2023-10-24, 09:59
Medlem
Tänk dig att du lever i Sverige, plötsligt dyker det upp fler och fler araber och säger "Detta är vårat land!" Ni protesterar men araberna är starkare och dödar och etniskt rensar svenskar från Sverige och bygger upp en egen stat.
Svenskarna som blir kvar ockuperas, förtrycks och får leva i apartheid som andra klassens medborgare medan araberna har all makt.
Protsterar ni? Då är ni arabhatare och terrorister säger araberna som spelar offer.
Använder ni vapen mot araberna? Då drar araberna ut kontakten till sjukhus och stoppar vattnet samtidigt som de mördar era barn och sen sprider lögner att det är ni själva som mördat barnen.

DETTA är verkligheten som pågått för palestinierna sedan 1948.
Zionist military forces expelled at least 750,000 Palestinians from their homes and lands and captured 78 percent of historic Palestine
https://www.aljazeera.com/news/2022/5/15/nakba-mapping-palestinian-villages-destroyed-by-israel-in-1948

Israel är en rasistisk stat som begår alla möjliga brott inte minst just nu men sedan 70 år tillbaka.
Amnesty: Israels apartheid mot palestinier: ett grymt system av dominans och ett brott mot mänskligheten
https://www.amnesty.se/aktuellt/israels-apartheid-mot-palestinier-ett-grymt-system-av-dominans-och-ett-brott-mot-manskligheten/

Kolla på den här korta videon om vad Israel är för land, kolla vilka galna rasistiska fanatiker de är, varför stödjer ni dom för??
Israel is one of the most racist countries in the world.
https://www.youtube.com/watch?v=5JzGzyaUnz0&t

Så varför stödjer svenskar denna regim? Det är som svenskar idag skulle stödja Adolf Hitlers Nazityskland som ocksså var en rasitisk regim som sysslade med etnisk rensing, folkmord.
Vad ger det en svensk att stödja folkmord och etnisk rensning mot Palestiner? Inte minst kommer det ju en flyktingvåg av palestiner till Sverige förr eller senare, inte minst kommer Sverige betala massor av miljarder för all den förstörelse Israel skapat, förstår ni inte det är ni som kommer betala notan för israels dödande?

Trådstarten handlar alltså inte om Israel/Palestina utan varför vissa svenskar stödjer Israel.
Senast redigerad av shimona 2023-10-24 kl. 10:02.
Citera
2023-10-24, 10:07
Avslutad
Någonstans är det som att välja mellan pest och kolera. Förstår inte varför man ska välja sida ens, men om det kommer till kritan så tar jag den sida som tar strid mot islamska fundamentalister alla dagar i veckan. Islam är ett gift som ska bekämpas till varje pris.
Citera
2023-10-24, 10:08
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Apartheid är ett system som fungerar, för folk som vill bygga något som är varaktigt genom tiden. När SA tog bort det tog hatiska svarta låg IQ folk över och landet lades i ruiner, 500år av nationsbygge förstört på 30år. Så Israel gör helt rätt i att skydda sitt folk genom segregation.
Citera
2023-10-24, 10:10
Avslutad
För det första ska jag säga att det här är en bra text i ämnet

https://www.dn.se/kultur/bjorn-wiman-det-enda-rimliga-ar-att-bade-vara-mycket-proisraelisk-och-mycket-propalestinsk/

Jag uppfattar din trådstart som ett blogginlägg. Jag uppfattar också att du är bra på att söka information. Om du vill veta varför specifikt svenskar stödjer specifikt Israel så kan du säkert söka fram information som ökar din förståelse.
Citera
2023-10-24, 10:20
Medlem
ReiseReises avatar
Egentligen ska man inte stödja något av dem. Fattar inte varför alla är så besatta av att välja sida. Semiter som krigar mot semiter.
Båda har lika mycket rätt som fel i argumenten för landet. Båda är lika skyldiga till att inget fredsavtal har stiftats.
Nu är Israel den stora boven för de faktiskt lyckades vinna alla krig för araber är total värdelösa på statsskick och krigsföring.

Israel beter sig svinigt mot Palestinierna med dess ockupation med massa förnedrings-strategier. Samtidigt är Palestinier ett svinigt folk som inte tillåter demokrati och yttrandefrihet, har ihjäl de som konverterar från Islam, ger sig på homosexuella, ger kvinnor mindre rättigheter.
Det största problemet jag har med den här konflikten är att den utkämpas i Sverige. Medborgarskapet bör dras in från de som inte kan sluta göra kaoz kring sin identitet, judar som palestinier. Det är inte svenskt, och antingen är du svensk eller så är du inte det.
Citera
2023-10-24, 10:24
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Egentligen ska man inte stödja något av dem. Fattar inte varför alla är så besatta av att välja sida. Semiter som krigar mot semiter.
Båda har lika mycket rätt som fel i argumenten för landet. Båda är lika skyldiga till att inget fredsavtal har stiftats.
Nu är Israel den stora boven för de faktiskt lyckades vinna alla krig för araber är total värdelösa på statsskick och krigsföring.

Israel beter sig svinigt mot Palestinierna med dess ockupation med massa förnedrings-strategier. Samtidigt är Palestinier ett svinigt folk som inte tillåter demokrati och yttrandefrihet, har ihjäl de som konverterar från Islam, ger sig på homosexuella, ger kvinnor mindre rättigheter.
Det största problemet jag har med den här konflikten är att den utkämpas i Sverige. Medborgarskapet bör dras in från de som inte kan sluta göra kaoz kring sin identitet, judar som palestinier. Det är inte svenskt, och antingen är du svensk eller så är du inte det.

Instämmer, dock kan man ställa sig frågan, vilka man hellre skulle bo bland, ifall man var tvungen, då blir mitt svar bland Israeler utan tvekan. Av alla folk i MÖ. Det säger väl en del trots allt.

Oavsett helt sjukt att denna ständiga konflikt engagerar nordbor.. när vårat egna land snart är i samma sits pga all dumhet att importera dessa problem hit.
Citera
2023-10-24, 10:29
Bannlyst
Jag tycker inte att svenskar ska ställas mot väggen och behöva svara på detta, någongång måste det vridas om till frågeställaren...

Vad har islam och dess anhängar gjort för Sverige den senaste tiden? vart är tacker för att vi öppnade dörrarna på vid gavel? Vart är Imamernas fördömande av terrorn i Bryssel?

Det är enkelt, ingen svensk har en enda anledning till att stödja islam och "heja" på balkongkastare idag!
Citera
2023-10-24, 10:39
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Någonstans är det som att välja mellan pest och kolera. Förstår inte varför man ska välja sida ens, men om det kommer till kritan så tar jag den sida som tar strid mot islamska fundamentalister alla dagar i veckan. Islam är ett gift som ska bekämpas till varje pris.

Tycker/tror du att islamisk fundamentalism, främst i form av terrordåd mot väst, har minskat eller ökat de gånger Israel har "bekämpat islam"?
Citera
2023-10-24, 10:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Tycker/tror du att islamisk fundamentalism, främst i form av terrordåd mot väst, har minskat eller ökat de gånger Israel har "bekämpat islam"?
Ser ingen direkt koppling mellan Israel och Palestina och ökning eller minskning av islamsk terror. Det händer lite då och då. Eller kan du peka på ett samband samt en hänvisning till detta? Var väl någon högt uppsatt muslim i Hamas som uppmanade till "Vredens dag" för ett par veckor sen och det hände väl i princip ingenting.

Det islamska terrorhotet är konstant latent och kan slå till när som helst, vilket två döda supportrar i Belgien dessvärre är en kvittens på. Frågan är större än Israel och Palestina vilket du säkert förstår, men mina sympatier läggs ofta hos de som krigar mot detta.
Citera
2023-10-24, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Jag tycker inte att svenskar ska ställas mot väggen och behöva svara på detta, någongång måste det vridas om till frågeställaren...

Vad har islam och dess anhängar gjort för Sverige den senaste tiden? vart är tacker för att vi öppnade dörrarna på vid gavel? Vart är Imamernas fördömande av terrorn i Bryssel?

Det är enkelt, ingen svensk har en enda anledning till att stödja islam och "heja" på balkongkastare idag!

Eftersom det lever 500.000 muslimer i Sverige, en betydande andel av befolkningen, så behöver även vi som är etniska svenskar förhålla oss till svenska muslimers värderingar. De svenska muslimer som inte är etniska svenskar och vars identitet är eller kan vara "muslim före svensk" påverkas på ett helt annat sätt än vad vi etniska svenskar gör av vad som händer just nu.

Imamernas tystnad talar på olika sätt. För muslimer kan det handla om medhåll, värdighet, rädsla, eller bara en önskan om att inte spä på konflikter muslimer emellan. Jag som etniskt svensk uppfattar imamernas tystnad som kuslig, medan en annan etnisk svensk kan uppfatta den på ett annat sätt.

Vi är eniga om att det finns frågor i luften även i Sverige och att de frågorna behöver få svar för att vi ska kunna ta ställning eller avstå från att ta ställning. Det kan inte ske i ett vacuum.

Jag förstår att det är komplicerat och att alla svenska muslimer inte tycker lika, men de behöver nog höras för att fientligheten mot dem, som kommer sig av inslag kopplade till islam som går på tvärsen mot hur jag själv och många andra i Sverige vill leva, ska ha en chans att avta. Ställningstaganden mot våld kan då istället uppröra muslimer i andra länder. Men om man har flytt från våld borde det ligga i ens intresse att säga nej till våld kan jag tycka.
Citera
2023-10-24, 10:53
Bannlyst

Återigen, när fan har en muslim behövt stå till svar, eller ställa upp för Sverige och på vilket sätt?
Citera
2023-10-24, 11:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen

Återigen, när fan har en muslim behövt stå till svar, eller ställa upp för Sverige och på vilket sätt?

Det finns en poäng i din fråga och det är den att ingen offentlig muslim avkrävs svar, samtidigt som islam i kraft av sina många svenska utövare är den mest livskraftiga religion som Sverige har, och som dessutom är inblandad i konflikten.

Jag är inte säker på att religiösa företrädare ska avkrävas svar. Sverige var tills helt nyligen ett sekulärt samhälle och är organiserat som ett sekulärt samhälle. Den här konfliktens hastiga uppblossande och de firanden av bestialiska dåd som pågått på gator och i slutna sociala medier sätter ljuset på en förändring som hittills mest problematiserats i rasistiska formuleringar. Att Reinfeldt försökte klä på 500.000 svenska muslimer en landslagströja gjorde oförmågan att tala om det som sker på ett seriöst sätt smärtsamt tydlig.

https://www.dn.se/sport/reinfeldt-att-ta-pa-sig-landslagstrojan-ar-att-saga-vi-viker-oss-inte/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in