2023-10-13, 12:47
Medlem
Igår blev jag stoppad av polisen.
Vanlig körkort och blåstest.
Men jag reagerade på en fråga jag fick.

Är det din bil? Frågade polisen

Men det ser han ju då han slår på bilen?

För mig var det en konstig fråga eftersom han redan vet.

Varför ställdes denna fråga?
Citera
2023-10-13, 13:12
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo

Det är nästan en standardfråga, varför vet jag inte men har hört den ett antal gånger
Citera
2023-10-13, 13:23
Medlem
Det är en standardfråga, jag får den varje gång.. troligen är det bara för att polisen vill se hur medveten du är. Vad jag menar är att om du vore dement, alkohol eller drogpåverkad så kanske inte svaret skulle vara lika klockrent som det svar du gav dem igår.

Hade du svarat "nej, det är en kompis bil" och den står på dig så hade nog kontrollen tagit betydligt längre tid än den gjorde
Citera
2023-10-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Det är en standardfråga, jag får den varje gång.. troligen är det bara för att polisen vill se hur medveten du är. Vad jag menar är att om du vore dement, alkohol eller drogpåverkad så kanske inte svaret skulle vara lika klockrent som det svar du gav dem igår.

Hade du svarat "nej, det är en kompis bil" och den står på dig så hade nog kontrollen tagit betydligt längre tid än den gjorde

Behöver ju inte heller vara konstigare än att det är lättare att fråga, än att knappa in det?
Svarar man som en UFO så lär de kolla ändå?

Gör samma sak med ungarnas läxor som jag givetvis kan ”kolla” på riktigt utan att fråga!
Citera
2023-10-13, 13:49
Avslutad
Det enda man ska svara är att man avstår från att svara på frågor.
Citera
2023-10-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Behöver ju inte heller vara konstigare än att det är lättare att fråga, än att knappa in det?
Svarar man som en UFO så lär de kolla ändå?

Gör samma sak med ungarnas läxor som jag givetvis kan ”kolla” på riktigt utan att fråga!

Polisen har kameror i bilen som skannar regnumret och automatiskt visar informationen om bilen så det är inte särskilt jobbigt för dem, om det nu inte var en kontroll där polisen stod på en parkering och stoppade bilar?

Men oavsett så kommer dom att slå på regnumret för att se att bilen inte är efterlyst, avställd, obesiktad etc etc.
Citera
2023-10-13, 14:22
Medlem
ColaKexs avatar
Frågan ställs för att kontrollera om du ljuger eller inte. Far du med osanning så blir du garanterat föremål för en grundligare undersökning.
Citera
2023-10-13, 14:30
Medlem
De identifierade dig.
Citera
2023-10-13, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De identifierade dig.

Men det hade dom ju redan gjort
Citera
2023-10-13, 14:51
Medlem
Citat:
Men det hade dom ju redan gjort
De vet saker som de verifierar. Ditt svar ger besked om de ska göra något annat. Att du har körkort var även en redan känd sak. Om du hade blivit osäker eller svävat på svaret kunde varit en sådan sak. De hör dig även prata och kan göra bedömningar av det.
Citera
2023-10-13, 14:56
Medlem
Citat:

Även tullen gillar att ställa den som bland de första efter "var har du varit?" och "vad har du gjort där?"
Citera
2023-10-13, 14:59
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Frågan ställs för att kontrollera om du ljuger eller inte. Far du med osanning så blir du garanterat föremål för en grundligare undersökning.

Frågan är helt enkelt för att få dig ur balans, att seom du myglar. En normal person skulle svara - Ja, det är min bil , medan om Tjack-Muhammed och Kniv-Steffe blir tagna i en kontroll med en tredje persons lånade/stulna bil blir frågan överrumplande och svaret -Ehh, alltså ja..men nej, den är eehh ..ehh du vet.. liksom ehh... Tjoff är du ute ur bilen och blir visiterad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in