Citat:
Ursprungligen postat av
sefipaw
Jag undrar vad det här beror på, och om ni har fler exempel på begrepp typiska för denna kategori av unga män.
Andra ord som togs upp i förra tråden var: sigma, pissluffare, kontrollerad opposition, simp, cuck.
Jag noterade detta redan för många år sedan, då specifikt hos en yngre herre med ganska grav dyslexi. Den här mannen hade en förkärlek för att kasta in ordet "varpå" i alla möjliga och omöjliga sammanhang,
förmodligen för att han själv tyckte att det lät bildat.
"... Varpå maskinen havererade, varpå vi ringde elektrikern, varpå vi påbörjade operatörsunderhåll, varpå..."
Däremot så är det säkert så att inte alla sådana ordvrängerier har med dyslexi att göra. Mellan tummen och pekfingret så är det min orubbliga tro att minst 70-80% av alla de som påstår sig ha dyslexi idag, helt enkelt aldrig lärt sig att skriva ordentligt, främst p.g.a. en havererad skola och förmodligen för slappa föräldrar. Problemet är avsevärt större på det hållet, än på motsatt sida av skalan, där det alltså är olika former av dyslexi eller dyskalkyli som är bekymret.
Ett av vår tids stora problem är att människor i avtagande grad har tillräckligt ordförråd för att kunna beskriva skeenden ordentligt. Se här på FB t.ex. Hur många inlägg ser man inte som är fyllda med samma ord, gång på gång? Hur många inlägg ser man inte där TS knappt klarar av att få fram vad han eller hon vill ha sagt?