in den på bilens kylsystem och sen öppnade den och stängde lamellerna efter behov. Smart och jag minns inte riktigt vart den dök upp, om den satt på någon bil som skrotades eller så.

Kör man äldre kärror är det bra o sätta en skiva framför kylaren men då är det gammalt.

På nya kärror däremot kan man lägga mattan framför grillen så den stoppar luftflödet in i motorytrymmet o kyler.
Man har fläkt bakom ändå som fixar biffen vid stadskörning.

Gäller ju vid extrem eller iaf hyfsad kyla , annars blir det minus om fläkten skall jobba som tar en häst eller två.

Korta körningar på nån mil i -20 ok , hela dagen eller 5 mil landsväg NOK
Citera
2023-12-01, 17:11
Medlem
Citat:
Det här är verkligen killgissarnas tråd. Det absolut viktigaste vid minusgrader är inte att få varmt i kupén utan att få motorn (delvis) uppvärmd. Då underlättar man starten, sliter mindre på motorn och massa andra delar och får snabbare upp temperaturen i kupén. På köpet får man mätbart mindre bränsleförbrukning första milen. Redan vid +10 grader blir effekten mätbar!

Och det här är återigen inget jag fantiserat ihop, finns massor att läsa om detta:

https://www.kramfors.se/download/18....0r%C3%A4tt.pdf

Jag har sett bilar där man installerat uttag för kupévärmare - enbart, dvs bilen saknar motorvärmare! Behöver jag berätta att dessa bilar utan undantag kommer från Götaland (och några från Sthlm)?

Blir motorn varm snabbare om man väntar med att sätta på värmen i bilen?
Senast redigerad av Agens56 2023-12-01 kl. 17:14.
Citera
2023-12-01, 17:24
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcbigmac
Du kan inte så mkt om bilar.

Har själv jobbat 10år som mek på en seriös nogrann verkstad
Med en gubbe som även varit Rally tävlings mekaniker som ägde verkstaden.

Glycol smörjer även, allt jag skrivit stämmer 100%

Jag byter med avjoniserat vatten, den innehåller ingen salt, då vanlig kranvatten innehåller mkt konstigt, salt blandannat.
Det här lärde jag av rallymekanikern.

Best of best. Jag kan laga ALLA bilar, allt är lätt för mig

Jag har nog ägt > 50 bilar och skruvat mer än de flesta här. Renoverat motorer, växellådor, skiftat motorer mm. Men visst, det har varit vanliga bruksbilar, inga tävlingsbilar och då mestadels äldre bilar.

Jag vet vad kavitation är, det kan ske på propellrar på båtar. Men det är egentligen ett fysikaliskt fenomen som gör att det undertryck som bildas vid vissa rörelser kan så att säga "ta med sig" material under vissa förhållanden. Explosion?
Det är också korrekt att glykol har smörjande egenskaper och det kanske är viktigt i en high-preformance motor. Mindre viktigt i en svennebil.
Korrosion har jag redan nämnt men dom huvudsakliga egenskaperna är ändå att förhindra att motorn överhettas.

Jag har - hör och häpna - kört med samma glykolblandning i åtskilliga av mina bilar i bra mycket längre än 3 år. En bil från 2002 som en granne äger har troligtvis samma glykolblandning nu som när den var ny. Och den funkar bara fint. Destillerat vatten är bäst och i vissa delar i landet ska man absolut inte använda kranvatten. Nu bor jag där vi har bra vatten så jag använder kranvatten. T o m i batterier. Ve och fasa!

Sen ska man inte förvilla sig på olika färger gällande glykol utan vilken typ det är. Precis som vid oljor.
Citera
2023-12-01, 17:26
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Blir motorn varm snabbare om man väntar med att sätta på värmen i bilen?
I teorin ja. Då cirkulerar bara vattnet i motorn och inte i värmepaketet. Men stor skillnad är det nog inte.
Citera
2023-12-01, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mcbigmac
Var på nurburring i sommar, heka 7st renault motore började brinna efter en del hård körning, kanske kylningspoblem pga ingen smörjande kylning ? Motorerna behövde släckas med brandsläckare.
Flest var det nyare CLIO turbos.
Ingen annan bil överhettas eller fick motorn förströrd

de klarar stadstrafik, men inte hårdkörning såg jag

Vad gör en glykol?
En gång i tiden började glykol användas för att i första hand förhindra sönderfrysning av vattenkylda motorer. Med tiden har glykolerna utvecklats till att bli produkter med flera olika funktioner än att bara förhindra frysning. Nu för tiden ska glykolerna bland annat förhindra korrosion, frysning och höja kokpunkten. Många olika krav från olika motortillverkare har gjort att en mängd olika glykolkvaliteter tagits fram. Krav och kvaliteter som är viktiga att känna till för att kunna välja rätt glykol till sin motor, för att därmed få en optimal funktion och en lång livslängd på sin motor.

KAVITATION
I motorer kan det uppstå ett fenomen som kallas kavitation. Det är ett fenomen som gör att gas bildas i en vätska. När gasen sedan snabbt återgår till vätska (imploderar) kan det orsaka skador i en motor. En glykol av hög kvalitet motverkar att kavitationsskador uppstår.

KORROSION, VAD ÄR DET?
Korrosion betyder ”fräta sönder”. Kemiskt är korrosion en reaktion mellan metall och syre. Motorer innehåller många olika metaller såsom aluminium, koppar, järn, stål, mässing osv och är därmed extra känslig för korrosion. För att få ett tillräckligt korrosionsskydd bör kylarsystemet innehålla minst 33% glykol. Det ger ett tillräckligt korrosionsskydd samt skydd mot sprängning och bakterietillväxt.

NÄR SKA MAN BYTA GLYKOL?
Vid normala driftförhållanden rekommenderas ett intervall på 3 år
Longlife vart femte år, alla motorer kan inte ha röda långlife. Många har grön, blå, gul.
Viktigt ha rätt sort till din motor.

Högst 5000 mil om du kör mkt på kort tid, långlife ca 8k mil max. Mil eller år, vilket som kommer först

Ingen Glykol, eller olja håller livet ut, de som skriver så kommer ta sönder sin bil inom några år.

Finns även biltillverkare som inte skriver det, Dom vill byta din vattenpump. termos, kylare efter 6-7 år för att tjäna 15 tusen, mer jobb till deras verkstäder.

TA VÄL HAND OM ERA BILAR, SÅ HÅLLER DOM LÄNGE, OCH NI SLIPPER BLI STÅENDE PÅ VÄGEN
och få dyra reparation samt jobbiga boxeringar, specielt i kyla

Servo olja byter jag 1liter var tredje år. Har en pump från biltema för 220kr som pumpar upp oljan
i servobehållaren. pumpar ut exakt mängd, i vissa bilar får man bara ut 3dl i taget.
Sen häller jag i samma mängt. Om man får ut bara 3dl i taget så får man köra en vecka innan man tar ut och blandar i mer. Till 1liter är bytt.
Hade en bil 20k mil jag köpte tillfälligt, den hade aldrig bytts servo olja på. Röd färg, men denna var HELT svart
Bytte till nytt, den vart typ 20% lättare styra sen, och stabil. Inga läten hur hårt man än svängde sen till båda hållen. Den servopumpen var nära gå sönder, lyckades rädda den i sista sekund.

Hej Proffset. Jag byter Glykol var tredje år men kör mkt, snitt 3tusen mil år. Så 9tusen mil med samma Glycol. Jag kan ska börja byta varannat år 6tusen mil? Har vanlig Grön.
Vill att kylare, pump, termostat är i nyskick så länge det går. Dyra jobbiga byten annars ju.

MVH
Citera
2023-12-01, 20:27
Bannlyst
Citat:
Men va fan ge dig nu! Det är bara att Googla, det här är inget jag diktat upp:
https://www.mainstreetmechanic.com/m...hat-does-it-do

För att få kyla vill man få bort fukten i luften, det är det AC:n gör. Är det riktigt varmt i bilen kan det vara bra att tillfälligt köra återcirkulation. Eller i tunnlar eller köer. Den ska inte användas annars.
Mhm precis, du upprepar det jag säger. Även om du vill värma bilen så ska man köra återcirkuleringen.
Citera
2023-12-02, 10:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
I teorin ja. Då cirkulerar bara vattnet i motorn och inte i värmepaketet. Men stor skillnad är det nog inte.
Det var väl ändå många herrans år sedan man slutade att sätta in vattenkranar i bilar?
Citera
2023-12-02, 10:51
Medlem
448s avatar
Citat:

Jo det är enorm skillnad lella gosse.

Ut o tvätta epa trakorn pappa köpt
Citera
2023-12-02, 12:47
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Nä jag saknar kunskap efter 30 år som mek.

Då ger vi dig lite info som du kan lära dig av då du är helt okunning om någon.

” Att upprätthålla den optimala temperaturen styrs av öppning och stängning av ventilen, vilket görs med hjälp av vax, paraffin och liknande fyllningar i termostaten. När önskad temperatur uppnås, flyter vaxet och expanderar, trycker mot kolven, som öppnar termostatventilen.

I de senaste bilmodellerna kan du dock hitta elektriskt styrda termostater, som kan styra kylningen mer exakt.

Så, antar du även vet bättre än europas största reservdelsdistributör. Vax etc. är gårdagens teknik! Nolla.

Du gör dig till åtlöje.
Även om det existerar elektriska termostater och elektriska kylvätskepumpar på ett litet antal fordon av senaste årsmodell, så är inte detta relevant för majoriteten av fordon som är i trafik. Det är heller knappast aktuellt att byta termostater på nya bilar utan på bilar som är mer än 5 år gamla, och då finns inga elektriska termostater.
Så igen ! Du har inte en susning om det du uttalar dig om.
Citera
2023-12-02, 14:41
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Du gör dig till åtlöje.
Även om det existerar elektriska termostater och elektriska kylvätskepumpar på ett litet antal fordon av senaste årsmodell, så är inte detta relevant för majoriteten av fordon som är i trafik. Det är heller knappast aktuellt att byta termostater på nya bilar utan på bilar som är mer än 5 år gamla, och då finns inga elektriska termostater.
Så igen ! Du har inte en susning om det du uttalar dig om.

Är du helt blåst på allvar? Så gott som alla bilar efter 2010 har elektriska termostater för att ha en chans att kunna reglera motortempen så exakt som möjligt för att kunna få så låga emissioner det går. Du är en amatör och uppenbart inte utbildad eller en del av fordonsbranschen.
Citera
2023-12-02, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jo det är enorm skillnad lella gosse.

Ut o tvätta epa trakorn pappa köpt

Då gör man alltså bäst i att låta bli värmen tills motorn blivit någorlunda varm. Skulle tro att de flesta sätter på värmen direkt. Kan också tycka att man borde bli varm snabbare om man väntar med kupévärmen tills motorn är varm, för inledningsvis så kommer det ju ändå bara kall luft. När motorn kommit upp i en viss temperatur borde det vara mycket lättare för den att hålla värmen och överskottet borde då också bli generösare.

Tänker jag rätt här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in