Var på nurburring i sommar, heka 7st renault motore började brinna efter en del hård körning, kanske kylningspoblem pga ingen smörjande kylning ? Motorerna behövde släckas med brandsläckare.
Flest var det nyare CLIO turbos.
Ingen annan bil överhettas eller fick motorn förströrd
de klarar stadstrafik, men inte hårdkörning såg jag
Vad gör en glykol?
En gång i tiden började glykol användas för att i första hand förhindra sönderfrysning av vattenkylda motorer. Med tiden har glykolerna utvecklats till att bli produkter med flera olika funktioner än att bara förhindra frysning. Nu för tiden ska glykolerna bland annat förhindra korrosion, frysning och höja kokpunkten. Många olika krav från olika motortillverkare har gjort att en mängd olika glykolkvaliteter tagits fram. Krav och kvaliteter som är viktiga att känna till för att kunna välja rätt glykol till sin motor, för att därmed få en optimal funktion och en lång livslängd på sin motor.
KAVITATION
I motorer kan det uppstå ett fenomen som kallas kavitation. Det är ett fenomen som gör att gas bildas i en vätska. När gasen sedan snabbt återgår till vätska (imploderar) kan det orsaka skador i en motor. En glykol av hög kvalitet motverkar att kavitationsskador uppstår.
KORROSION, VAD ÄR DET?
Korrosion betyder ”fräta sönder”. Kemiskt är korrosion en reaktion mellan metall och syre. Motorer innehåller många olika metaller såsom aluminium, koppar, järn, stål, mässing osv och är därmed extra känslig för korrosion. För att få ett tillräckligt korrosionsskydd bör kylarsystemet innehålla minst 33% glykol. Det ger ett tillräckligt korrosionsskydd samt skydd mot sprängning och bakterietillväxt.
NÄR SKA MAN BYTA GLYKOL?
Vid normala driftförhållanden rekommenderas ett intervall på 3 år
Longlife vart femte år, alla motorer kan inte ha röda långlife. Många har grön, blå, gul.
Viktigt ha rätt sort till din motor.
Högst 5000 mil om du kör mkt på kort tid, långlife ca 8k mil max. Mil eller år, vilket som kommer först
Ingen Glykol, eller olja håller livet ut, de som skriver så kommer ta sönder sin bil inom några år.
Finns även biltillverkare som inte skriver det, Dom vill byta din vattenpump. termos, kylare efter 6-7 år för att tjäna 15 tusen, mer jobb till deras verkstäder.
TA VÄL HAND OM ERA BILAR, SÅ HÅLLER DOM LÄNGE, OCH NI SLIPPER BLI STÅENDE PÅ VÄGEN
och få dyra reparation samt jobbiga boxeringar, specielt i kyla
Servo olja byter jag 1liter var tredje år. Har en pump från biltema för 220kr som pumpar upp oljan
i servobehållaren. pumpar ut exakt mängd, i vissa bilar får man bara ut 3dl i taget.
Sen häller jag i samma mängt. Om man får ut bara 3dl i taget så får man köra en vecka innan man tar ut och blandar i mer. Till 1liter är bytt.
Hade en bil 20k mil jag köpte tillfälligt, den hade aldrig bytts servo olja på. Röd färg, men denna var HELT svart
Bytte till nytt, den vart typ 20% lättare styra sen, och stabil. Inga läten hur hårt man än svängde sen till båda hållen. Den servopumpen var nära gå sönder, lyckades rädda den i sista sekund.