2023-11-14, 15:21
Medlem
Jag har ombetts starta om denna tråd med ett mer genomtänkt inlägg, så här kommer ett nytt försök:

Frågeställningen gäller alltså specifikt unga män som överanvänder ord och begrepp de nyss har lärt sig utan att kontexten kräver eller helt rättfärdigar detta. Min egen erfarenhet är att detta främst gäller män utanför PK-grupperingar. Här på FB så är det ofta incels, kvinnohatare och slika typer som ska dra till med "NPC" eller "Ockhams rakkniv" som argumentlösa svar på andras faktiska argument. Bara för ett par dagar sen så diskuterade jag med en användare om huruvida trådens TS led av hypokondri, varpå denne användare menade att TS var hypokondriker p.g.a. Ockhams rakkniv - symptom och omständigheter spelade ingen roll.

Det är enligt min erfarenhet män i 20-årsåldern vars relation till den egna språkutvecklingen är på samma nivå som hos flickor i lågstadieåldern. De stöter på nåt begrepp de aldrig hört förut, och ska plötsligt klämma in det i vartenda samtal.

På youtube finns det en (hyfsat ung, tror jag) man som heter Chris Williamson och som intervjuar olika sorters experter på sin kanal. För nåt år sen lärde han sig uppenbarligen begreppet "steelman", och har sen dess överanvänt det i varenda intervju - så fort hans intervjuobjekt tar upp ett dåligt argument som feminister har kommit med så svarar denne Chris med "okay, let med ju try and steelman that for a second" - något som han aldrig sade förut men nu drar till med hela tiden, och som dessutom kontextlöst eftersom han sedan inte alls stålmannar utan bara motargumenterar. Men uppenbarligen har han lärt sig ett coolt nytt ord som feminister inte använder, så då ska han använda det så mycket han bara kan.

När man träffar på unga män med denna åkomma i verkligheten så har de oftast en rätt jobbig utstrålning. Lite som folk som ser rena ut och inte luktar något alls, men som man ändå rynkar på näsan åt för att något med deras utstrålning får en att avläsa dem som illaluktande. Det här är inte ett språkfenomen som alla unga män uppvisar - det är inte en utvecklingsfas på vägen mot manlighet. Det är en avstickare som en del hamnar i.

Jag undrar vad det här beror på, och om ni har fler exempel på begrepp typiska för denna kategori av unga män.

Andra ord som togs upp i förra tråden var: sigma, pissluffare, kontrollerad opposition, simp, cuck.
Citera
2023-11-14, 15:30
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Jag har ombetts starta om denna tråd med ett mer genomtänkt inlägg, så här kommer ett nytt försök:

Frågeställningen gäller alltså specifikt unga män som överanvänder ord och begrepp de nyss har lärt sig utan att kontexten kräver eller helt rättfärdigar detta. Min egen erfarenhet är att detta främst gäller män utanför PK-grupperingar. Här på FB så är det ofta incels, kvinnohatare och slika typer som ska dra till med "NPC" eller "Ockhams rakkniv" som argumentlösa svar på andras faktiska argument. Bara för ett par dagar sen så diskuterade jag med en användare om huruvida trådens TS led av hypokondri, varpå denne användare menade att TS var hypokondriker p.g.a. Ockhams rakkniv - symptom och omständigheter spelade ingen roll.

Det är enligt min erfarenhet män i 20-årsåldern vars relation till den egna språkutvecklingen är på samma nivå som hos flickor i lågstadieåldern. De stöter på nåt begrepp de aldrig hört förut, och ska plötsligt klämma in det i vartenda samtal.

På youtube finns det en (hyfsat ung, tror jag) man som heter Chris Williamson och som intervjuar olika sorters experter på sin kanal. För nåt år sen lärde han sig uppenbarligen begreppet "steelman", och har sen dess överanvänt det i varenda intervju - så fort hans intervjuobjekt tar upp ett dåligt argument som feminister har kommit med så svarar denne Chris med "okay, let med ju try and steelman that for a second" - något som han aldrig sade förut men nu drar till med hela tiden, och som dessutom kontextlöst eftersom han sedan inte alls stålmannar utan bara motargumenterar. Men uppenbarligen har han lärt sig ett coolt nytt ord som feminister inte använder, så då ska han använda det så mycket han bara kan.

När man träffar på unga män med denna åkomma i verkligheten så har de oftast en rätt jobbig utstrålning. Lite som folk som ser rena ut och inte luktar något alls, men som man ändå rynkar på näsan åt för att något med deras utstrålning får en att avläsa dem som illaluktande. Det här är inte ett språkfenomen som alla unga män uppvisar - det är inte en utvecklingsfas på vägen mot manlighet. Det är en avstickare som en del hamnar i.

Jag undrar vad det här beror på, och om ni har fler exempel på begrepp typiska för denna kategori av unga män.

Andra ord som togs upp i förra tråden var: sigma, pissluffare, kontrollerad opposition, simp, cuck.

Jo, det finns många fina ordvändningar som man lite slirande kan slänga in i diskussioner för att verka smart. Jag gillar "ad hoc", "a priori" "deduktion/induktion" och annat som låter klassiskt vetenskapligt. För lånade vi från latin och franska. Nu plockas begreppen från engelska (engelska incel-forum?).
Citera
2023-11-14, 15:31
Medlem
grungewhores avatar
Det handlar för det mesta om brist på bildning.
Citera
2023-11-14, 15:35
Medlem
Det är vanligt att överanvända nyinlärda begrepp, det är minst lika naturligt och kan kallas för 'elaborativ inlärning'. Man försöker nyttja det i vardagligt tal och på så sätt även får insikt och kunskap om ordets faktiska betydelse och lämplighet vid användning.

Det är otroligt fint hur en människa aldrig kan få sticka upp hakan eller försöka förändra sig.
Citera
2023-11-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vi äger alla vårt språk
Nja språkanvändning är något kollektivt. Av lätt insedda orsaker.
Citera
2023-11-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhneGott
Det är vanligt att överanvända nyinlärda begrepp, det är minst lika naturligt och kan kallas för 'elaborativ inlärning'. Man försöker nyttja det i vardagligt tal och på så sätt även får insikt och kunskap om ordets faktiska betydelse och lämplighet vid användning.

Det är otroligt fint hur en människa aldrig kan få sticka upp hakan eller försöka förändra sig.

Nej, det är varken normalt eller lärorikt för en vuxen människa att kontextlöst överanvända ord man nyss har lärt sig.
Citera
2023-11-14, 16:07
Medlem
Ts använder själv ordet kontext när han lika gärna kunde använt ordet sammanhang. Är ts offer för det han beklagar sig över ?
Citera
2023-11-14, 16:09
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Kan man verkligen begära av en 20-åring att denne ska ha fattat allt de läst någonsin i deras korta liv, och presentera det på ett korrekt sätt så språksnobbarna bli nöjda ?
Fanns det ingen i din egen generation som var värt att klandras ? Alltid klanka ner på yngre, är ett tecken av snöd överlägsenhet och självgodhet samt förstås ett tacksamt mål eftersom en 20 åring inte kan mäta sig med äldre kukhuvuden i läsförståelse och textanalys
Senast redigerad av Upplyften 2023-11-14 kl. 16:12.
Citera
2023-11-14, 16:10
Avslutad
Hur fan ska man eljest lära sig?
Citera
2023-11-14, 16:32
Medlem
WatchItNows avatar
Frågan är om TS uppfyller sin egen rubrik med "incel"?

Jag brukar svänga mig med Dunning Kruger och misstänkt många på FB som själva uppfyller detta och ändå använder det om andra. Lite likartat med Asperger.

Personligen tror jag man kan bredda sitt ordförråd något om man hänger på FB. Typ motsvarande att läsa en bok på 120 sidor.
Citera
2023-11-14, 16:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Ts använder själv ordet kontext när han lika gärna kunde använt ordet sammanhang. Är ts offer för det han beklagar sig över ?

Huvudet på spiken.

Citat:
Här på FB så är det ofta incels, kvinnohatare och slika typer som ska dra till med...

Att utifrån någons inlägg på ett anonymt internetforum se sig mogen att bedöma och kategorisera den individens existens och person och sammankoppla det med ett språkligt beteende känns rätt förmätet. Faktum är att TS vet lika lite om användarna här på FB som vi vet om TS. Huruvida de är unga eller gamla, gifta eller ungkarlar, hetero eller homo är svårt att bedöma. Istället bygger TS en diskussion på ett ogrundat påstående för att skapa en indirekt acceptans på att TS ogrundade påstående är sant. Att diskutera frågan om vad det beror på att unga män använder uttryck de inte förstår är en fullkomligt meningslös övning innan det etablerats att så är fallet, något TS inte på något sätt framlagt bevis för bortom sitt eget svammel.
Citera
2023-11-14, 17:14
Medlem
Citat:
Nej, det är varken normalt eller lärorikt för en vuxen människa att kontextlöst överanvända ord man nyss har lärt sig.

Vuxna får inte lära sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in